• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Smilla93
    Fogeln skrev 2021-09-19 11:06:59 följande:

    Det är fullt förståeligt att du är orolig men förhoppningsvis så är det ingen fara. Lutinus irriterar slemhinnorna och kan orsaka mindre blödningar och hormonnivåerna är olika hos alla personer. Risken finns såklart att det är missfall på gång, men det är ännu mer sannolikt att det handlar om att dina nivåer inte ökar jättesnabbt och att den där pinnen med tillhörande tabletter börjar irritera slemhinnorna.

    Förhoppningsvis jobbar kroppen på med en graviditet precis som den ska.

    Finns det någon chans att du kan få ditt vul tidigarelagt om du berättar för kliniken om hur du mår och känner? De brukar ju ofta försöka ta in mående och önskningar när de bokar in och planerar upplägg så förhoppningsvis kan du få komma lite tidigare.


    Tack för peppande ord! Jag ringde klinikens jourlinje igår och läkaren sa precis som du att det kunde vara lutinusen som skapade blödning. Hon sa att jag skulle kolla upp det via gynmottagning om blödningen blev kraftigare och att det kom så pass mycket att det syntes i trosan. Känns dock som att det avtagit så jag avvaktar och ser. Usch vilken konstant stress och oro detta medför alltså, man ska ju vara glad när man äntligen plussat! Jag tror inte att jag kan få en annan tid för kliniken ska flytta, så tror det kan vara därför jag fick en så sen tid, de vill väl inte göra det för tidigt heller..

    Men som sagt, tack för peppen och dina svar!
  • Annna84
    Anonym1Ha skrev 2021-09-20 15:35:24 följande:

    Hej Annna84, läste din historia. Så underbart peppande att de tog sig vid ivf 4. Grattis <3 jag tänkte på synarelan du tog då, hur länge tog du den? Inte hört någon som gjort det men det verkade ju fungera för dig, bland annat.. man vet ju inte vad som är vad så klart men ibland tänds ju hoppet av att få pröva något nytt iaf!


    Hej! Tack! Glad att det peppar dig och andra, jag trodde inte att det skulle gå för mig, men tillslut på 6e återföringen gick det. Vet så väl hur det känns att vara i det, och vi alla är så galet starka som går igenom det. Jag känner mig stolt över att ha gjort det.

    Jag fick börja med synarelan (varannan dag) i kombination med lutinus, 3 dagar innan återföring av en blastocyst. Jag fortsatte sedan med både synarela och lutinus i sammanlagt 8 veckor och slutade då tvärt. Två dagar innan och fram till återföringen så tog jag även bisolvon på inrådan av kliniken.

    Jag vet inte vad som gav vad, men det kändes bra att få testa något nytt. Och det kanske var det som fungerade för mig.

    Hur ser din historia ut?
  • smulis85
    AndraSladdis skrev 2021-09-19 11:51:39 följande:

    Vi kör inte via landstinget (är för gammal och har barn innan) men känner igen så väl hur frustrerande det kan vara att man behöver vänta. När andra gör flera IVF under tiden. Så vill bara skicka en kram och omtanke! Sist väntade vi ett halvår på FET som blev MA och nu blir det nog ett halvår igen till nästa. Jag försöker hitta lite nya hobbies/vänner att fokusera på under tiden och familjen.

    Vår tid kommer snart, och särskilt din som är ung!


    Tack! Det värmer och kramar till dig med så tråkigt att höra om dit MA. Ja vänta är så jobbigt i alla läge men som du säger vår tid kommer också!!! <3
    Dibella skrev 2021-09-20 08:07:49 följande:

    Hoppas verkligen du får ett positivt svar när du ringer idag! Jag blev också nekad nu på augustimensen men fått klartecken redan förra veckan att få börja sprutorna när mensen förhoppningsvis kommer nu på onsdag! Hoppas vi att vi kan ligga i fas du och jag 


    Vad skönt att få veta innan så glad jag blir för din skull, själv fick jag också starta!! Så börjar med sprutor idag!!! :)

    Kul att kunna följas åt!!
  • Smilla93
    Inalina skrev 2021-09-20 09:41:14 följande:

    Hej vännen, jag hoppas att allt går vägen för dig! Vet hur stor oron är även efter att man har plussat, jag blödde några omgångar mellan v 5 -v10 när jag var gravid och allt gick bra så det kan vara helt normalt för vissa. Hoppas det inger lite hopp och att du inte blöder så mkt. För mig rann det t.o.m. i toaletten i bland. Stor kram! Ditt första VUL verkar vara väldigt sent bokat då de flesta kan se hjärtslag i v 7 dvs 6+3 och framåt, så om du kan skulle jag försöka boka in det tidigare. de kan ju ha kollat fel på kalendern!

    Kram!


    Hej! Tack så mycket för fina ord! Ja konstant oro med ett MA i bagaget så vet man hur fel det kan gå och att det är mycket som ska gå rätt efter ett plus för att det ska gå vägen! Jag går och känner efter hela tiden och jämför med när jag var gravid sist, hade mycket mer symptom då och det stressar också en..

    Skönt att höra från flera att det är vanligt att blöda, tror att det har slutat så det är iallafall väldigt skönt. Ja jag vet att mitt vul är super sent, blev väldigt lite förvånad när jag fick tiden. Pratade med barnmorskemottagning för att få någon som har koll på min sköldkörtel och även de tyckte att det lät sent för ett tidigt ultraljud.. Så jag får kanske kolla upp det.

    Läste att det fortfarande inte dykt upp två streck för dig, så tråkigt... Även om det är din 3e IVF så ge inte upp!!! Jag hållet mina tummar in i det sista nu och hoppas att blodprovet visar positivt!

    Kram!!
  • Frida123123

    Jag undrar om ni på er klinik får ta HCG blodprov för att kolla graviditet? Undrar varför vissa gör det och andra inte. Jag skulle gärna ta det för att se om halterna motsvarar den graviditetsvecka man ska vara i istället för att vänta till vecka 8,9. Är det någon som fått ta prov? Någon som vet om man kan beställa test själv?

  • Anonym1Ha
    Annna84 skrev 2021-09-20 17:26:18 följande:

    Hej! Tack! Glad att det peppar dig och andra, jag trodde inte att det skulle gå för mig, men tillslut på 6e återföringen gick det. Vet så väl hur det känns att vara i det, och vi alla är så galet starka som går igenom det. Jag känner mig stolt över att ha gjort det.

    Jag fick börja med synarelan (varannan dag) i kombination med lutinus, 3 dagar innan återföring av en blastocyst. Jag fortsatte sedan med både synarela och lutinus i sammanlagt 8 veckor och slutade då tvärt. Två dagar innan och fram till återföringen så tog jag även bisolvon på inrådan av kliniken.

    Jag vet inte vad som gav vad, men det kändes bra att få testa något nytt. Och det kanske var det som fungerade för mig.

    Hur ser din historia ut?


    Min historia ser ut så här, Började försöka skaffa barn 2019, hände ingenting

    Började utredning feb -20 som visade att jag hade PCOS. Började med letrozol enkel dos, metformin för bättre och lättare ägglossning samt levaxin för lätt förhöjt TSH. Mannens sperimieprov var perfekt.. Höll på med detta i 8månader med ägglossning varje månad (gick på VUL och tog ovitrelle) tog bort en polyp i livmodern augusti -20. Inget efter det heller. Remiss för IVF i dec -20 och vårt första IVF blev i maj -21. Efter En lång jobbig stimulering med gonal-f blev det äggplock dag 23, resulterade i 6 mogna ägg men bara 1 befruktat. Det slutade dela sig och blev ingen återföring. Fick vänta och göra hyseroskopi i juni för att utesluta ny polyp då de sätt vätska i livmodern vid äggplock. Blev nekad start i juli och fick göra IVF 2

    Nu i augusti då med menopur, högre dos och äggplock blev istället dag 16. 9 mogna ägg av 17ägg vid plock. Med hjälp av ICSI denna gången så blev 5 av 9 befruktade. Vi fick tillbaka en blastocyst dag 5 och fick 2st till frysen. Som sagt vilka kämpar vi är! Så mycket minnen det framkallade att sammanfatta allt. Som vi kämpar allihop!! I med och motgångar!!

    Nu är jag på ruvardag 7. Massa mensvärk och inga andra känningar eller symtom. Efter förra IVF:en fick jag mens som idag, en vanlig cykel skulle jag säga BIM på torsdag och testdagens är satt till lördag.

