• Anonym (MJ)

    Hur fort får man gå vidare?!

    Som rubriken lyder. Efter 22 års äktenskap har jag fått veta mitt riktiga värde då maken hade den goda smaken att gå bakom ryggen på mig under en grabbresa med en betydligt yngre kvinna.

    Detta berättade han för mig först efter par månader (!) senare efter att vi varit på semester tillsammans och precis kommit hem. Vi har tillsammans en tonåring. Jag tog ut skilsmässa direkt och han fick flytta ut på direkten från vårt gemensamma hus.

    Tre år har gått och jag är fortfarande lika besviken på honom för hur han har betett sig. I början provade vi att äta middagar tillsammans men bitterheten hos mig över sättet han splittrade familjen med allt vad det innebär tar över. Jag kan inte förstå hur han valt bort hela vårt gemensamma liv eller förstå hur han kunde svika mig så.

    Vi pratade om att försöka igen men han fortsatte att åka till den andra kvinnan hela tiden som bor långt bort. Hon har dessutom små barn och var också gift vid tidpunkten. Jag har svårt att se hur en äldre man kan vilja börja om med små barn tillsammans med en så mycket yngre kvinna. Jag och kvinnan hamnade i ett gräl på Facebook en gång. Han tog mitt parti i det hela. Trots detta fortsatte han att träffa henne. De har haft det lite upp och ner som jag förstår via vårt barn. Barnet har inte velat träffa henne heller som tur är och har lyckats undvika detta, liksom min fd svärmor som starkt ogillar hela den här situationen och inte skräder orden kring det.

    Nu kommer det värsta; knappt tre år efter detta stora svek har han varit smart nog att göra henne med barn. Jag kan inte se på honom utan att känna avsmak och äckel.

    Vår konflikt kring detta går ut över vår son då vi inte kan prata med varandra överhuvudtaget. I vår kontakt har han aldrig bett om förlåtelse och undviker ämnet helt. Jag vet inte hur vi ska kunna gå vidare. Är det okej att gå vidare så fort?

  • Svar på tråden Hur fort får man gå vidare?!
  • Anonym (17år tillsammans)

    Eftersom du efter 3 år fortfarande är så bitter och inye verkar ha gått vidare så kanske du skulle må bra av att få hjälp med att bearbeta det hela pch lägga ert förhållande bakom dig? Kunna se framåt och bli lycklig istället för att älta det som varit. 3år är lång tid och inte alls konstigt att ditt ex har gått vidare.

  • Citronsaft

    Allt under 6 månader är fort. Men efter det.. Kom igen. Ni är skilda. Han är ett svin och han älskar inte dig. Så vad spelar det för roll om han går vidare eller ej? Om ert barn dessutom är tonåring så får hen själv sköta kontakten med sin pappa. Du behöver inte ens veta av honom. Investera i några väl värda psykologtimmar så du blir kvitt dina känslor.

  • Anonym (wtf faktiskt)

    Alltså, jag fick skäll av omgivningen för att jag, så vitt de hade insyn, gick vidare efter 3 månader. Du har tagit 3 år på dig. Gå vidare.

  • Fjäril kär

    I tre år har du förgiftat er relation som vuxna människor, är det inte dags att släppa taget om honom nu och gå vidare?

    Hur bitter du än är kommer du aldrig kunna backa tillbaka bandet och få hans otrohet ogjord. Han valde henne och nu är hon gravid. Det får du bara svälja hur surt det än smakar.

    Du kastade honom rakt i armarna på henne i samband med skilsmässan. Nu får du ta dom konsekvenserna av dina handlingar kring detta.

    Sök hjälp och gå vidare.

  • Mr K69

    Förstår att du är besviken på honom för det han gjort dej tom den dagen ni skilde er men from den dagen är både han och du fria att göra vad ni vill på varsitt håll. Jag tycker dock det är moraliskt tveksamt (och särskilt efter ett längre förhållande) mot den andra att hoppa in i ett nytt förhållande men inte fel ändå, det är ändå känslor man har att göra med. Men måste nog hålla med de som tycker du ska släppa relingen och hitta en ny båt att styra tillsammans med någon annan. Jag tycker du är så väl värd att vara förälskad, kär och galen igen. Det klär dig så mycket mer än att gå omkring och älta historia, den är väldigt svår att göra något åt.... Mycket enklare att göra framtiden till något fint istället

  • Anonym (Hm)

    Det var ju du som skilde dig och körde ut honom omedelbart. Vad han gör efter det kan ju inte du göra något åt. Det som hände innan är ju visserligen tråkigt, men tre år är ju jättelänge att gå runt och vara bitter. Det är verkligen hög tid att gå vidare

  • Guldnovan

    [quote=81182385][quote-nick]Anonym (MJ) skrev 2021-06-11 16:11:32 följande:[/quote-nick]Som rubriken lyder. Efter 22 års äktenskap har jag fått veta mitt riktiga värde då maken hade den goda smaken att gå bakom ryggen på mig

    Stopp här!!!!! Jag reagerade direkt! Jag känner igen mig i det du skriver. Jag resonerade precis lika. Din historia påminner om min men ingen gravid kvinna och det är 7 är sedan nu. 22 år som gifta, 25 tillsammans. 4 barn.

    Släpp det där nu för du gör saken värre.

    Du kommer förstå att du blev befriad, inte dumpad! HAN är den som visade sitt rätta värde.

  • Mr K69
    Guldnovan skrev 2021-06-11 21:02:08 följande:

    [quote=81182385][quote-nick]Anonym (MJ) skrev 2021-06-11 16:11:32 följande:[/quote-nick]Som rubriken lyder. Efter 22 års äktenskap har jag fått veta mitt riktiga värde då maken hade den goda smaken att gå bakom ryggen på mig

    Stopp här!!!!! Jag reagerade direkt! Jag känner igen mig i det du skriver. Jag resonerade precis lika. Din historia påminner om min men ingen gravid kvinna och det är 7 är sedan nu. 22 år som gifta, 25 tillsammans. 4 barn.

    Släpp det där nu för du gör saken värre.

    Du kommer förstå att du blev befriad, inte dumpad! HAN är den som visade sitt rätta värde.


    Så klokt sista meningen!!!
  • Guldnovan
    Mr K69 skrev 2021-06-11 21:04:15 följande:

    Så klokt sista meningen!!!


    Å tack för din snabba respons! Det tog mig 2 år och 10 månader innan jag kom på det. Jag vet dagen det plötslig gick upp för mig. Fram till dess var jag som besatt och hade svårt att sluta kräva förklaringar på nåt han inte kunde ge, jag nedvärderande mig själv, tyckte jag var slängd på soptippen. När jag insåg att han befriade mig vände allt! Jag skrev ett kort stycke, läste det för honom på familjerådgivningen. tackade honom för att han avslutade ett äktenskap som faktiskt var olyckligt.
Svar på tråden Hur fort får man gå vidare?!