• Anonym (Viktigt)

    Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)

    Skapar nu en ny vikt och träningsinlägg, för de som vill fortsätta haka på, från midsommartråden samt givetvis nya som vill vara med.

    Lägger upp min startvikt för denna omgång imorgon.

    Dags att åter igen peppa varandra till våra mål :)

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)
  • Anonym (rita)
    Anonym (rita) skrev 2021-07-24 11:32:29 följande:

    I måndags vägde jag 90.9 och var så jäkla glad över det. Och i måndags var jag nere på 90.1. Men så igår vägde jag 91.2 och idag 91.0. Och även om jag vet att det är normalt att vikten hoppar upp och ner en del, och det har hunnit hända mig flera gånger sedan jag satte mig själv på diet och det alltid har löst sig till sist, så är det fortfarande sjukt frustrerande när man står mitt i i det.

    Min sambo påminde mig om att jag ju själv sa att jag hade druckit för lite både igår och i förrgår. Man ska dricka minst 2.5 liter när man går på lcd-kost och jag har väl druckit kanske 1-1.5 liter de senaste dagarna (och det märks också då jag kissat mycket mer sällan än vanligt). Så nu undrar jag om det kan påverka. Alltså att kroppen bundit extra mycket vätska för att få hålla kvar det lilla den fått. Så jag ska se det som ett litet experiment och undersöka vad som händer om jag ser till att dricka 2.5 - 3 liter idag. Uppdaterar här sen! :)


    *whoops, skrev fel. I onsdags var jag nere på 90.1, skulle det stå.
  • nnnnnnnn
    Anonym (rita) skrev 2021-07-24 11:33:14 följande:
    *whoops, skrev fel. I onsdags var jag nere på 90.1, skulle det stå.
    Väg dej inte så ofta, vikten går upp och ner särskilt på sommaren! Det kan skilja 2 kg från dag till dag, har du ätit salt? Har du druckit mer/mindre?
    Så väg 1 gång per vecka, max 2 tex onsdag och söndag. Och se de långsiktiga trenderna, inte kortsiktigt. Vad har hänt på en månad? Går det då åt rätt håll så gör du rätt.
  • Anonym (rita)
    nnnnnnnn skrev 2021-07-24 11:40:40 följande:
    Väg dej inte så ofta, vikten går upp och ner särskilt på sommaren! Det kan skilja 2 kg från dag till dag, har du ätit salt? Har du druckit mer/mindre?
    Så väg 1 gång per vecka, max 2 tex onsdag och söndag. Och se de långsiktiga trenderna, inte kortsiktigt. Vad har hänt på en månad? Går det då åt rätt håll så gör du rätt.
    Jag tycker inte att det fungerar så bra för mig att väga mig bara en gång i veckan. Om vikten har stått stilla den veckan så kommer det som en chock och en gång blev jag extremt deppig efter två sådana veckor på raken. Jag var liksom inte mentalt förberedd när jag väl ställde mig på vågen. :p

    Jag har märkt att jag håller mig lite lugnare om jag väger mig ofta. Det är frustrerande när det inte går dit jag vill att det ska gå, men fortfarande på ett mer hanterbart sätt (för mig) än när jag gör det veckovis, if that makes sense. :)
  • Anonym (nytt försök)
    Anonym (rita) skrev 2021-07-24 15:57:51 följande:
    Jag tycker inte att det fungerar så bra för mig att väga mig bara en gång i veckan. Om vikten har stått stilla den veckan så kommer det som en chock och en gång blev jag extremt deppig efter två sådana veckor på raken. Jag var liksom inte mentalt förberedd när jag väl ställde mig på vågen. :p

    Jag har märkt att jag håller mig lite lugnare om jag väger mig ofta. Det är frustrerande när det inte går dit jag vill att det ska gå, men fortfarande på ett mer hanterbart sätt (för mig) än när jag gör det veckovis, if that makes sense. :)
    Då kan du väl väga dig oftare? Viktigaste är ju att det funkar för dig.
  • Anonym (nytt försök)
    nnnnnnnn skrev 2021-07-24 11:24:18 följande:

    Här går det upp och ner... Har satt en gräns på en vikt jag inte vill gå över i sommar, helst vill jag stå helt stilla (eller gå ner, men behöver en paus) och än så länge går det. Så mer än + 3kg ska jag inte gå i sommar.. Har varit uppe och nosat på + 3kg men gått ner 1 kg sedan värsta semesterveckan (gourmetresa med vinpaket!) så jag är i zonen, men tyvärr +2 kg jämfört med starten på sommaren.

    Så än så länge:
    Sommaren: Hålla mej i rätt zon på max + 3 kg jämfört med 1 juni. Helst så nära noll som möjligt men det är ju bara 1 vecka kvar till 1 augusti när jag tänker ta tag i nedgången igen.
    Säg att jag inte går ner något mer, pga semesterliv med goda drycker och fika med vänner, då är jag på +3 kg jämfört med när sommaren startade.
    Då har jag 15 kg kvar att gå ner till min vikt jag vill hålla. Om jag "kickstartar" hösten med 3-4 hg per vecka under 10-15 veckor, så har jag ca 10 kg kvar.
    2-3 hg per vecka => 30-50 veckor kvar.
    Så nästa sommar kanske jag är i mål? Annars tar jag 1 sommar där jag bör stå still och sen kan det inte vara mycket kvar.

    Håller tummarna för max 1 år.

    Det går inte fort, men det händer iallafall något åt rätt håll efter alla år med långsam viktuppgång...


    Låter som en bra plan! Bra att vara realistisk så att man inte ger upp för att det inte går att nå målen. Långsam viktnedgång tror jag dessutom funkar bättre på sikt.
  • Anonym (nytt försök)
    September1518 skrev 2021-07-23 23:08:18 följande:
    Vad roligt att du rört på dig mer än målet, bra jobbat!

    Har du mätt dig nånting så du får bekräftat vad som händer med magen? Du fixade målen du satt hittills galant så nu gäller det att fortsätta köra och hålla i det!
    Tack för pepp :)! Inte mätt tidigare, men nu har jag gjort det. Magomfånget alldeles för stort för att vara hälsosamt, trots att jag nu har normalt BMI.
  • velig13
    Anonym (nytt försök) skrev 2021-07-25 08:02:16 följande:

    Tack för pepp :)! Inte mätt tidigare, men nu har jag gjort det. Magomfånget alldeles för stort för att vara hälsosamt, trots att jag nu har normalt BMI.


    Vad är ditt magomfång? Ska helst vara under 80 eller hur?
  • Anonym (neråt!)
    velig13 skrev 2021-07-23 15:29:57 följande:
    Tack för input

    Gjorde deras juni utmaning det gick bra faktiskt men halvvägs inni juli utmaningen tog jag en paus eftersom mina ben var stenhårda och eventuellt övertränade.

    Deras utmaningar går ut på att de börjar lugnt men sedan trappar upp.

    Tack vare den (och styrketräning såklart) så kan jag nu stå över 4 minuter i jägarvila ????.

    Men du har rätt i att många utmaningar köttar på och att det finns risk för skador! Alltid alltid lyssna på kroppen är det som gäller!

    Ja, det finns säkert några som är okej. Men tex. vid den du visade här femdubblas eller sexdubblas det inom mindre än 4 veckor - det är alldeles för snabbt om man inte redan är tränad och gör det som en liten extra.
    Problemet med att lyssna på sin kropp är tyvärr att man oftas inte märker att man har övertränad innan man redan har problem. Så man bör vara väldig försiktig med sådant. Bättre att köra "vanliga" träningspass och höjer intensiteten/svårigheten långsamt.


    September1518 skrev 2021-07-23 23:04:09 följande:
    När är det du vill nå ditt mål till?
    Igår Flört
  • velig13

    Är nere på 76,2 nu. Går framåt! Drygt ett kilo till målvikt

  • velig13

    Vill tillägga att det inte bara är vikten som är bättre. Från I höstas när det bara var promenad som gällde och det var lite tungt till mycket bättre flås, styrka och pigghet. Samt en smärtfri kropp! Det har inte gått fort att återhämta sig från graviditet (fick barn för ett år sedan), men med små steg så!

Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)