• Crash Man

    Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

    Jag såg att ingen har postat om socialdemokraternas förslag att göra förintelseförnekelse olaglig. För mig är detta på gränse till en icke fråga då väldigt få är förintelseförnekare och om sossarna vill införa lagar som förändrar samhället så vore det bättre att t.ex införa ett tjänstemannaansvar.

    Trots att det är på gränsen till en icke-fråga så anser jag att det ska vara fullt lagligt att förneka förintelsen. En stat ska ges så lite påverkan som möjligt att bestämma vad sina medborgare ska tycka.

    Sen ser jag inte riktigt varför just förintelsen ska vara olaglig att förneka. Att förintelsen skett är bevisat bortom allt rimligt tvivel, men det är även evolutionsläran. Så att lagföra förintelseförnekelse, men jnte evolutiobsförnskelse är för mig oförståligt.

    www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna--atala-forintelsefornekare/

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?
  • Amfitrite2
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 08:52:13 följande:
    Vem, känner du, har kompetensen att avgöra vad som inte får spridas?
    Exakt. Vi har för mycket åsiktscensur och för smala åsiktskorridorer redan. Vi behöver inte göra det ännu värre.

    Tänk bara på hur de "22 forskarna" som varnade för den svenska coronastrategin för ett år sedan, behandlades. De hånades och frös ut, krönikörer (bland annat Axel Schulman) ägnade sig åt hånkampanjer mot dem i upprepade krönikor, vissa av forskarna blev av med sina tjänster... några av dem beskrev stämningen, där ingen fick säga emot Tegnell, som "sektliknande". 

    ...med facit i hand vet vi att de 22 hade rätt. Nu sitter vi här med 14 000 döda och många långtidssjuka eller permanent skadade, medan våra grannländer har bara några hundra döda var. Till och med Giesecke säger nu att "lockdown är kanske det man ska använda om det kommer fler pandemier"...
  • Flash Gordon
    Överste Senap skrev 2021-04-17 19:20:22 följande:
    Det är svårt att dra gränsen för yttrandefrihet men jag tycker det ska vara olagligt att förneka historiens värsta folkmord. 
    Kan du förklara vad du menar med ordet "förneka"?

    Innebär det att man inte får säga att andra folkmord varit värre? 

    Innebär det att man inte får ifrågasätta siffran "sex miljoner" - det är trots allt en exakt siffra (6.000.000) och med all säkerhet inte korrekt?

    Innebär det att man inte får peka på att "lampskärmar och tvål" i allt väsentligt är en myt skapad utifrån ett foto från Buchemwald?

    Kan du dra gränsen för vad som är "förnekande"?

    Där har du problemet med tankeförbudet.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • hawthorne
    Iarwain skrev 2021-04-18 08:41:16 följande:
    Fakta måste alltid få ifrågasättas.

    Att förbjuda åsikter, ifråga om fakta, eller annat, är en farlig väg att gå.
    Självklart, det är så forskning utvecklas.

    Men här handlar det om vilket syfte man har och hur man ifrågasätter.
  • hawthorne
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 08:47:12 följande:
    Förslaget om tankeförbud brukar dyka upp vart femte till vart åttonde år ungefär.

    Det blir aldrig någonting av det för de flesta sansar sig när de inser att de börjar tafsa på grundlagen och yttrandefriheten.

    Här ovan säger alltså MP, V, KD, SD och L nej till tankeförbud.
    Trivs du med offerkofta?

    Jag undrar helt ärligt för diskussionen handlar inte om tankeförbud.
  • hawthorne
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 08:49:14 följande:
    Förklara på vilket sätt Tyskland år 1921 är jämförbart med Sverige år 2021.
    Förklara vad det var du inte förstod.
    Jag förklarade nämligen och eftersom du frågar så betyder det att du inte fattat ett skit. Du får således förklara vad det var du inte förstod.

    Eller du kanske bara ifrågasätter för sakens skull utan annat syfte än att sprida oro i tråden?
  • hawthorne
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 08:52:13 följande:
    Vem, känner du, har kompetensen att avgöra vad som inte får spridas?
    Vem jag känner eller inte känner är irrelevant.

    Fakta talar för sig själv. Man ska således kunna skilja mellan åsikter och fakta. Många idag förstår inte skillnaden, gör du?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 08:47:12 följande:

    Förslaget om tankeförbud brukar dyka upp vart femte till vart åttonde år ungefär.

    Det blir aldrig någonting av det för de flesta sansar sig när de inser att de börjar tafsa på grundlagen och yttrandefriheten.

    Här ovan säger alltså MP, V, KD, SD och L nej till tankeförbud.


    Fast det är inte tankeförbud. Du kan fortsätta ha dina konspirationsteoretiska tankar, men när det gäller att uttala din förintelseförnekelse så försöker du skada inte bara förintelsens offer utan även tilltron till samhället. Människor dömdes till döden och andra straff för sina bestialiska handlingar under andra världskriget  och förintelseförnekare försöker rentvå dessa kriminella.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • hawthorne
    Amfitrite2 skrev 2021-04-18 08:59:39 följande:
    Exakt. Vi har för mycket åsiktscensur och för smala åsiktskorridorer redan. Vi behöver inte göra det ännu värre.

    Tänk bara på hur de "22 forskarna" som varnade för den svenska coronastrategin för ett år sedan, behandlades. De hånades och frös ut, krönikörer (bland annat Axel Schulman) ägnade sig åt hånkampanjer mot dem i upprepade krönikor, vissa av forskarna blev av med sina tjänster... några av dem beskrev stämningen, där ingen fick säga emot Tegnell, som "sektliknande". 

    ...med facit i hand vet vi att de 22 hade rätt. Nu sitter vi här med 14 000 döda och många långtidssjuka eller permanent skadade, medan våra grannländer har bara några hundra döda var. Till och med Giesecke säger nu att "lockdown är kanske det man ska använda om det kommer fler pandemier"...
    Du gör som alla andra SDare: har mycket enkla lösningar på mycket komplexa problem.

    Självklart var det inte så i verkligheten som du påstår. Mycket för att du inte kan jämföra länder rakt av på det sätt du gör. Men även för att samtliga forskare i världen vet att lockdown inte fungerar för att människor, som den sociala varelsen de är, inte klarar av det under längre perioder.
    Det är därför kravaller är så vanligt utomlands i de länder som haft lock down.

    Det blir således ett mycket effektivt sätt att öka spridningen.

    Det finns ett fåtal länder som klarat sig väldigt bra. Det var de länderna som drabbades av Sars- och Mersepedemierna. Epidemier med dödlighet på 30%. De länderna gjorde samma misstag då som alla andra länder gör idag. Idag har folket lärt sig exakt hur de ska göra och de hörsammar dessutom myndigheterna. Det är således inte myndigheternas eller regeringens fel  utan ansvaret ligger på individerna. För det är individerna som struntar i vaccinet, som festar och träffas som är orsaken till smittspridningen och antal döda.
  • nihka
    Iarwain skrev 2021-04-18 08:50:54 följande:
    Det finns åsikter om det, varför skulle man annars vilja förbjuda dessa åsikter?

    Skilj på åsikt och fakta.
    Det är just vad jag gör. Någon gång får människor ta till sig det gigantiska berg av dokumenterat bevis som finns om Förintelsen. Man förbjuder inte åsikter utan spridning av falsk information i propagandasyfte för att försöka skada en grupp.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 08:38:15 följande:
    Saken tas ju upp i inlägg i tråden "Har du förtroende för regeringen" så ett par kopierade inlägg därifrån då

    -----------

    Helt förväntat så börjar nu kritiken mot regeringens förslag på tankeförbud komma 

    Marteus, Expressen


    www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus.../


     


    Cwejman, GP


    www.gp.se/ledare/ett-f%C3%B6rbud-mot-f%C3%B6r...


     


    Krister Thelin, bla Hovrätten Skåne, statssekreterare vid justitiedepartementet och domare vid FN:s krigsförbrytartribunal för Jugoslavien


    twitter.com/KristerThelin/status/138236063563...


     


    Pallas, GP Kultur


    www.gp.se/kultur/kultur/morgan-johanssons-dum...


    ------------

    Liberalerna är emot Socialdemokraternas förslag till tankeförbud.

    Även SD, MP, KD och V är helt emot eller skeptiska. 

    Moderaterna och Centerpartiet nämns inte i inslaget. 

    sverigesradio.se/artikel/forslag-att-forbjuda...


    "Saken tas inte upp" utan DU skriver samma sak där som här.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?