• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    Drottningen1970 skrev 2021-10-23 16:35:59 följande:
    FHM har fått mycket kritik. Vi har skyhöga dödssiffror jämfört med våra grannländer, som bortförklaras med en massa dumheter. Man fortsätter trots detta att både från myndigheten och politiskt håll att hävda att strategin varit framgångsrik. Det är snart val.

    Ingen myndighet vill misslyckas. Det finns massa prestige i detta.

    Polismyndigheten samlar pinnar gällande lösta brott för att bättra på ststistiken när de misslyckas. Det är knappast okänt att sånt görs för att nåt ska se bra ut på papper. Jag tycker det är obegripligt naturligtvis, men forfarande sånt som händer hela tiden inom alla myndighter.
    Så du tror att skälet tiil att FoHM inte anser attvaccinerade skall testas - men fortsätta följa rekommendeationer vid sjukdom -  beror på att FoHM fått kritik och att Sverige har högre dödstal än grannländerna och att det ehla handlar om att det snart är val?

    Går myndigheten sittande regerings politiska ärende enligt din uppfattning?  Är den snart avgående GDn inblandad tror du? 

    Det hela du presenterar är vad jag kan se inget annat än lösa spekulationer som bygger på ingenting - av vad jag jag se i ditt inlägg.

    Polismyndigehtens omorgnaisation för att skapa mätbara insatser och måluppfyllnad tolkar du alltså som ingenting annat än att det görs för att det ska se bra ut på papper - jag tror att det är en grovt naiv bild av organisationsstyrning du presenterar i detta inlägg. Men du kanske har massa inside information från såäl regeringen och myndigehterna i fråga som jag inte har tillgång till. Berätta gärna var dina källor finns om det är någonting annat än 'allmän kännedom'
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-23 16:10:36 följande:
    Var det verkligen On Topic tidigare, eller nu, att skriva om Ungern, nazisympatier, andra världskriget, universitetsutbildad akademiker, coopanställda, förakt för outbildade eller yrkesgrupper, representant för en grupp, saker att skämmas för etc etc?

    Dessutom innehöll inlägget några infantila frågor om jag tror att FoHM bryr sig om antalet allvarligt sjuka människor och att jag uppmanas ge svar om min uppfattning om FoHMs uppdrag, som inte är baserat på mina känslor. 

    Förklara gärna hur tex Ungern och Coop är relevant när jag försöker diskutera att vaccinerade med symptom inte ska testas. Vad tror du själv är viktigare för FoHM, få antal smittade eller få antal allvarligt sjuka? Eftersom du inte verkar tycka att det är en underlig fråga, får du gärna svara själv på det, även fast P sparar sina fåniga s.k. frågor till mig och andra som inte håller med honom.  
    Jag kollade inte närmare vad det var för inlägg, jag gick bara efter logiken att det i så fall måste ha varit off-topic redan första gången. 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2021-10-23 17:01:32 följande:
    Jag kollade inte närmare vad det var för inlägg, jag gick bara efter logiken att det i så fall måste ha varit off-topic redan första gången. 
    Brukar du ha för vana att svara utan att ha en aning om vad du svarar på? Räcker det med att Klyban skriver något, så håller du automatiskt med? Han påstod att det var On Topic förut, och du skriver att det var precis det du tänkte. Och om Padirac skriver något, måste det automatiskt vara relevant och klokt?
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2021-10-23 14:20:30 följande:
    Nej precis, det går inte att hänga med så väl om man inte bor i landet. Det är ju så. 
    Här hakar du på Klyban igen, men precisera gärna vad jag inte hänger med på beträffande att vaccinerade inte ska testas, eller övriga COVID19-relaterade ämnen. Vad är det jag inte förstår, inte bryr mig om och inte känner till att det sker? Eller läste du inte Klybans inlägg heller?  
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-23 19:03:32 följande:
    Här hakar du på Klyban igen, men precisera gärna vad jag inte hänger med på beträffande att vaccinerade inte ska testas, eller övriga COVID19-relaterade ämnen. Vad är det jag inte förstår, inte bryr mig om och inte känner till att det sker? Eller läste du inte Klybans inlägg heller?  

    Just för att jag själv inte lever kvar i mitt hemland, så har jag erfarenhet av att man helt enkelt inte har lika bra koll på båda länderna. Dvs. man har ju alltid bäst koll på landet där man bor.


    Och även om man har kontakt med folk som bor där, så är det inte samma sak som att bo där. 

  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-23 18:56:55 följande:
    Brukar du ha för vana att svara utan att ha en aning om vad du svarar på? Räcker det med att Klyban skriver något, så håller du automatiskt med? Han påstod att det var On Topic förut, och du skriver att det var precis det du tänkte. Och om Padirac skriver något, måste det automatiskt vara relevant och klokt?
    Men herregud, det var ett litet skämt. Det kan behövas i ett sånt ämne. 
  • FuckGoggleAskMe
    FDFMGA skrev 2021-10-23 16:02:49 följande:
    Jag tyckte mig se att Padirac petat dit FHM:s förklaring till att fullvaccinerade inte ska behöva testa sig om de misstänker att de smittats.

    Fråga gärna, om du upplever att FHM:s synpunkt är svår att förstå.
    Vet inte direkt om FoHMs synpunker är någon upplevelse, och jag är inte förståndshandikappad så jag förstår skriven text. Men så snällt att du gör dig till talesman för FoHM, och så bra att du förstår precis hur de tänker, och svarar på frågor. 

