• Anonym (Feminist ja visst)

    Jag är feminist, fråga vad du vill

    Jag är inte en "feminazi" utan som de flesta feminister, en helt vanlig person som tycker att män och kvinnor borde kunna leva på lika villkor, och jag hoppas att det kan bli så en dag. Alla feminister är inte likadana men har du några frågor så ska jag försöka besvara dem, utifrån mitt perspektiv :) Försök hålla en trevlig ton bara.

  • Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill
  • Anonym (Undrande)

    Min fråga är, på vilka vis lever inte män och kvinnor under lika villkor?

    Jag undanber mig floskler och trötta klyschor till svar, där det finns antingen rent bilogiska förklaringsmodeller och/eller andra logiska förklaringar.

    Bortsett från det så ser jag fram emot svar på vad du anser att vi inte lever under samma villkor, kvinnor och män i Sverige?

  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-01 10:03:36 följande:
    Jag tror du körsbärsplockar lite. 
    Afrikaner utvecklade alfabetet.
    Araber lärde oss räkna.
    Indier var först med astronomi.
    Köttbullar har sitt ursprung i Irak.
    Kåldolmar hittade vi i det Osmanska riket. 
    Vanilj (den svenskaste av svenska smaker) kommer från Mexiko. 
    Och vårt svenska kaffe började i Etiopien.
    Allt du räknar upp har vi lånat från andra kulturer.
    En del från vad vi kallar väst, men än mer från övriga världen. 
    Diktaturer, oavsett om de ligger i Europa eller någon annanstans, är alltid sämre på pressfrihet, religionsfrihet och medborgares rättigheter.
    "Ta inte mer än du behöver eller vad du förtjänar", är ingenting som utmärker protestantismen. Eller att inte använda våld.
    Inga rörelser i historien har orsakat så mycket våld och död som protestantismen och katolicismen. 
    Sverige som stat har inte varit i krig sedan 1809. Däremot har vi tjänat pengar på väpnade konflikter sedan 1600-talet. Ofta genom att sälja till båda sidorna. 
    Vill man värna om naturen finns det kulturer som är långt bättre än den svenska. 
    Vi har bara tre oreglerade älvar kvar. Skog har bytts ut mot tall- och granplanteringar. 
    Det har gott så långt att ett 70-tal FSC-certifierade företag i Europa har hotat med att bojkotta svenska skogsprodukter om inte Sveaskog, Stora Enso och SCA upphör att med skövlingen av skyddsvärd mark. 
    När EU oroar sig för Sveriges natur, då har det gott rätt långt.

    Men har du läst vad han DanneHade skrev? Hur vi har skapat vår svenska kultur är visserligen intressant men irrelevant.


    BTW, ditt samelsurium av relativiseringar är bara fånigt, alla kulturer lånar av varandra. Det som är bra behålls, det som är mindre bra förkastar vi förhoppningsvis.


    Exempel: Matematik där har vi de arabiska matematikerna att tacka för mycket och vi har arabiska siffror men 0 (noll) är indiskt och ett stort matematiskt genombrott. Romarna kunde räkna mig veterligen och det finns studier som visar att djur kan räkna.

  • nihka
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-01 10:03:36 följande:
    Jag tror du körsbärsplockar lite. 
    Afrikaner utvecklade alfabetet.
    Araber lärde oss räkna.
    Indier var först med astronomi.
    Köttbullar har sitt ursprung i Irak.
    Kåldolmar hittade vi i det Osmanska riket. 
    Vanilj (den svenskaste av svenska smaker) kommer från Mexiko. 
    Och vårt svenska kaffe började i Etiopien.
    Allt du räknar upp har vi lånat från andra kulturer.
    En del från vad vi kallar väst, men än mer från övriga världen. 
    Diktaturer, oavsett om de ligger i Europa eller någon annanstans, är alltid sämre på pressfrihet, religionsfrihet och medborgares rättigheter.
    "Ta inte mer än du behöver eller vad du förtjänar", är ingenting som utmärker protestantismen. Eller att inte använda våld.
    Inga rörelser i historien har orsakat så mycket våld och död som protestantismen och katolicismen. 
    Sverige som stat har inte varit i krig sedan 1809. Däremot har vi tjänat pengar på väpnade konflikter sedan 1600-talet. Ofta genom att sälja till båda sidorna. 
    Vill man värna om naturen finns det kulturer som är långt bättre än den svenska. 
    Vi har bara tre oreglerade älvar kvar. Skog har bytts ut mot tall- och granplanteringar. 
    Det har gott så långt att ett 70-tal FSC-certifierade företag i Europa har hotat med att bojkotta svenska skogsprodukter om inte Sveaskog, Stora Enso och SCA upphör att med skövlingen av skyddsvärd mark. 
    När EU oroar sig för Sveriges natur, då har det gott rätt långt.
    Fast det finns ingen kultur med svenska anor med just hedersrelaterat våld som lever kvar idag. Den svenska kvinnan ses inte längre som bärare för familjens och släktens moral. Men vi har haft det så och det finns fortfarande våld, men om jag blir tillsammans med och rymmer med en man som min familj inte godkänner kommer jag inte att mördas och hela mitt nätverk aktivt medverkar till det eller bara passivt låter det ske. Jag kommer inte heller att bli nekad ett banklån i en annan ända av landet för att mina släktingar har förgreningar dit. Det som skiljer hedersrelaterat våld från "vanligt" våld är just de djupa och utbredda rötterna i samhällsstrukturen just där det förekommer.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Jaget)
    nihka skrev 2020-07-31 20:52:57 följande:
    Inte när det gäller att löneförhandla iaf. Här är rapport om forskning som visar att det verkar det vara ålder som spelar in snarare än kön när det gäller att förhandla lön:

    https://www.bbc.com/news/business-37278170
    Återigen har du svårt att greppa sammanhang och förstå hur saker och ting hänger ihop. 
  • nihka
    Anonym (Jaget) skrev 2020-08-01 19:00:41 följande:
    Återigen har du svårt att greppa sammanhang och förstå hur saker och ting hänger ihop. 
    Nej då. Forskningen jag länkade till drar slutsatsen att kvinnor inte är sämre än män på att be om löneförhöjningar, men konstaterar samtidigt att de inte får dem i riktigt samma utsträckning som männen. Man drar inte slutsatsen att det beror på att de är sämre på att löneförhandla utan att det beror på diskriminering.

    Man ser också att benägenheten att ta upp sin lön till diskussion inte hänger ihop med kön så mycket som ålder. Både yngre kvinnor och män var mer benägna att lyfta frågan än äldre kvinnor och män.

    Att man valde att göra den här undersökningen i Australien beror på att de är det enda land i världen som man känner till som konsekvent för statistik över vem som begär löneförhöjning, när och resultatet.

    Frågor på det?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (If)

    (Inspirerad av annan tråd på forumet.)

    Tycker du burka borde förbjudas?

  • MRAKas
    nihka skrev 2020-08-01 19:39:19 följande:
    Förlåt att jag inte tänkte till där ordentligt och missade att du inte klarar att läsa fler än tre rader i taget.

    Om du tar de övriga raderna i block om två eller tre rader och sedan strängar ihop vad som står i de olika blocken kanske det klarnar.

    Frågor på det?
    Du gör en poäng av att kvinnor och män frågar om löneökning i ungefär samma utsträckning, men att kvinnorna inte lika ofta får den.

    Du fortsätter sen med att påpeka att det enligt undersökningen fastställts att detta INTE berodde på att kvinnorna vad sämre på att löneförhandla, utan att det då inte kan finns nån annan orsak till utfallet än att kvinnorna diskrimineras.

    Du förstår inte vad jag menar när jag säger att du måste tänka ett varv till, eller hur?
  • KlantSmurfen
    nihka skrev 2020-08-01 19:22:54 följande: #145
    Nej då. Forskningen jag länkade till drar slutsatsen att kvinnor inte är sämre än män på att be om löneförhöjningar, men konstaterar samtidigt att de inte får dem i riktigt samma utsträckning som männen. Man drar inte slutsatsen att det beror på att de är sämre på att löneförhandla utan att det beror på diskriminering.

    Man ser också att benägenheten att ta upp sin lön till diskussion inte hänger ihop med kön så mycket som ålder. Både yngre kvinnor och män var mer benägna att lyfta frågan än äldre kvinnor och män.

    Att man valde att göra den här undersökningen i Australien beror på att de är det enda land i världen som man känner till som konsekvent för statistik över vem som begär löneförhöjning, när och resultatet.

    Frågor på det?

    Jag har en fråga.
    De två inläggen jag citerat vad studien egentligen säger har blivit borttagna.
    Är det någon som vet varför det blir så?
  • nihka
    MRAKas skrev 2020-08-01 21:02:01 följande:
    Du gör en poäng av att kvinnor och män frågar om löneökning i ungefär samma utsträckning, men att kvinnorna inte lika ofta får den.

    Du fortsätter sen med att påpeka att det enligt undersökningen fastställts att detta INTE berodde på att kvinnorna vad sämre på att löneförhandla, utan att det då inte kan finns nån annan orsak till utfallet än att kvinnorna diskrimineras.

    Du förstår inte vad jag menar när jag säger att du måste tänka ett varv till, eller hur?
    Nej, nu får du allt ta att tänka till. JAG gör ingen poäng. Det är inte MIN forskning utan jag bara sammanfattar vad det står and a bloody good summary it is mate!

    Fast jag har inte skrivit att det då inte kan finnas någon annan orsak.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nihka skrev 2020-08-01 19:22:54 följande:
    Nej då. Forskningen jag länkade till drar slutsatsen att kvinnor inte är sämre än män på att be om löneförhöjningar, men konstaterar samtidigt att de inte får dem i riktigt samma utsträckning som männen. Man drar inte slutsatsen att det beror på att de är sämre på att löneförhandla utan att det beror på diskriminering.

    Man ser också att benägenheten att ta upp sin lön till diskussion inte hänger ihop med kön så mycket som ålder. Både yngre kvinnor och män var mer benägna att lyfta frågan än äldre kvinnor och män.

    Att man valde att göra den här undersökningen i Australien beror på att de är det enda land i världen som man känner till som konsekvent för statistik över vem som begär löneförhöjning, när och resultatet.

    Frågor på det?
    Aha. Nu förstår jag hur du tänker, du som bara kan läsa tre rader...

    ...kan bero på diskriminering, fast fortfarande har jag inte skrivit att det då inte kan finnas någon annan orsak. Det finns massor med intressanta slutsatser. Jag har länkat till rapporten så du kan läsa själv.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill