• Anonym (Ledsen)

    Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?

    Jag började på mitt nya jobb i augusti. Glad i hågen och tyckte det skulle bli kul och intressant.

    Har arbetat och är utbildad inom detta yrket, men har pysslat med lite andra saker under några år.

    Första veckorna gick bra, jag trivdes och tyckte det var kul att lära mig lite nya saker inom arbetsuppgifterna. Kände mig så glad!

    Sen upptäckte jag att två kollegor vägrade hälsa på mig på morgonen. Jag hade knappt ens pratat med dem, och hade ingen aning om varför de betedde sig så.

    Den ena spelade trevlig när andra var i närheten, men om jag var ensam var hon kort i tonen och otrevlig.

    Jag har skött mina arbetsuppgifter, och varit positivt inställd till att lära mig nya uppgifter.

    De allra flesta har varit trevliga och sagt att de gärna visar mig och att jag inte ska tveka att fråga om jag är osäker på något.

    För några veckor sen blev jag inkallad till chefen. Han sa att han fått klagomål på mig från flera kollegor.

    Det visade sig att de som skulle visa mig nya saker, hade klagat på att jag frågade för mycket.

    Andra hade klagat över att jag vridit åt en vattenkran för hårt (den kranen hade jag inte ens rört), tappat ett munskydd i golvet, att jag lagt något i fel sorts påse, att jag tog en promenad eller satte mig i ett hörn och läste en bok under min rast, lämnat kvar saker (jag hade lagt tillbaka dem, men en kollega behövde använda dem, så hon la fram dem igen), osv.

    Jag blev ledsen eftersom detta är personer som varit trevliga och vi har pratat och skrattat tillsammans.

    Inte någon enda har klagat på något jag gjort. Utan istället har de gått till vår chef och beklagat sig.

    Någon hade gått runt bland andra kollegor och klagat över mig. Men ingen har sagt nåt direkt till mig.

    Jag mår jättedåligt av jobbet nu. Känner mig så värdelös och nu vet jag att de inte vill ha mig där.

    Jag har dock 14 veckor kvar på min anställning, hur ska jag tänka och agera för att stå ut den tiden som är kvar?

    Har sån ångest varje morgon!

  • Svar på tråden Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?
  • Physalis

    Vad tråkigt. Det låter inte ens som att du gjort något fel utan har fått skulden för andras fel och blivit klagas på för småsaker. Men om chefen ser det som anledning att säga upp dig så säger ju det en hel del om den chefen och du kan nog skatta dig lycklig i slutändan.

    Hur kommer det sig att du har 14 veckor kvar av anställningen om det är en provasntällnig? Där hade jag kollat upp om du verkligen är tvungen att vara kvar så länge (om du nu inte vill). Annars utnyttja tiden som någon sa. Se det som ett lärotillfälle. Ge dig attan på att bli så bra att de ångrar att de sa upp dig.


    Korrekturläser som en kratta
  • Jemp
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-20 08:39:21 följande:

    Med tanke på att det var en visstidsanställning med chans till förlängning så skulle jag tro att det inte är så att dina kollegor har gått till chefen och klagat utan att chefen inför beslut om du ska få fortsätta har stämt av med dina kollegor hur de uppfattar dig. 

    Och där har nog det viktiga inte bara varit hur jobbet har skötts utan även om det är så att du verkar fungera socialt i gruppen och att det är därför det kommer fram en massa småsaker. 

    Ett tips gällande att ställa frågor är att ofta vet man själv redan svaret men är osäker på om det verkligen är rätt. Ställ då inte frågan med utgångspunkt att du behöver veta utan med utgångspunkt att du vill dubbelkolla för att vara säker på att du förstått rätt. 

    Så istället för "hur gör man..." säg "XXX förklarade för mig igår att man skulle göra så här, vill bara dubbelkolla att jag kommer ihåg rätt" eller "på min förra arbetsplats gjorde vi så här, är det så vi gör här också eller gör vi på något annat sätt?"


    Håller med om detta. Det är en sak att gå till chefen och klaga, vilket jag inte hade gjort om det du (ts) skriver. Däremot, när jag haft ansvar för att lära upp nya, kan jag lyfta saker som osäkerhet i utvärderande syfte, mer i min roll som arbetsledare.

    Ts, fick du alltså inte förlängt pga detta? Eller pga nåt annat?
  • Jemp

    Jag hade haft med det i cv, det är ändå ett halvårs glapp annars, men inte bett om referens om chefen verkar vara missnöjd.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-20 08:39:21 följande:

    Med tanke på att det var en visstidsanställning med chans till förlängning så skulle jag tro att det inte är så att dina kollegor har gått till chefen och klagat utan att chefen inför beslut om du ska få fortsätta har stämt av med dina kollegor hur de uppfattar dig. 

    Och där har nog det viktiga inte bara varit hur jobbet har skötts utan även om det är så att du verkar fungera socialt i gruppen och att det är därför det kommer fram en massa småsaker. 

    Ett tips gällande att ställa frågor är att ofta vet man själv redan svaret men är osäker på om det verkligen är rätt. Ställ då inte frågan med utgångspunkt att du behöver veta utan med utgångspunkt att du vill dubbelkolla för att vara säker på att du förstått rätt. 

