• Anonym (lys)

    Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

    Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

    Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

    Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

    Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

    Jag tänker inte vara otrogen.

    Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

    Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

  • Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (XY) skrev 2021-10-19 21:53:11 följande:
    Japp och det är nog ts väl medveten om. Han är inte heller en hemsk människa för det.

    Sambon däremot, hon verkar inte vilja separera, men ändå kan hon inte komma med några lösningar.
    Ja, det är märkligt att det bara är den som saknar sex som har ansvar för att separera om den inte trivs i förhållandet, inte den som inte vill ha sex, trots att den senare sägs må så dåligt av förväntningarna på att ha sex.
  • Ordinär Man
    New Dawn skrev 2021-10-19 21:02:37 följande:

    Inte utifrån ditt sätt att se det, men jag undrar hur många män som accepterat och stöttat en kvinna som ville ha sex med andra pga att mannen hade potensproblem. Jag hade absolut inte uppfattat hans agerade som kärleksfullt.. Han borde ju veta att han skulle få nej när han frågar om att ha sex med andra. Jag ser det bara som ett uselt försök att komma med någon lösning som han vet INTE funkar för henne. Han vet att han sårar henne. Varför inte nöja sig med att fråga om hon är beredd att jobba för deras sexliv. Säger hon nej kan han ta ställning till skilsmässa. Om hon nu faktiskt vill jobba på det, är det mycket bättre utgångspunkt än om han låtit bli att nämna andra

    Ja, det finns personer som vill ha sex mex andra men då måste man också leta en partner som har samma uppfattning. Att plötsligt tro att det ska funka och upplevas kärelksfullt låter inte speciellt förstående.

    Håhå....Du tror att det äf enklare att lämna. Allvarligt. Det är sjukt jobbigt att separera. Har du själv separerat. Upplevde du det så enkelt?

    För mig var det oerhört tufft, extremt jobbigt och smärtsamt. Nu är jag lycklig över att jag orkade, men jag vet med 100% säkerhet att det, för många, är betydligt mer jobbigt att ta steget att skiljas, än att leva kvar.


    Ja, det är smärtsamt att separera, och det vore väl tråkigt att göra det bara för att du behöver sex. Säg till henne att det enklaste och bästa är att du har sex med andra, så kommer förhållandet säkert att bli bättre.
  • En manlig man
    Anonym (XY) skrev 2021-10-19 21:51:52 följande:

    Men snälla. Av med offerkoftan. Ts lever med en person som varken vill röra honom eller ha sex med honom. Hon verkar dessutom inte vilja ta tag i problemet heller. Svacka eller inte, hon vet ju inte själv vad det beror på och hon verkar inte göra någonting för att förändra saken heller.

    Förståelse hit och dit, när är det dags att ha förståelse för TS och att han också har rätt att må bra i relationen? Vill hon inte bli lämnad så får hon försöka lösa problemet. Så enkelt är det. Klart att ingen vill vara med en barnrumpa som bara skriker och inte gör någonting åt problemet.


    Fan vilket bra inlägg. Du är man va?
  • En manlig man

    Garanterat att TS sambo kommer få tillbaka lusten om de går skilda vägar och hon träffar en ny. Hon lär väl knappast bli nunna och leva ensam hela livet. TS verkar dessutom vara en hyvens man.

    TS, Hjälper du till med hushållsarbetet hemma?

  • Anonym (XY)
    En manlig man skrev 2021-10-20 00:04:10 följande:

    Fan vilket bra inlägg. Du är man va?


    Nej, jag är en kvinna. Det kan man inte tro, eller hur?
  • En manlig man
    Anonym (XY) skrev 2021-10-20 00:13:08 följande:

    Nej, jag är en kvinna. Det kan man inte tro, eller hur?


    Nej, trodde inte det. Men klart att det finns många förnuftiga kvinnor.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Kvinna som förstår) skrev 2021-10-19 21:51:22 följande:

    självklart är sex viktigt i ett förhållande


    Viktigt nja, men inte helt oviktigt. Men ts ser ju sex som det viktigaste i ett förhållande. Då får han som sagt gifta sig med en hora istället.
  • Anonym (X)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 14:03:36 följande:
    Du väljer att se det som känslomässig utpressning, förmodligen för att du är en manshatare som prompt måste ta kvinnas parti och du tycker ju att det är sååå synd om henne. Snyft. Av med offerkoftan.

    Vi andra förstår att ts säger detta på grund av att han vill vara ärlig. Ärlighet kanske inte är något du värderar i ett förhållande dock. Vad vet jag? Det är jättebra att han är ärlig och berättar att det inte fungerar för honom. Hade det varit bättre om han lämnade utan att förklara varför eller utan att ge henne en chans att göra något åt problemet? Hon vägrar ju låta honom ha sex med någon annan så då får hon väl skylla sig själv.

    Ts försöker ta reda på varför hon tar tappat lusten så att de ska kunna göra någonting ÅT det. Han vill ju försöka lösa det. Han vill egentligen inte lämna henne.

    Nej, de flesta här kan nog inte förstå varför hon inte har lust längre. Hon vet inte ens själv så då kan verkligen inte du veta. Såklart att man inte bara tänker på sin partner. I ett förhållande är det viktigt att man själv mår bra också. De flesta vill faktiskt inte leva i ett sexlöst förhållande. Då kan man lika gärna vara vänner och ingenting annat. Klart att det handlar om ts, det är ju hans liv och hans välmående han måste tänka på.

    Varför leva med någon som knappt ens vill ta i en? Det kommer bara få en att må psykiskt dåligt till slut. Ingen vill stanna med en sådan person. Ts har inte heller sagt att det är något fel på henne.

    Av med offerkoftan. Jag är en kvinna och jag är rätt säker på att du också är en kvinna. Jag skäms när jag ser att det finns kvinnor som dig.
    Men skaffa dig lite självdistans och självinsikt: att säga: om jag inte får knulla så lämnar jag är utpressning och dessutom något som snuddar vid oavsiktlig våldtäkt eftersom samtycke inte finns.

    Ta dessutom reda på vad offerkofta betyder för du vet uppenbarligen inte det. Det blir så fel att det blir tragikomiskt.
  • Sk007

    Jag skulle tycka att det vore intressant att se vad som hände om TS totalt ignorerade något av sin sambos behov.
    Om man tar det här med hushållssysslor t ex. Om TS bara skulle göra de hushållssysslor han känner för och bara strunta i resten, undra hur hans sambo skulle reagera då?
    Hon tycker uppenbarligen inte att man inte behöver engagera sig i frågar hon själv inte tycker är viktig. Med det resonemanget blir förhållandet rätt tråkigt. Det är ingen större mening med att vara två om det bara är jaget som spelar roll.

Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra