• Anonym (Det svenska duttandet)

    Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?

    Hur ska vi se på demonstrationer av de slag som nu skett med den danske koranhataren Rasmus Paludan, och hädelser i det offentliga rummet?

    Vem som helst hade ju kunnat räkna ut vad en sådan manifestation skulle leda till men varför i hela friden måste vi ge tillstånd till sådant som kommer att spåra ut fullständigt. Polisen är ju så jävla snabb att stoppa tex fredliga ravefester för att folk vill nyttja lite substanser och dansa in solnedgången där noll våld utövas.

    Men när polisbilar brinner och de får stenar och annat kastade mot sig och riskerar sina liv för att några fundamentalister inte klarar av att deras tro blir förlöjligad. Något vi andra måste vi andra leva med varje dag i något som kallas vanliga livet i form av bl a humor, media och olika former av satir, något vanligt förekommande den demokratiska världen.

    När ska det bli ett slut på tassandet kring islam och koranen och även ett slut på sjuka demonstrationer som bara har ett enda syfte; att skapa våld och hån och förstöra.

    Intressantast artikel särskilt kommentarerna och engagemanget detta ämne har uppbådat.

    www.dn.se/sverige/nya-demonstrationer-planeras-efter-upplopp/

  • Svar på tråden Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?
  • Anonym (tröttpådetta)

    Polisen måste få rätt att avfyra skott i situationer som dessa. Kastar man stenar mot polisen så ska man gripas för mordförsök. Polisen ska ha rätt att försvara sig, dvs skjuta personerna som attackerar dem. Tycker ärligt talat synd om poliserna. De får inte tillräckligt i lön för att ta emot den här skiten. 

    Nä, nu får det vara nog! Höj straffen. Ge polisen fler befogenheter/rätt till att försvara sig. 

  • Anonym (Jättetråkigt!)
    Anonym (Hohoho) skrev 2022-04-16 01:14:41 följande:

    Att elda en telefonbok, en bibel, en AIK-flagga eller koranen är nog ganska lika,  förutom att flaggan brinner kortast tid! Inget att bli så upphetsad över!


    Dessa människor var nog inte så intresserade över sin religion, utan de ville mest ha en ursäkt för att skapa upplopp och kaos.

    Det finns muslimer som tar helt avstånd ifrån upplopp och allmänt våld!



  • Anonym (Hohoho)
    Anonym (Jättetråkigt!) skrev 2022-04-16 01:37:49 följande:
    Dessa människor var nog inte så intresserade över sin religion, utan de ville mest ha en ursäkt för att skapa upplopp och kaos.

    Det finns muslimer som tar helt avstånd ifrån upplopp och allmänt våld!



    Möjligtvis är det så, men deras religion föder fler dårar i alla fall! Total vanvett
  • Snarthänderdet
    Anonym (Muslim) skrev 2022-04-16 00:45:16 följande:
    Jag ber dig inte respektera Koranen utan att respektera att för muslimer är Koranen helig. Jag förstår faktiskt inte vad som är så respektlöst med det? Jag respekterar själv andra religioners heliga skrifter och symboler till 110%, eftersom jag själv vet hur viktigt religion är för troende människor. Jag skulle aldrig förlöjliga en annan persons religion utan visa respekt. 

    Nu delar vi uppenbarligen inte samma åsikter då du anser att rätten till att förlöjliga och bränna andras heliga skrifter är viktigare och då får vi vara överens om att vi ser på det olika. Jag tycker det är fel iallafall men som jag skrivit tidigare tycker jag att bästa lösningen för oss som inte gillar det är att ignorera och inte provoceras. Att vandalisera och förstöra som många gjort är inte okej ändå. 

    En sak dock vill jag poängtera och nu förstår jag att du inte menade något illa men jag skriver det ändå. Det är ganska tröttsamt att ständigt få kommentarer om chansen man fått i Sverige till ett nytt liv osv. Även om jag inte är etniskt svensk så är Sverige mitt hemland och det enda landet jag bott i. Jag har inte kommit från något land och fått någon ny chans, jag har aldrig haft något annat medborgarskap än svenskt. Muslim och invandrare är inte automatiskt synonymer.

    Jag respekterar att koranen är helig för muslimer.
    Jag respekterar inte krav på att koranen ska utgöra en separat, skyddad och privilegierad kategori av objekt (tillsammans med andra heliga skrifter/ikoner) enbart på grund av att den är helig för muslimer. I längden så är det ett krav på positiv särbehandling som inte kan göras konsekvent.

    Nationalister ser sin flagga som en helig ikon, ska vi förbjuda att den skändas?
    Marxister ser det kommunistiska manifestet som en helig skrift, ska vi förbjuda att den förolämpas?
    Ekoaktivister ser naturen som helig, ska vi förbjuda extraktion av resurser från naturen, t,ex förbränning av träd?

    Vad kan du ge mig för objektiv förklaring till varför dina känslor och din åsikt väger tyngre än deras? Varför är din heliga ikon viktigare?

