• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • anna zawadi

Min man o hans kompisar blandar swahili och engelska både när jag är med och när jag inte är med. Förstår er frustration men det har bara stört mig några enstaka gånger när jag varit trött och på dåligt humör. Nu kan jag hänga med såpass bra i swahilin att jag iaf kan gissa mig till vad som sägs och min man sitter ofta o simultantolkar under tiden. Kan tillägga att vi pratar engelska o svenska sinsemellan.

För mig är det en självklarhet att lära mig hans språk åtminstone hjälpligt, speciellt eftersom delar av hans släkt (inkl mamma) inte pratar engelska och lika sjävklart är det för honom att lära sig spanska för att kunna kommunicera m min familj. Dessutom satsar vi på en fyrspråkig bebis
    När vi var i Tanzania i somras kände jag mig helt efterbliven det kommer INTE att hända igen, fan vad jobbigt det var att inte kunna uttrycka sig. Nästa resa ska jag vara bättre förberedd!

Eftersom vi bor här uppmuntrar jag honom att använda svenska mera, som tur är har han inget emot att jag rättar hans tal

• Bigmoma

LOL Zizter! Precis så känner jag oxå.
    Visst förstår jag några ord hit o dit, men inte så att jag kan hänga med i konversationen. Och varför ska jag behöva lära mig hans språk bara för att kunna förstå vad de pratar om? Tycker verkligen det är respektlöst och RUDE att lämna en person utanför sällskapet. Speciellt efter att man har skrikit till o förklarat att man inte fattar och de ändå fortsätter i samma stil efter några sekunder! (och sen lite skämtsamt påpekar att problemet är mitt som inte lärt mig språket) Jag blir bara såååå...! Det är som man är osynlig, ett med tapeten.
    Det funkar bara om jag har nån tjejkompis med som jag kan prata med under tiden de andra har sina mandinka sessions... Då har ju jag oxå nåt o prata om...

Jepp, allt är inte alltid rosenrött over here som sagt.

Önskar alla ett Gott Nytt år!

• Zizter

anna zawadi  ja jag har åxå lärt mig å gissa mig till ibland va dom pratar om.. men tycker ändå.. vafan.. vi bor ju i sverige så jag tycker det är viktigare att han lär sig svenska först..(bra för framtida jobb osv) det är ju ändå här vi ska bo!! vi pratade endast engelska typ 3 första månaderna som vi träffades.. sen sa jag NEJ NEJ.. från och me nu pratar vi bara svenska.. DU måste lära dig å jag orkar inte säga ett enda ord till på engelska.. haha.. så nu kan han nästan flytande svenska!! å det är inte helt fel!! och hela hans familj pratar engelska åxå så dom kan jag prata me ändå!! men har faktiskt skaffat mig en swahili språkkurs på datorn.. men har tyvärr inte hunnit öva nåt än.. men.. ja vanliga grejer kan man ju som hälsa osv..

Världens lyckligaste mamma till lilla Kim, född 060521
  • Superior

Hej! Nu har jag också hittat denna tråden Har en son som heter Leon som blir 2 år i Mars. Hans pappa kommer från nigeria och jag är svensk.
    Ska försöka och skriva så ofta jag kan, är lite dålig på det nämligen

God fortsättning på er allihop!

Mamma till Leon 050303
  • Gibiesmamma

Det finns väl inget negativt med att lära sig sin mans språk, ni vill väl att de ska kunna svenska?? precis som nån sa, när man kommer till africa är det inte alls säkert att hela familjen kan engelska och då förlorar man ju massor av att inte kunna göra sig förstådd.
    när ja träffade min mans mamma i Gambia var vi tvungna att ha tolk, hon kunde bara Wolof och Franska, då förstod jag nästan ingenting av spåket, nu kan jag mer. de är bara kul att kunna förstå ett nytt språk, det har väl inget med hans svenska att göra. De måste ju självklart visa respekt, men lär er ni me, deras kultur och språk är värd lika mycket respekt som ni är värda, ni kommer att vara tacksamma.

• Zizter
    gutegirl skrev 2006-12-29 19:30:30 följande:
    Men det är väl bra att lära sig språket så man kan veta vad de pratar om? Eller?Jag önskar att jag kunde mer Mandinka än hälsningsfraser. Geztürkekram!
    Okej men vadå ska jag begära att min sambo lär sig finska åxå då eller för att jag brukar prata finska me mina föräldrar?? ? eh.. å det ÄR svårare å lära sig ett språk när man är gammal.. eller äldre.. hade jag vart ung hade jag lärt mig swahili på nolltid.. men.. nu börjar ju gråhåret komma så.. haha.. nä inte riktigt.. men det ÄR inte så jävla lätt....

jag känner mig då jävligt dum å prata finska me nån finne när det är andra ickefinnar i sällskapet.. det är som MINA svenska kompisar pratar ALLTID engelska (förut då) när sambon va me så alla ska kunna va me i konversationer lixom.. annars är de ju han som får sitta där som ett ägg.. nä.. det är inge roligt å känna sig som ett ägg kan jag lova...
  • babydee

min man pratar svenska,yuroba och engelska o jag vill verkligen lära mig deras språk för det är inte roligt när man sitter o inte förstår nånting...*men oftast förstår jag en hel del*men alla i hans familj kan engelska så så stor press har jag inte på mig hehe...men nån gång så ska jag prata yuroba...flytande gott nytt år all...

• Bigmoma

Visst är det alltid bra att kunna flera språk, det är inte det jag pratar om. Mandinka, visst kan jag försöka lära mig mer. Men inte för att jag har behov av att impa på nån utan isåfall för att klara mig i hans land om jag någon gång skulle flytta dit (vilket jag troligen aldrig kommer att göra).
    Jag tycker bara att man inte visar någon större respekt eller hänsyn om man hela tiden envisas med att prata sitt eget språk när det finns andra i rummet som inte förstår. Det är bara taskig stil tycker jag eftersom man inte släpper in svennen i gemenskapen då . Hur många Toubabs sitter inte där och LEr o ser ut som stora bimbos när de inte vet vad som sägs? Pinsamt juh. Jag vill ju så gärna delta i diskussionen men ibland får man lixom inte en chans.

Det kanske är det detta som de kallar kulturkrock... Det blir ju många såna i blandäktenskap vare sig man vill eller inte och man måste mötas halvvägs för att kunna lösa dem. Ömsesidg respekt tycker jag är jätteviktigt. Kan tyvärr inte respektera nån som inte respekterar mig, varför skulle jag det?

• Zizter

alltså nu kanske de låter som att jag inte vill att han ska prata sitt språk alls.. men de jag menar är att när jag sitter MED.. eller vid matbordet lixom.. då är de ju trevligt att alla kan prata å va me lixom... har han polers hemma å jag gör nåt annat bryr jag mig inte så hårt.. då kan dom prata kinesiska om dom vill............men är man bortbjuden på middag så är de ju faktiskt trevligt å kunna delta.. och när alla kan svenska så vafan ska jag lära mig swahili då för lixom? gah... har annat å göra känns de som... lalallalallaaaa *aggresiv zizter i natten*

• Zizter

Vad är en Toubaob-kvinna????????????????????

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2