    Det blir en lång vecka denna veckan känner jag. Men fortsätter hålla tummarna att det gått vägen <3 annars får vi kämpa lite till, och denna gången fick vi ju faktiskt nått till frysen vilket känns nästan overkligt efter resultatet av ivf 1. Men oj vad det tär på en det här <3 hela processen..
  • smulis85
    Inalina skrev 2021-09-20 09:28:30 följande:

    Hejsan, ja det känns tråkigt men på något sätt har jag hållit mig över ytan hittills får se hur det blir framöver, hjärnan och kroppen kanske tar det där sedan helt enkelt.

    Jag kände själv att mitt meddelande kändes lite självupptaget att jag hade drömt om att gå och vara gravid med min bästa vän här när vi fått vara gravida tillsammans innan, och så finns det ju så himla många här i tråden som aldrig fått vara gravida eller fått barn så jag kände mig lite dum efter att ha skrivit det. Folk verkar dock vara så förstående här i tråden att man verkligen vill ha ett syskon också när man kämpar så mkt, så det är nog lugnt ändå.

    Hur känner du dig? RD 6 idag, spännande!!!!


    Det var verkligen inte självupptaget så klart längtan till ett syskon kan vara lika påfrestande som första barnet! Hoppas du snart får ett fint plus och att de blir en liten till för din del!
  • Amcc

    Idag är jag på rd 10 och det enda jag känner är molande värk i livmodern. Det spänner och drar nästan hela tiden. Någon fler som har så? :) tycker väntan är så jobbig!

  • smulis85
    Anonym1Ha skrev 2021-09-20 19:56:58 följande:

    Min historia ser ut så här, Började försöka skaffa barn 2019, hände ingenting

    Började utredning feb -20 som visade att jag hade PCOS. Började med letrozol enkel dos, metformin för bättre och lättare ägglossning samt levaxin för lätt förhöjt TSH. Mannens sperimieprov var perfekt.. Höll på med detta i 8månader med ägglossning varje månad (gick på VUL och tog ovitrelle) tog bort en polyp i livmodern augusti -20. Inget efter det heller. Remiss för IVF i dec -20 och vårt första IVF blev i maj -21. Efter En lång jobbig stimulering med gonal-f blev det äggplock dag 23, resulterade i 6 mogna ägg men bara 1 befruktat. Det slutade dela sig och blev ingen återföring. Fick vänta och göra hyseroskopi i juni för att utesluta ny polyp då de sätt vätska i livmodern vid äggplock. Blev nekad start i juli och fick göra IVF 2

    Nu i augusti då med menopur, högre dos och äggplock blev istället dag 16. 9 mogna ägg av 17ägg vid plock. Med hjälp av ICSI denna gången så blev 5 av 9 befruktade. Vi fick tillbaka en blastocyst dag 5 och fick 2st till frysen. Som sagt vilka kämpar vi är! Så mycket minnen det framkallade att sammanfatta allt. Som vi kämpar allihop!! I med och motgångar!!

    Nu är jag på ruvardag 7. Massa mensvärk och inga andra känningar eller symtom. Efter förra IVF:en fick jag mens som idag, en vanlig cykel skulle jag säga BIM på torsdag och testdagens är satt till lördag.

    Det blir en lång vecka denna veckan känner jag. Men fortsätter hålla tummarna att det gått vägen <3 annars får vi kämpa lite till, och denna gången fick vi ju faktiskt nått till frysen vilket känns nästan overkligt efter resultatet av ivf 1. Men oj vad det tär på en det här <3 hela processen..


    Håller tummarna för dig nu och va skönt att ni fått till frysen också!! Förstår att det tär min största mardröm är att de inte blir nå ägg alls att återföra nu på min första IVFen. Väntar du att testa till testdagen? :)
  • IVF2021
    Amcc skrev 2021-09-20 21:43:53 följande:

    Idag är jag på rd 10 och det enda jag känner är molande värk i livmodern. Det spänner och drar nästan hela tiden. Någon fler som har så? :) tycker väntan är så jobbig!


    RD 9 med blastocyst här! Är genomförkyld så har svårt att tolka min kropp över lag. Tycker kanske det känns lite mensvärkigt, mest på vänster sida. Tjuvtestade igår vilket visade blankt. Folk verkar ha så olika åsikt om det ska gå att se så tidigt eller ej. Så jag håller tummarna för att testet slår om. Testdag på torsdag.

    Hoppas din värk är en positiv värk!!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021