    Däremot tycker jag deras förklaring är dålig. Underligt att de kallar testning av vaccinerade för en långtgående åtgärd. Fara för människors hälsa föreligger när vaccinerade som smittats för smittan vidare. Det borde vara det bästa för barn att få en korrekt diagnos. Vaccinationer innebär naturligtvis en minskad risk för allvarlig sjukdom och smittspridning, men en minskad risk är inte detsamma som avsaknad av risk att drabbas av svår sjukdom, svåra efterdyningar och död. 

    Eftersom du gillar när jag drar in andra länders pandemihantering, påpekar jag också att i många länder delar de ut gratis självtester till höger och vänster, och uppmanar alla att testa sig vid symptom. Det är något som Sverige borde snegla på och ta efter. 
    Padirac skrev 2021-10-23 15:42:51 följande:
    "Bakgrund till förändringarna

    Åtgärderna mot covid-19 ska inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa. De ska också ta hänsyn till barns bästa. En ökad vaccinationstäckning ger en minskad risk för allvarlig sjuklighet och smittspridning till och från fullvaccinerade personer. Därmed kan rekommendationerna anpassas så att fullvaccinerade generellt inte behöver testa sig vid symtom.


    En rad grupper rekommenderas fortfarande testning till exempel på grund av att de är ovaccinerade, att de löper högre risk om de smittas eller för att de vistas nära äldre personer i riskgrupp."




  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2021-10-23 19:16:17 följande:
    Men herregud, det var ett litet skämt. Det kan behövas i ett sånt ämne. 
    Vad var ett skämt? Att du tänkte precis som Klyban, eller att det var On Topic med medarbetare på Coop? Väldigt lyckat skämt i alla fall, haha. 
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2021-10-23 14:13:51 följande:

    Jag får känslan av de som inte bor i Sverige inte förstår vad som är vad här längre, och just att de är för många utlandssvenskar och svensktalande som inte verkar förstå elelr bry sig om alls vad som sker och hur saker fungerar här.


    AndreaBD skrev 2021-10-23 14:20:30 följande:
    Nej precis, det går inte att hänga med så väl om man inte bor i landet. Det är ju så. 
    AndreaBD skrev 2021-10-23 19:15:29 följande:

    Just för att jag själv inte lever kvar i mitt hemland, så har jag erfarenhet av att man helt enkelt inte har lika bra koll på båda länderna. Dvs. man har ju alltid bäst koll på landet där man bor.


    Och även om man har kontakt med folk som bor där, så är det inte samma sak som att bo där. 


    Naturligtvis har man inte järnkoll på allt som händer i Sverige när man inte bor där, men jag undrade i samband med COVID19-diskussionen här vad du tycker det är som jag inte förstår, inte bryr mig om och skeenden jag är ovetande om.


  • Drottningen1970
    Padirac skrev 2021-10-23 16:50:08 följande:

    Så du tror att skälet tiil att FoHM inte anser attvaccinerade skall testas - men fortsätta följa rekommendeationer vid sjukdom -  beror på att FoHM fått kritik och att Sverige har högre dödstal än grannländerna och att det ehla handlar om att det snart är val?

    Går myndigheten sittande regerings politiska ärende enligt din uppfattning?  Är den snart avgående GDn inblandad tror du? 

    Det hela du presenterar är vad jag kan se inget annat än lösa spekulationer som bygger på ingenting - av vad jag jag se i ditt inlägg.

    Polismyndigehtens omorgnaisation för att skapa mätbara insatser och måluppfyllnad tolkar du alltså som ingenting annat än att det görs för att det ska se bra ut på papper - jag tror att det är en grovt naiv bild av organisationsstyrning du presenterar i detta inlägg. Men du kanske har massa inside information från såäl regeringen och myndigehterna i fråga som jag inte har tillgång till. Berätta gärna var dina källor finns om det är någonting annat än 'allmän kännedom'


    Du menar att jag ska presentera källor på min misstanke? Det blir jättesvårt hörrudu?

    Ja, absolut så är det så att man på myndigheter och samhällsinstitutioner har ett krav på att ?lyckas?. Det går jättebra att visa på goda resultat genom att införa diverse riktlinjer, undersökningar etc som visserligen är riktiga i sak, men genom sitt urval och vinkling ändå inte ger en sann bild av verkligheten.

    Polisens pinnsystem är ett utmärkt exempel på detta. Att börja registrera varje enskilt piller man plockar av en missbrukare som ett uppklarar narkotikabrott kommer att ge en annan bild i statistiken än hur det egentligen ligger till i verkligheten. Själv bojkottar jag varje år min arbetsgivares medarbetareundersökning då frågorna är ställda eller inte ställda utifrån ett på förhand redan önskat resultat.

    På varje myndighet finns chefer som är under press att lyckas i sitt chefsuppdrag, det genererar ett visst beteende hos de allra flesta. Du tänker att jag är naiv. Jag tänker samma om dig.

    Om man nu tar bort rekommendationer för vaccinerade att testa sig för att detta inte är så viktigt längre så förväntar jag mig också att man slutar redovisa dessa siffror. Jag kommer att spy om man närmaste månaderna står och stolt visar upp massa kurvor på en kraftigt minskad smittspridning.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin