• Anonym (Viktigt)

    Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)

    Skapar nu en ny vikt och träningsinlägg, för de som vill fortsätta haka på, från midsommartråden samt givetvis nya som vill vara med.

    Lägger upp min startvikt för denna omgång imorgon.

    Dags att åter igen peppa varandra till våra mål :)

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)
  • Anonym (Alle)
    September1518 skrev 2021-07-01 23:49:16 följande:

    Roligt mål att komma ner till din vikt du hade innan graviditet. Vill du nå den vikten till oktober?

    Försök att hitta bra snabba rätter som även är nyttiga. T.ex en låda cocktailtomater, fetaost, bönor och andra grönsaker att snabbt röra ihop till en sallad. Eller förbered för pasta- och potatissallad i kylen och släng ihop när det är dags att äta. Något alternativ av snabb nödmat alltid redo. Det gäller att bara köpa hem godis just den dag du får äta det och just den mängd du får äta. Annars är risken himla stor att det spiller över på andra dagar :)


    Nja, jag har inte direkt något tidsmål. Mitt mål är inte att ?banta? eller göra en snabb viktnedgång utan snarare hitta en hälsosam kost som passar för hela familjen. Men med två små barn som är kräsna och en man som är hopplöst dålig på att laga mat blir det lätt typ makaroner och köttbullar. Så att alltid ha nyttig nödmat redo låter som en väldigt bra plan! :)
  • Anonym (99.6)
    Anonym (rita) skrev 2021-07-02 16:25:06 följande:
    Tack!

    Mellan 800 och 850 kcal/dag.

    Jag upptäckte att det finns så mycket mer att välja på när man köper kostersättningen till en lcd-kost jämfört med vlcd, så jag insåg snabbt att det fick bli lcd. Så inga shakes men ändå mat som kommer i påse och är berikad (eller vad man ska kalla det) med allt det man behöver få i sig. Det har gått jättebra hittills och jag har inte varit nära på att bryta den här dieten, men jösses amalia vad jag saknar variation och färska råvaror, haha.

    Började du nu nyligen med din "resa" eller var du med i midsommartråden som flera andra här? 
    Så lite kalorier hade jag nog inte klarat men alla är olika så det gäller att hitta sitt eget sätt som funkar och man klarar. Jag var inte med i den andra tråden men har kämpat med viktnedgång ett tag och har gått ner ca 6 kilo under ett halvår innan jag började skriva i denna tråd. Nu när jag skärper mig mer hoppas jag kunna gå ner minst 2 kilo i månaden. På måndag eller tisdag blir det vägning igen, jag mäter även med måttband :) 
  • Anonym (59)
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2021-07-02 21:03:43 följande:

    Wow, du har varit flitig!


    Tack :D
  • September1518
    Anonym (rita) skrev 2021-07-02 13:18:05 följande:

    Sedan jag började har jag gått på lcd-kost. Så det innebär ju en ganska snabb viktminskning men varierar det mycket från vecka till vecka. Ibland står vikten still i två veckor och sedan tappar man plötsligt 4 kg på en vecka. Vem vet, om 5 veckor kanske jag befinner mig mitt i en platå. Men jag tillåter mig själv att hoppas på att jag ska få det resultat jag önskar mig, baserat på hur det gått hittills.

    Om fem veckor ska vi börja - gradvis och långsamt - införa vanlig kost. Det kommer att påverka siffrorna på vågen men det har jag varit medveten om sedan jag började. Kommer såklart fortsätta ligga på ett kaloriunderskott även när jag äter vanlig mat så jag känner mig optimistisk. Det är första gången jag faktiskt tror att jag kommer att nå mina mål.

    Men det känns så jäkla bra att ha gjort mig av med de otroliga ohälsosamma vanorna som jag levt med i flera år. Det var egentligen hela poängen med lcd-kosten, snarare än snabb viktnedgång. Nu har jag helt andra förutsättningar att bygga upp nya och hälsosamma vanor. 

    Jag förstod ärligt talat inte helt vad din plan är. Handlar det alltså om att kontrollera viktuppgången under graviditeten så att den inte rusar i väg? Det låter ju i så fall väldigt smart (så länge man följer rekommendationerna dvs). 


    Låter väldigt bra det där! Hejar på dig nu att du når ditt delmål till augusti! :D Ja då kan det säkert bli en liten platå men sen när kroppen vant sig kommer det nog igång igen. Det låter verkligen som att du kommer att nå dina mål, häng kvar i tråden så stöttar vi dig!

    Ja ibland behöver man bryta helt för att bli av med dåliga vanor.

    Haha förstår det, men precis så. Jag kan såklart inte gå ner i vikt eftersom jag är lyckligt gravid och inte är överviktig. Däremot har jag läst på en del och förstått att man behöver inte börja gå upp i vikt förrän vecka 12 tidigast, alltså kroppen eller bebisen behöver inte det. Men det är väldigt lätt att göra det ändå. Särskilt för mig som gick upp ca 30 kg under min förra graviditet, hua! Så denna tänker jag inte låta mig gå upp så mycket. Målet nu första 12 gravidveckorna har därför varit att stå still på den vikten jag startade, ca 63 kg, satte då en maxvikt på 63,9 kg att hålla mig under fram tom vecka 12 som alltså är nu! :D

    Däremot lyssnar jag på kroppen. Problemet är att pga illamående slarvar jag mycket med kosten, äter mycket mackor och godis. Därför går jag upp! Skulle jag fortsätta äta hälsosamt och regelbundet skulle vikten inte skena iväg och jag skulle troligtvis må bättre i längden. Det är bara svårt att tänka så när illamåendet pockar på och vill ha en chokladbit eller ostmacka istället för riktig mat eller frukt.
  • September1518
    Anonym (Ingalinga) skrev 2021-07-02 14:11:17 följande:

    Mysigt med graviditet. Låter som du har en hälsosam inställning till viktuppgång under graviditeten. Bra tid på året nu också med en massa goda frukter.


    Jättemysigt!! :D Åh tack, tycker jag fått till en bra plan, gäller att hålla den bara! Frukt är så gott, men godis är lättare när man vill ha något snabbt haha. Men nu är det skärpning som gäller, vill ha en frisk och hälsosam kropp och bebis! Visst, jordgubbar och meloner i solen, yum! :)
  • September1518
    Anonym (Jojo) skrev 2021-07-02 16:28:17 följande:

    Jag följer gärna och hänger på utmaningen. Jag började försöka gå ner i vikt för några månader sen, då jag låg som högst på 75 kg. Även om jag gymmat i över ett år så åt jag för mycket helt enkelt. Började använda lifesum för att räkna kalorier och ligger nu på 68 kg. Mitt första mål var 65 men tänker nu att jag gärna skulle gå ner till 62, vi får se. 1 oktober låter som ett bra mål då jag tror att det kommer vara svårare under sommaren att gå ner. Kul att få följa er andra också!


    Grymt som gymmat i över ett år, imponerande! Har du gjort nån sån kroppsmätning för att se muskelmassa? Jäklar, då är du snart i mål, bra jobbat!! :D Sen 3 kg till bara efter det. Hoppas du fixar det till 1 oktober, laserfokus mellan sommarnjutningarna! Det här fixar du!
  • September1518
    Anonym (59) skrev 2021-07-02 21:02:10 följande:

    Hakar på här med. Var med litegrann i förra tråden med. Började på 68 kg och ligger nu på 61,5 kg. Trots all mat och godis på midsommar gick jag ner, jag trodde jag skulle ha gått upp när jag ställde mig på vågen i veckan! Tacksam att jag inte gjorde det.

    Målet är 59 kg. Använder mig av Lifesum för att hålla koll på kalorierna in. Hoppas nå mitt mål inom 5 veckor, ca 0,5 kg i veckan.


    Kul att du gick ner ändå! Ibland blir man överraskad av kroppen. Vilket jobb du gjort, asbra! Kanske har din kropp vant sig vid mindre mat och därför åt du automatiskt mindre på midsommar också :D

    Det är verkligen nära nu, kämpa på! Tror du fixar det där! Tränar du något? :)
  • September1518
    Anonym (Alle) skrev 2021-07-03 06:27:14 följande:

    Nja, jag har inte direkt något tidsmål. Mitt mål är inte att ?banta? eller göra en snabb viktnedgång utan snarare hitta en hälsosam kost som passar för hela familjen. Men med två små barn som är kräsna och en man som är hopplöst dålig på att laga mat blir det lätt typ makaroner och köttbullar. Så att alltid ha nyttig nödmat redo låter som en väldigt bra plan! :)


    Jättebra tänk. Jag tror att om man äter rätt och bra så kommer kroppen med tiden att ställa in sig på rätt vikt för en. Hur känner du för att laga två rätter? T.ex matvete, bulgur eller ris och steka kyckling eller fisk och broccoli till dig vid sidan av deras mat? Annars är stekt paprika väldigt gott till köttbullar och makaroner! Ärtor och broccoli kokar lika snabbt som snabbmakaroner, jag brukar lägga grönsakerna i en sil som passar perfekt i kastrullen så går det på ett kick att separera dom sen :)
  • Anonym (59)
    September1518 skrev 2021-07-04 20:20:46 följande:

    Kul att du gick ner ändå! Ibland blir man överraskad av kroppen. Vilket jobb du gjort, asbra! Kanske har din kropp vant sig vid mindre mat och därför åt du automatiskt mindre på midsommar också :D

    Det är verkligen nära nu, kämpa på! Tror du fixar det där! Tränar du något? :)


    Ja så kanske det var! Fast jag åt massa godis? Jaja, kanske behövde chocka kroppen med lite mer kalorier en dag. ;)

    Tack! Jag går promenader flera gånger per dag och rider tre dagar i veckan.

    Du kämpar ju på så bra med, härligt att du hållit dig där du velat viktmässigt fram tills nu!
Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)