    Så istället för "hur gör man..." säg "XXX förklarade för mig igår att man skulle göra så här, vill bara dubbelkolla att jag kommer ihåg rätt" eller "på min förra arbetsplats gjorde vi så här, är det så vi gör här också eller gör vi på något annat sätt?"


    Chefen sa att ett par av kollegorna på eget initiativ kommit till honom och klagat. Det var veckorna innan han själv stämde av och frågade kollegorna.

    Ett exempel var när jag rengjort och lagt tillbaka ett föremål jag använt, och sen hittades den framme igen. Då hade en kollega gått direkt till chefen och sagt att jag struntat i att rengöra och lägga undan föremålet.

    Jag visste ju att jag gjort det, och det visade sig att den tagits fram igen för att en annan kollega behövde använda den.

    Tack för tipset! Faktum är att jag brukar redan göra så, säga att jag vill dubbelkolla så att det inte blir fel.
  • Anonym (Ledsen)
    Physalis skrev 2020-11-20 11:38:09 följande:

    Vad tråkigt. Det låter inte ens som att du gjort något fel utan har fått skulden för andras fel och blivit klagas på för småsaker. Men om chefen ser det som anledning att säga upp dig så säger ju det en hel del om den chefen och du kan nog skatta dig lycklig i slutändan.

    Hur kommer det sig att du har 14 veckor kvar av anställningen om det är en provasntällnig? Där hade jag kollat upp om du verkligen är tvungen att vara kvar så länge (om du nu inte vill). Annars utnyttja tiden som någon sa. Se det som ett lärotillfälle. Ge dig attan på att bli så bra att de ångrar att de sa upp dig.


    12 veckor är det, skrev fel. Det är ingen provanställning, utan en visstidsanställning med möjlighet till förlängning.

    Jag måste vara kvar så länge jag får eftersom jag behöver inkomsten.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ninni) skrev 2020-11-19 23:24:41 följande:

    De känner sig hotade av dig! Är de äldre än du?

    Har upplevt flera ggr att äldre kvinnor känner sig hotade och vill sänka en. En fick mig uppsagd pga att hon sa att jag inte kan något, bara lögn.

    Om det ligger något verkligt bakom borde du veta det. Sannnolikheten för att de bara känner sig hotade av din närvaro är stor. De vill ge igen för att du får dem att känna sig små.


    Tror inte de känner sig hotade av mig, det har de ingen anledning till. De har fasta anställningar sedan länge.

    Några är äldre, men de flesta är yngre än jag.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-20 18:38:50 följande:
    Chefen sa att ett par av kollegorna på eget initiativ kommit till honom och klagat. Det var veckorna innan han själv stämde av och frågade kollegorna.

    Ett exempel var när jag rengjort och lagt tillbaka ett föremål jag använt, och sen hittades den framme igen. Då hade en kollega gått direkt till chefen och sagt att jag struntat i att rengöra och lägga undan föremålet.

    Jag visste ju att jag gjort det, och det visade sig att den tagits fram igen för att en annan kollega behövde använda den.

    Tack för tipset! Faktum är att jag brukar redan göra så, säga att jag vill dubbelkolla så att det inte blir fel.
    Ja det tycker jag låter som ett märkligt beteende. Jag förstår att du är ledsen och besviken och vill ge dig följande två råd.

    1) Om det är så kollegorna beter sig så är det antagligen en arbetsplats du inte vill jobba på i längden. Så även om det är tungt nu så kan du vara glad på sikt för att inte bli fast där. 

    2) Gör verkligen allt du kan för att vara så bra som möjligt nu sista tiden. Dels för att visa kollegorna att de har fel i sin kritik men framförallt för att få bra referenser till ett nytt jobb. 
  • Anonym (MIa)

    Åh, så tråkigt för dig!
    Det är kollegorna som det är fel på, inte du!

    Jag år också ny på en ny arbetsplats just nu och visst har jag råkat ut för härskartekniker, riktigt illa sådana till och med!! Det är hemskt och man känner sig lätt värdelös, men försök att vara stark!

    Själv är jag inte det minsta konflikträdd så jag kan lätt gå fram till en kollega och fråga varför de gjorde si-eller-så, men det är inte alla som törs.

    Ta hjälp av facket om du känner att du behöver, de är där för dig!!

    All stöttning!

  • Anonym (Jag ja)

    Jag har varit med om liknande.En tant snackade skit om mig till chefen när jag hade jobbat där mindre än två månader.Jag var ledsen länge av det där beteendet och jag kan inte lita på kollegan längre ,aldrig mera.Strunta i idioterna,dom har inget liv.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-20 21:39:04 följande:

    Ja det tycker jag låter som ett märkligt beteende. Jag förstår att du är ledsen och besviken och vill ge dig följande två råd.

    1) Om det är så kollegorna beter sig så är det antagligen en arbetsplats du inte vill jobba på i längden. Så även om det är tungt nu så kan du vara glad på sikt för att inte bli fast där. 

    2) Gör verkligen allt du kan för att vara så bra som möjligt nu sista tiden. Dels för att visa kollegorna att de har fel i sin kritik men framförallt för att få bra referenser till ett nytt jobb. 


    Tack! Nä jag vill inte jobba där i längden, det handlar bara om att stå ut och göra det bästa av den tid som är kvar...
Svar på tråden Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?