• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff
    apan95 skrev 2022-02-23 12:05:34 följande:

    Funkar inte alls att citera nu av någon anledning.. 
    men glad att kunna ge lite hopp till dig RH93! man behöver lite solskenshistorier under resans gång! <3


    och gud va spännande för dig Soff med äggplock!! minns de så tydligt och tyckte att det ändå va en helt okej upplevelse och nu i efterhand när man vet vad de leder till så är det ju sjukt motiverande!! 
    stor lycka till <3


    Och du ger även mig hopp <3 


    Jaa <3 Otroligt spännande. Och overkligt. Man har gått så länge nu utan att något hänt.. och helt plötsligt så är man mitt inne i detta! <3

  • Bubbell
    Carina82 skrev 2022-02-21 21:28:59 följande:
    Hej! Oj vad skönt att få börja med utredning, fyra år är verkligen lång tid <3 För mig och min kille började det med ett läkarbesök där läkaren berättade om processen, vi tog med oss hälsoblanketterna (jag skulle tipsa er om att ringa er klinik och fråga om det går att boka en tid redan nu, är ju lite väntan på sånt där). Sen fick min kille lämna spermatest (var lite svårt att få tid) och jag tog ett blodprov + var själv hos kliniken två gånger; ett besök runt ägglossning och ett besök för att göra en spolning av äggledarna. Hmm ja det var väldet, utredningen avslutades med att vi träffade en läkare som sa att han skulle skicka en remiss till reproduktionsmedicin i Huddinge :) 
    Ja 4år är väldigt lång tid. Trodde helt ärligt att det skulle bli lätt, men tji fick jag. Ringt till mottagningen som sagt att dom redan skickat papper om utredningen, så jag går och kollar brevlådan jämt nu. En del av mig vill börja på en gång, en del av mig är skiträdd.
  • Carina82
    Bubbell skrev 2022-02-23 18:57:00 följande:
    Ja 4år är väldigt lång tid. Trodde helt ärligt att det skulle bli lätt, men tji fick jag. Ringt till mottagningen som sagt att dom redan skickat papper om utredningen, så jag går och kollar brevlådan jämt nu. En del av mig vill börja på en gång, en del av mig är skiträdd.
    Känner verkligen igen känslan av att kolla brevlådan hela tiden haha! Det är så konstigt med känslor, jag är glad och pepp över att få börja men gråter ändå heeela tiden. Det är inte att jag är ledsen, utan mer bara att alla känslor ligger så nära en. Känner mig också  rädd, inte så mkt över behandlingarna (jag tänker att så många klarat av det innan mig, så ska nog klara av det också) utan om det inte funkar. Eller om det funkar- då ändras ju livet HJÄLP :O 

    Tur med såna här forum där det finns folk i samma sits som verkligen förstår <3 
  • Carina82
    Soff skrev 2022-02-23 10:47:17 följande:

    Igår var jag på första ultraljudet och allt såg bra ut <3 Ska på andra (och sista) ultraljudet på Fredag! Hon trodde att det blir äggplock på Måndag eller Tisdag!! Är så spänd på detta nu! <3 


    Ii vad spännande! Så fruktansvärt skönt att det såg bra ut <3! 
  • Soff
    Carina82 skrev 2022-02-23 20:19:39 följande:
    Ii vad spännande! Så fruktansvärt skönt att det såg bra ut <3! 
    Jaa <3 <3 <3 kändes skönt att få bekräftat att sprutorna gör det dom ska ^^
  • RH93

    Så skönt Soff att allt såg bra ut och att det snart är dags för äggplock <3 håller alla tummar för dig.

  • Soff
    RH93 skrev 2022-02-24 06:08:56 följande:

    Så skönt Soff att allt såg bra ut och att det snart är dags för äggplock <3 håller alla tummar för dig.


    Tack <3 Håller tummarna för dig med!! <3 
  • RH93

    Idag va en riktigt jobbig dag. Har plågat mig igenom jobbdagen för att jag är så sjukt trött och utmattad. Det är verkligen trötthet på en ny nivå. Känner mig otroligt känslig och deppig allmänt just idag. Flexade ut lite tidigare från jobbet för att försöka återhämta mig lite och ta det lugnt bara. När jag kom hem hade vi fått ett brev, som jag öppnade med sambon på telefon, där det stod att inga embryon klarat sig till frysen. Jag trodde verkligen att jag va förberedd på att det kunde bli så och var okej med det då jag läst på och lyssnat på poddar där dom pratar om att det faktiskt statistiskt är vanligt att inte få det, men luften gick totalt ur mig. Kunde inte ens fortsätta prata med min sambo och belt ihop helt. Allt känns hopplöst och man känner sig så otroligt värdelös, varför kan det inte bara gå bra.

  • Mirabilis89

    Nu är vår utredning klar och vi hade avslutade samtalet med läkaren. Som jag misstänkte att det skulle göra såg alla prover bra ut. Mitt amh-värde ligger på 1 men det är inom normalintervallet för min ålder. Men som läkaren sa där, det är inga konstigheter eftersom vi ska köra igång nu, men hade jag velat vänta 5 år hade de kanske inte rekommenderat det ungefär. Glad "Oförklarligt barnlösa" således.

    Jag och sambon ska ta kompletterande blodprover för infektion (typ för röda hund, hepatit, gulsot och sånt förstod jag det som) så skickas remissen iväg nästa vecka sen. Sen kunde vi vänta oss c.a 5 veckors tid för godkännande, men han tyckte vi kunde ringa och "kolla efter hur det gick" efter 3-4 v redan. 

    Efter det tid/besök inför uppstart behandling inom 2-3 v, så går allt som det ska kommer vi kunna dra igång med IVF i maj. Skrattande

  • Snöoväder
    RH93 skrev 2022-02-24 17:03:04 följande:

    Idag va en riktigt jobbig dag. Har plågat mig igenom jobbdagen för att jag är så sjukt trött och utmattad. Det är verkligen trötthet på en ny nivå. Känner mig otroligt känslig och deppig allmänt just idag. Flexade ut lite tidigare från jobbet för att försöka återhämta mig lite och ta det lugnt bara. När jag kom hem hade vi fått ett brev, som jag öppnade med sambon på telefon, där det stod att inga embryon klarat sig till frysen. Jag trodde verkligen att jag va förberedd på att det kunde bli så och var okej med det då jag läst på och lyssnat på poddar där dom pratar om att det faktiskt statistiskt är vanligt att inte få det, men luften gick totalt ur mig. Kunde inte ens fortsätta prata med min sambo och belt ihop helt. Allt känns hopplöst och man känner sig så otroligt värdelös, varför kan det inte bara gå bra.


    Vid vår första ivf fick vi många ägg som blev embryon. En åter på dag 3 och resten skulle odlas till blastocyster.
    Fick veta att ingen klarade sig till det stadiet. Tappade hoppet helt, blev så ledsen. Förstår din känsla...
    Men den jag fick tillbaka blev ett plus och barn.
    Försöker ge dig lite hopp Hjärta
    Att ingen gick till frys betyder alltså ingenting. Håller tummarna för er!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet