• Anonym (Åldersskillnad.)

    Är det så jobbigt att bli pappa som 40+ ?

    Det är ganska stor åldersskillnad på mig och min sambo. Han har ett barn sedan tidigare, jag har ett barn sedan tidigare. Men jag vill ha ett eller två barn till, med honom. Först kändes det inte så, ok han vill inte ha fler barn men det vill nog inte jag heller så det är ok. Han ville sterilisera sig men jag sa nej att ifall han ändrar sig och pratade honom ur det.

    Men han är väldigt fin som bonuspappa, vi älskar varandra jag känner mig väldigt trygg med honom och det känns verkligen rätt. Så jag känner att jag vill det ha barn med honom.

    Men han säger att han är för gammal, pratar igen om att han vill sterilisera sig. Tar på sig kondom när vi har sex osv. Även om jag säger att jag har inte ÄL nu så kondom. Att han kanske inte skulle orka med bebis osv. Det är en pigg vältränad man. Visst han är gammal...men hur jobbigt kan det va? Finns ju  hur många som helst runt 45 som skaffar barn...både män och kvinnor? Dessutom är ju jag yngre så vi är inte två gamla...

  • Svar på tråden Är det så jobbigt att bli pappa som 40+ ?
  • Mimosa86

    Jag är i spannet 30-40 år och jag skulle inte orka ett till barn. Fysiskt men inte mentalt. Nu börjar barnen klara sig själva allt mer och jag längtar att inte vara så totalt bunden vid ett barn. Göra andra saker (när Coron är borta), träffa vänner, satsa på jobbet, resa och hitta på saker antingen själv eller aktiviteter som passar en familj med större barn.

    Inte börja om och rädda livet på en liten tultande unge 100 gånger om dagen, potträna, lära cykla igen och leka kurragömma för 1000000000 gången. Inskolning. Kassa nätter och krig kring påklädning... näää

    Jag tror din man absolut skulle orka. Men den krassa sanningen är att han nog vill ha ut annat av livet än att vara uppbunden vid barnen. Längtan efter ett bekvämare liv när man är äldre än att gunga gungbräda och sjunga med babblarna

  • Anonym (Vill inte)
    Anonym (Åldersskillnad.) skrev 2021-01-13 07:59:08 följande:
    Jag vill ha barn med honom. Inte byta partner:(
    Men han vill inte ha barn med dig. Eller över huvudtaget. Det är bara att acceptera.
  • Anonym (xxx)
    Mimosa86 skrev 2021-01-14 12:52:48 följande:

    Jag är i spannet 30-40 år och jag skulle inte orka ett till barn. Fysiskt men inte mentalt. Nu börjar barnen klara sig själva allt mer och jag längtar att inte vara så totalt bunden vid ett barn. Göra andra saker (när Coron är borta), träffa vänner, satsa på jobbet, resa och hitta på saker antingen själv eller aktiviteter som passar en familj med större barn.

    Inte börja om och rädda livet på en liten tultande unge 100 gånger om dagen, potträna, lära cykla igen och leka kurragömma för 1000000000 gången. Inskolning. Kassa nätter och krig kring påklädning... näää

    Jag tror din man absolut skulle orka. Men den krassa sanningen är att han nog vill ha ut annat av livet än att vara uppbunden vid barnen. Längtan efter ett bekvämare liv när man är äldre än att gunga gungbräda och sjunga med babblarna


    Håller med. 
  • Elin P

    Ja det är jobbigt med småbarn så jag kan verkligen förstå om man inte vill ha fler efter 40. Han kanske känner sig klar med den biten? Att få barn vid 40 innebär ju också att barnet får en gammal förälder hela livet. Jag sköter om mina gamla föräldrar nu som är 75 år medan jag själv är småbarnsförälder så det är tufft.

  • sextiotalist
    Elin P skrev 2021-01-14 13:26:26 följande:

    Ja det är jobbigt med småbarn så jag kan verkligen förstå om man inte vill ha fler efter 40. Han kanske känner sig klar med den biten? Att få barn vid 40 innebär ju också att barnet får en gammal förälder hela livet. Jag sköter om mina gamla föräldrar nu som är 75 år medan jag själv är småbarnsförälder så det är tufft.


    Tja, jag sköter inte om min gamla mamma som är 86. Tanterna i min släkt har en förmåga att bli både gamla och vara pigga länge :)

    Nej, det är inte speciellt tufft att vara småbarnsmamma när man är 40, jag har många vänner som har fått barn mellan 35 och 40 och även några som har fått barn efter 40. Ingen av oss upplevde det speciellt besvärligt.
    Nu kommer jag från en släkt där det inte alls varit ovanligt att man fick barn efter 40. De flesta har fått sina första barn efter 30 så här är det vanligt med "gamla" föräldrar.
    Endast en har behövt att ta hand om sin pappa, som fick en svår sjukdom som krävde en del insatser från barnen. 
    Jag var 37, sambon 42 när vår gemensamma föddes. Sonen har dessutom yngre kusiner på båda hållen, så jag kan nog säga att jag talar ur erfarenhet och inte tror.
  • Anonym (Ja)

    Detta är väl högst individuellt. Jag är strax över 40 och skulle aldrig skaffa en sladdis nu.

    Nu vill jag skörda det jag sått och det är stora självständiga barn.

    Sova så mycket jag vill, inte behöva skaffa barnvakt, inte sitta på ständig vakt med trappgrindar och ständig bevakning.

    Nej det var kanske kul då men idag, no way!

  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2021-01-14 13:45:36 följande:

    Detta är väl högst individuellt. Jag är strax över 40 och skulle aldrig skaffa en sladdis nu.

    Nu vill jag skörda det jag sått och det är stora självständiga barn.

    Sova så mycket jag vill, inte behöva skaffa barnvakt, inte sitta på ständig vakt med trappgrindar och ständig bevakning.

    Nej det var kanske kul då men idag, no way!


    Det tycker jag är orsak nog. Att man är klar med den biten i livet. Själv tyckte jag det räckte med ett barn. Inte för att han var extremt jobbigt, eller att jag tyckte nätterna var besvärliga eller så (skulle nog säga att det första tre åren var hur lätta som helst), utan av den enkla anledningen att jag inte gillar småbarnsåren, de var så trista.
    Min väninna hade kunnat haft småbarn livet nu, hon fick det yngsta när hon var 45 (då var den äldsta 17, samma pappa till alla) och hon hade gärna kunnat ha en eller två till, men då hade fått bygga ut huset rejält (totalt 5 barn)
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-14 12:09:00 följande:
    Vi har olika syn på "energisk". I min värld betyder det inte "hyperaktiv". Utan snarare att man har tillräckligt energi när det krävs och behövs.  Och det har långt ifrån alla äldre föräldrar. Även om de, särskilt männen, inbillar sig att "jag har aldrig varit i så bra form". Detta synsätt har blivit smått komiskt nu under pandemin, då många kört med "Jag är INTE i riskgrupp, för jag är vältränad!". Som att cellerna och vävnaden skulle bry sig... Men det där är O-T

    Gällande det sista du skriver är det väl inget märkligt med det. Och jag har inga synpunkter. Folk är olika och får så vara. Själv har jag dock krav på mig att vara en fysiskt aktiv pappa. För att jag tycker det är kul. Och som barn var min största dröm att min pappa skulle orka spela fotboll, tennis, simma, klättra med mig.

    Hur andra gör är upp till dom. Var och en blir salig på sin egen tro, som det heter.
    Stackars vår son som är uppvuxna med föräldrar som avskyr fotboll och tennis, gillar inte heller att klättra eller inte är några som gillar att bada. 
    Han fick stå ut med skogspromenader, stadsbesök inne i Stockholm och museum. Har förresten en kompis som var en besvikelse för sin fotbollsintresserade far, han, enligt egen beskrivning, är född med två vänsterfötter och ogillade fotboll
  • Anonym (40+)
    sextiotalist skrev 2021-01-14 14:51:22 följande:
    Stackars vår son som är uppvuxna med föräldrar som avskyr fotboll och tennis, gillar inte heller att klättra eller inte är några som gillar att bada. 
    Han fick stå ut med skogspromenader, stadsbesök inne i Stockholm och museum. Har förresten en kompis som var en besvikelse för sin fotbollsintresserade far, han, enligt egen beskrivning, är född med två vänsterfötter och ogillade fotboll
    Nu har jag väldigt svårt att förstå varför du känner att du måste ömka din son för det? Har han lidit av det? I så fall är det såklart synd, men så ser livet ut.

    Läste du mitt inlägg såg du att jag pratade om vad JAG uppskattade. Men liksom alla vettiga människor har jag både respekt och förståelse för att människor är och lever olika samt inget som helst intresse av att spela fotboll med ett barn som inte gillar det. Eller, för den delen, mot hens vilja släpa runt hen i skogen eller på museum. Eller på bibblan eller konserter, för den delen. Då jag själv är kulturellt intresserad (för tro det eller ej - man kan ha kulturella och intellektuella intressen samtidigt som man gillar att leka fysiskt!) hoppas jag att mitt barn gillar de ställena också. Men det märks. Jag tillhör de som har full respekt för att barn är egna individer, och att man som förälder ska anpassa sig lika mycket till barnet som barnet behöver anpassa sig till dig. Det ska vara rättvist.

    Synd om din kompis förresten. Men det där är han knappast ensam om. Finns många korkade pappor som varit såna, oavsett om det handlat om fotboll, matematik, konst, händighet eller annat. Människor utan djupare inkänning och förståelse beter sig ofta så. 
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-14 15:31:25 följande:
    Nu har jag väldigt svårt att förstå varför du känner att du måste ömka din son för det? Har han lidit av det? I så fall är det såklart synd, men så ser livet ut.

    Läste du mitt inlägg såg du att jag pratade om vad JAG uppskattade. Men liksom alla vettiga människor har jag både respekt och förståelse för att människor är och lever olika samt inget som helst intresse av att spela fotboll med ett barn som inte gillar det. Eller, för den delen, mot hens vilja släpa runt hen i skogen eller på museum. Eller på bibblan eller konserter, för den delen. Då jag själv är kulturellt intresserad (för tro det eller ej - man kan ha kulturella och intellektuella intressen samtidigt som man gillar att leka fysiskt!) hoppas jag att mitt barn gillar de ställena också. Men det märks. Jag tillhör de som har full respekt för att barn är egna individer, och att man som förälder ska anpassa sig lika mycket till barnet som barnet behöver anpassa sig till dig. Det ska vara rättvist.

    Synd om din kompis förresten. Men det där är han knappast ensam om. Finns många korkade pappor som varit såna, oavsett om det handlat om fotboll, matematik, konst, händighet eller annat. Människor utan djupare inkänning och förståelse beter sig ofta så. 
    Den där meningen gillade jag. Att likväl som man måste anpassa sig att man har ett liv med ett barn, så måste också barnet anpassa sig till det liv som är runt barnet.
    Äh, jag blir bara så matt på fokus att man får inte vara för gammal, för då kan man inte ligga på golvet och leka, spela fotboll etc. Eller den som skrev att han var så besviken för att hans pappa var för gammal för att brottas (nu tror jag inte pappan var för gammal för att brottas, utan ointresserad av att brottas)
    40-50-åringar är pigga nog att hantera ta han om barn, i alla åldrar. Att man sedan inte vill ha barn efter en viss ålder är en sak, men skylla på fysik eller att man skulle vara gammeldags, omöjlig att lära ny teknik etc, det är rena rama skitsnacket.
    Det finns föräldrar som är fantastiska och sitter i rullstol, det finns föräldrar som är fantastiska även om de är tekniska idioter
Svar på tråden Är det så jobbigt att bli pappa som 40+ ?