    Religioner har en rad idéer och traditioner som är direkt humoristiska, och faktiskt värda att förlöjliga.
    "metzitzah b'peh" är en judisk rit där rabbinen suger på spädbarnets penis efter omskärning för att avlägsna blodet. Det är vanligt förekommande bland ortodoxa judar i NYC, och har b.la annat lett till spädbarn som fått herpes under processen.
    Riten är kodifierad i judiska heliga skrifter.

    Tycker du att det är fel av mig att förlöjliga den riten? Är det respektlöst av mig?

    "Nu delar vi uppenbarligen inte samma åsikter då du anser att rätten till att förlöjliga och bränna andras heliga skrifter är viktigare"
    Är en oärlig sammanfattning.

    Jag anser att rätten till att utan våld, kritisera, uttrycka och demonstrera sin åsikt även på sätt som upprör vissa, är viktigare än din subjektiva känslobaserade åsikt att det borde förbjudas i koranens fall.
    "Förlöjliga", är dessutom din tolkning. Jag anser inte att syftet bakom att koranen bränns är att förlöjliga den.

    Håller med. Våldsamma upplopp kommer enbart att slå tillbaka på muslimer. Det leder till att alltfler får ett negativt intryck av muslimer, och det skadar även fredliga muslimer.

    Slutligen. Jag ber om ursäkt. Min mening är inte att få dig att känna dig utsatt eller utesluten. Men samtidigt så är den överväldigande majoriteten av muslimer i Sverige födda utomlands, så det var ett rimligt antagande.
    Även fast du är född i Sverige, så är dessa religiöst baserade värderingar du bär på utländska. I det här fallet så går de rakt emot svenska sekulära värderingar, och du vill att dina religiösa utländska värderingar ska prioriteras. Det ser jag som respektlöst.


  • Anonym (Jättetråkigt!)
    Anonym (Hohoho) skrev 2022-04-16 01:47:25 följande:
    Möjligtvis är det så, men deras religion föder fler dårar i alla fall! Total vanvett
    Nej, jag tror inte att Islam som religion föder något våld. Det är människor som helt enkelt använder den religion för att komma till makten, i sina hemländer. När i själva verket, så står Islam ganska mycket om fred.

    Dessutom tror jag att två Moskéer i Örebro sa i i deras högtalare att människor skall stanna hemma och inte göra någonting.

    Dessa människor som demonstrerat för sin sak, ville bara ha en ursäkt till att utöva våld. Dessa människor skulle utöva våld oavsett.

    Det är sorgligt det som har hänt. Inte minst att människor kommit till skada och massa orolighet har skapats, men också att Islam återigen blir stämplad som en våldsam religion
  • Anonym (Vidrigt)
    Anonym (Jättetråkigt!) skrev 2022-04-16 02:20:01 följande:
    Nej, jag tror inte att Islam som religion föder något våld. Det är människor som helt enkelt använder den religion för att komma till makten, i sina hemländer. När i själva verket, så står Islam ganska mycket om fred.

    Dessutom tror jag att två Moskéer i Örebro sa i i deras högtalare att människor skall stanna hemma och inte göra någonting.

    Dessa människor som demonstrerat för sin sak, ville bara ha en ursäkt till att utöva våld. Dessa människor skulle utöva våld oavsett.

    Det är sorgligt det som har hänt. Inte minst att människor kommit till skada och massa orolighet har skapats, men också att Islam återigen blir stämplad som en våldsam religion
    Har du läst koranen? Det är full av hot, hat och våld. 
  • Snarthänderdet
    Anonym (gg) skrev 2022-04-16 01:10:54 följande:
    En begravd människa är en familjemedlem som man älskat, visserligen kan man älska en bok, men man är inte genetiskt bunden till den som man är till någon som begravts. Jag ser snarare en gravplats som ett ställe att vårda minnet av den som dött, än att det skulle ha en religiös/spirituell koppling.

    Sedan hade jag inte ställt mig och kissat på en muslimsk grav heller. Jag utgår från att det hade känts likadant för familjen vars familjemedlem har sin gravplats där.

    Som ateist kan jag absolut och vill inte relatera till att en bok kommer direkt från Gud eller att jag måste respektera den därför.

    Däremot accepterar jag att andra har en tro. På samma sätt förväntar jag mig att andra tillåter mig att inte tycka om deras tro och att de inte kräver att jag har en tro.

    Men i grunden handlar det för mig fortfarande om att få uttrycka sig fritt utan att bli stenad. 
    Så sentimentalt värde.
    Vi defekerar inte på gravplatser därför att de som ligger begravda där har ett sentimentalt värde för människor.

    Problemet är att om vi har ett vetenskapligt och materialistiskt synsätt, så faller argumentet.
    Heliga böcker och lik är två olika saker. Men de tillhör båda samma kategori. De är objekt. I båda fallen är det människors känslor kring dem som höjer dem ovan andra objekt. 

