gutegirl skrev 2006-11-11 15:03:37 följande:
Marina81:"okej..ja, jag har hört ungefär att "gambier säljer knark och ligger runt"..men det låter som fördomar, för det kan väl inte ha ursprung i deras kultur liksom.."Jag tror att kommer man hit från ett land med mycket strängare sexualmoral och en helt annan syn på vad äktenskap innebär, med polygami/monogami så kanske det lätt blir att man tänker: Wow, smörgåsbord!Om det är vanligt att man har fyra fruar i hemlandet, så kanske steget inte är långt till fyra flickvänner?Fyra fruar är ju bra rent praktiskt, många som tar hand om hushållet och jobbar på fälten mm.Jag tror inte att det är Gambisk "kultur" att langa heroin, men många som kommer vill ha snabba pengar. Det är ofta det som är syftet med att komma hit, att tjäna ihop pengar och bygga ett hus och sedan flytta tillbaka. Det finns nätverk av Gambianer som utnyttjar unga tjejer från tyskland och england för att smuggla cannabis, och om de åker fast, får de skylla sig själva. Många av de som håller på med detta är ganska iskalla, och bryr sig inte om vad som drabbar andra, så länge de får sina pengar.Men det är säkert ett resultat av kolonialarv och orättvisor och en uppväxt i brutal fattigdom, medans turisterna glufsar i sig landets resurser. Förr var det nu fast djävligare desto värre, men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit dåligt!
men praktiserar de verkligen polygami så mycket att det är mer normalt än monogamì? Somalier är ju också muslimer och jag har hört om några som har typ två fruar här i sverige (men det är då somaliska kvinnor de är gifta med) men jag har inte varit med om att det är särsklit mycket otrohetsproblematik bland somalier..gambianer och ugandier osv verkar mer "kända" för det om man ska lyssna på snacket som går..själv tror jag ju att det finns skitstövlar av alla folkslag..