• Anonym (Mamma)

    Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?

  • Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-18 13:39:50 följande:

    Faran finns att om man aldrig hoppar på bostadståget så kör tåget ifrån en. Minns att det var en på mitt jobb som sa att värdeökningen på bostäder låg på X antal tusen i månaden och trots att dom var ett par som sparade rätt seriöst så kunde dom inte spara tillräckligt mycket för att hålla takten med värdeökningen så dom kom bara längre och längre ifrån sin lägenhetsdröm och fick titta på mindre lägenheter och andra områden.

    Själv köpte jag och sambon lägenhet svart i Sthlmsområdet för många år sedan. Det är ofta såna situationer man hamnar i om man inte kan köpa sitt boende. Att hyra i andrahand är ofta riskabelt och hyran är ofta svindyr vilket gör det svårt att lägga undan pengar. Oturligt nog flyttade vi till hus innan hyresrätten ombildades så den möjligheten att casha in missade vi. Däremot flyttade vi från huset 10 år senare med 1,5 mkr i vinst så vi kom ändå med på tåget. Och det är ju samma nu. Huset vi köpte för nästan 10 år sedan är värt 2 mkr mer än då vilket är bra för oss, men inte kul alls för folk som vill in på bostadsmarknaden.

    Sen är det så klart en personlighetsgrej vad gäller ex.vis resande. Ingen av mina tonåringar visar några som helst önskemål om äventyr och resor. Dom föredrar mycket hellre ett sjysst boende, men det kan så klart ändras längs vägen. Men just nu tror säger 16-åringen att hon vill flytta till hus direkt i vårt område där dom billigaste husen går på ca 5 mkr så det lär inte hända.


    Är det så viktigt att hinna hoppa på tåget då? Jag resonerar likadant som tjejen du citerade, jag ville inte bli låst som ung vuxen. Nu har jag ett förstahandskontrakt och trivs bra, jag vill helst inte ta lån och det är bekvämt att värden fixar om något går sönder. Äger ens föräldrar sitt boende finns det ett tåg till, när de går bort.
  • Anonym (G)
    Anonym (beror på så mycket....) skrev 2020-11-18 14:51:29 följande:

    Snarare snordyr LITEN hyresrätt, så du kan inte tex flytta ihop med en kompis och tro att ni får varsitt rum. 


    Visst... bostadsmarknaden är besvärlig.
  • Glinda från Oz
    Anonym (G) skrev 2020-11-18 14:16:40 följande:

    Grejen är att valet mellan rimlig billig hyresrätt eller bostadsrätt inte finns i bl a Stockholm. Du är hänvisad till dyr stor hyresrätt eller andrahandshyra, bägge alternativen ofta dyrare än BR om du inte delar boende med någon. Att hyra ut sin halva för att resa är inte säkert det funkar. Det går att hyra ut både en hyreslägenhet och BR i andra hand om man ska iväg.

    De mindre BR är attraktiva och lättsålda och ses inte som ett boende man ska ha över lång tid.


    Anonym (beror på så mycket....) skrev 2020-11-18 14:51:29 följande:

    Snarare snordyr LITEN hyresrätt, så du kan inte tex flytta ihop med en kompis och tro att ni får varsitt rum. 


    Jag vet inte vad ni räknar som stort, pyttelitet och svindyrt det är olika för alla. Jag och mina syskon bor alla i Stockholm. Min syster betalar 3500 i månaden för en etta på 25 kvadrat, min bror 4500 för 40 kvadrat och jag 5000 för 50 kvadrat med trädgård. Jag tycker inte det är en orimlig hyra.
  • Anonym (G)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-18 15:49:34 följande:

    Jag vet inte vad ni räknar som stort, pyttelitet och svindyrt det är olika för alla. Jag och mina syskon bor alla i Stockholm. Min syster betalar 3500 i månaden för en etta på 25 kvadrat, min bror 4500 för 40 kvadrat och jag 5000 för 50 kvadrat med trädgård. Jag tycker inte det är en orimlig hyra.


    Grattis! Och de fick ni dagen efter er 20 års dag utan bostadskö? Inom T-bana förståss, det brukar låta så.
  • Anonym (Biobonus)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-18 15:49:34 följande:

    Jag vet inte vad ni räknar som stort, pyttelitet och svindyrt det är olika för alla. Jag och mina syskon bor alla i Stockholm. Min syster betalar 3500 i månaden för en etta på 25 kvadrat, min bror 4500 för 40 kvadrat och jag 5000 för 50 kvadrat med trädgård. Jag tycker inte det är en orimlig hyra.


    Problemet är väl att de lägenheterna är svåra att komma över.

    Vet ingen ungdom som fått förstahandskontrakt i Stockholm.
  • Anonym (3 barnen)

    Jag tänker minst 200 000 per barn. Får se om deras pappor ger samma. Oavsett var och när dom köper sin första bostad.

    Jag har förmodligen inte kontanter så att det räcker utan kommer få belåna mitt hus. Men mina nuvarande lån kommer förmodligen vara avbetalda då.

    Det känns vettigare att hjälpa dom med det än att dom ärver ett obelånat hus värt ett antal miljoner när dom redan är gamla.

  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-18 15:32:57 följande:
    Är det så viktigt att hinna hoppa på tåget då? Jag resonerar likadant som tjejen du citerade, jag ville inte bli låst som ung vuxen. Nu har jag ett förstahandskontrakt och trivs bra, jag vill helst inte ta lån och det är bekvämt att värden fixar om något går sönder. Äger ens föräldrar sitt boende finns det ett tåg till, när de går bort.
    Ens föräldrar går förhoppningsvis bort först när man själv är 50 till 60 år. Ingen jag känner skulle vara beredd att vänta så länge. Och med dagens icke-generösa pensionssystem kanske dom behöver sälja och leva på en del av pengarna tidigare. 

    Och att få ett förstahandskontrakt i min kommun som inte tillhör Sthlms kommun tar ca 10-12 år. Vill folk verkligen bo hemma tills dom är 30 år?
  • Anonym (mål)

    Vi har en ganska låg inkomst så just nu är målet att barnet(9 år) ska ha 100 000 på sitt sparkonto när hon är 18. Det behöver inte användas just till kontantinsats, men till viktiga saker(som bostad, studier, körkort). Förhoppningsvis kommer vår ekonomi att förbättras och då höjer vi väl målet. Just nu finns något mellan 50-60 000.

  • Anonym (mål)

    Vi sparar i HSB också och kommer att uppmuntra henne att ställa sig i alla tillgängliga bostadsköer så fort hon har åldern inne. 

  • Anonym (Moneypenny)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-17 11:14:18 följande:

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?


    Ingenting! Vi skulle kunna finansiera  kontantinsatser, men ser inte nödvändigheten då "barnen" studerar på universitet  till yrken som i regel ger oerhört goda löner. Tveksamt om de ens skulle vilja ta emot flera hundratusen, det är inte den sortens uppfostran de fått. Möjligen kan en av dem  tänka sig att låna till kort amorteringstid och för oss föräldrar till god ränta.
Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?