    Finns nog egentligen bara en vetenskaplig, konsekvent förklaring.
    I Sverige är det inte okej att skita på gravgårdar, men det är okej att elda upp böcker (dvs, det är så därför att det är så, därför att vi bestämt att det är så).

    Värderingen att gravar utgör ett "heligt" objekt kommer ifrån religion (många av våra värderingar kommer trots allt ifrån kristendomen), och den religiösa värderingen kommer i sin tur ifrån mänsklig psykologi/biologi (vilket måste vara fallet eftersom den är universell och har gällt i alla religioner och samhällen sedan tidernas begynnelse).

    Så, löst! Vi kan sova nu! Flört
    Allt annat håller jag med om.
  • Anonym (tvillingmamma)

    Onödigt att bränna en koran? Ja. Olagligt? Nej. Det största problemet är dock överreaktionen. Att man blir arg på provokatören är begripligt, men varför upplopp? Varför bränna bilar? Varför skada blåljuspersonal? De har inte bränt någon bok. Visar inte de våldsamma upploppen tydligare än något annat att integrationen av vissa grupper inte har fungerat? Och kanske aldrig kommer att fungera. Sverige har satt sig i en jäkla sits. Jag tror inte att kristna hade reagerat likadant om man hade bränt en bibel. Jag tror att de hade protesterat, med rätta, men inte startat upplopp.

  • Anonym (Muslim)
    Snarthänderdet skrev 2022-04-16 01:52:40 följande:

    Jag respekterar att koranen är helig för muslimer.
    Jag respekterar inte krav på att koranen ska utgöra en separat, skyddad och privilegierad kategori av objekt (tillsammans med andra heliga skrifter/ikoner) enbart på grund av att den är helig för muslimer. I längden så är det ett krav på positiv särbehandling som inte kan göras konsekvent.

    Nationalister ser sin flagga som en helig ikon, ska vi förbjuda att den skändas?
    Marxister ser det kommunistiska manifestet som en helig skrift, ska vi förbjuda att den förolämpas?
    Ekoaktivister ser naturen som helig, ska vi förbjuda extraktion av resurser från naturen, t,ex förbränning av träd?

    Vad kan du ge mig för objektiv förklaring till varför dina känslor och din åsikt väger tyngre än deras? Varför är din heliga ikon viktigare?

    Religioner har en rad idéer och traditioner som är direkt humoristiska, och faktiskt värda att förlöjliga.
    "metzitzah b'peh" är en judisk rit där rabbinen suger på spädbarnets penis efter omskärning för att avlägsna blodet. Det är vanligt förekommande bland ortodoxa judar i NYC, och har b.la annat lett till spädbarn som fått herpes under processen.
    Riten är kodifierad i judiska heliga skrifter.

    Tycker du att det är fel av mig att förlöjliga den riten? Är det respektlöst av mig?

    "Nu delar vi uppenbarligen inte samma åsikter då du anser att rätten till att förlöjliga och bränna andras heliga skrifter är viktigare"
    Är en oärlig sammanfattning.

    Jag anser att rätten till att utan våld, kritisera, uttrycka och demonstrera sin åsikt även på sätt som upprör vissa, är viktigare än din subjektiva känslobaserade åsikt att det borde förbjudas i koranens fall.
    "Förlöjliga", är dessutom din tolkning. Jag anser inte att syftet bakom att koranen bränns är att förlöjliga den.

    Håller med. Våldsamma upplopp kommer enbart att slå tillbaka på muslimer. Det leder till att alltfler får ett negativt intryck av muslimer, och det skadar även fredliga muslimer.

    Slutligen. Jag ber om ursäkt. Min mening är inte att få dig att känna dig utsatt eller utesluten. Men samtidigt så är den överväldigande majoriteten av muslimer i Sverige födda utomlands, så det var ett rimligt antagande.
    Även fast du är född i Sverige, så är dessa religiöst baserade värderingar du bär på utländska. I det här fallet så går de rakt emot svenska sekulära värderingar, och du vill att dina religiösa utländska värderingar ska prioriteras. Det ser jag som respektlöst.


    Nu har jag läst alla mina inlägg igen ifall att jag skrivit något som kan missuppfattas, men jag ser inte någonstans att jag nämner juridik. För mig handlar det inte om vad man ska få göra juridiskt, utan som sagt respekt att förstå att andras religiösa skrifter är heliga och låta bli att bränna upp dem. Gör man det ändå så är det så, men jag tycker fortfarande att det är fel. 

    Nu känner jag inte till det du nämner om omskärelse men personligen ser jag inte det humoristiska i spädbarn som får herpes men självklart får du ta upp detta och kritisera precis som man ska få kritisera religioner, politiska ideologier osv. Men hur är det jämförbart med att bränna upp en helig skrift?
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2022-04-16 02:24:17 följande:
    Har du läst koranen? Det är full av hot, hat och våld. 
    Har du själv läst hela Koranen? 
Svar på tråden Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?