• KatjaS

Peg/knapp??

Hej
    Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
    Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.

• Svar på tråden Peg/knapp??
  • Tessika

hej, har en h:kappad flicka på 16 mån som haft knapp sen december förra året- vilken lättnad det var när hon fick den, ingen nässond som hon kunde riva ut, inge såriga kinder av tejpen, inget som irriterar i halsen... har bara gott att säga om den i en sån här situation. Hon ha ätit lite med munnen, men det ha avtagit helt nu-fick bara mer kräkningar?
    Men hur ha ni klarat det i 3,5 år?

Ha det gott! Tess

• MEJ

Hej!

Är det någon som vet om man helt plötsligt kan få besvär av kräkningar sedan man fått knapp?

Tindra har haft peg och knapp nu snart 2 månader.

Har helt plötsligt börjat att kräkas.

Kräktes aldrig innan, iallafall inte på ett halvår.

Riktigt gult kräks är det...mycket magsyra.

Någon som vet!?

Kan kanske även bero på att hon har en slemmig hosta....men jag vet inte säkert.

Tacksam för svar!

Camilla mamma till Tiinda 1½ år

• ulricaa

MEJ: har ni inte fått någon magmedicin till Tindra? Vi har provat det mesta; nu står Liam på Lanzo och Zantac. Suz eller någon annan med ssk-utbildning kan säkert förklara varför de blir så sura i magen när de har PEG.

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • menu

MEJ ja slemmig hosta å snor, gör väll att de flesta barn kräks.. speciellt om de inte snyter sig ordentligt så far det ju ner en massa snor.. vissa massor å lätt å andra mindre... har man även sura uppstötningar å dyl så blir det ju ännu mer..

• Banky

ulricaa: Visst har vi träffat en peg-sköterska. Det är samma som varit ansvarig för Elins nässond. Så det känns tryggt. Men ändå är det nåt man är nervös för. Antagligen för att man nu är van vid sonden och nu blir det något nytt.

• Banky

Ni som har barn med peg/knapp äter era barn nåt med munnen?

Elin äter ungefär hälften av det hon ska med munnen och hälften på sin sond. Problemet för Elin är att det skiftar så otroligt mellan olika mål. Ibland äter hon hela målet med munnen och ibland ingenting.

• MEJ

Hej!
    ulricaa: Näe, vi har ingen mag medicin till Tindras mage. Dessa problem började nu i dagarna. Så man kan alltså bli sur i magen "bara" av att ha en knapp. Hmmm ingen som har talat om. Vi skall träffa Tindras läkare på torsdag så jag får ta upp det då.

På tal om att äta mat via munnen så får Tindra smaka pure och liknande. Men hon orkar inte äta sig mätt via munnen. Hon kan även dricka lite vatten.

Ha en bra kväll!

• Jozze

Julia kanske har sur mage.
    Hon får riktigt ont i magen runt knappen ibland. Trotts att det inte är det minsta rött runt. Men trotts det kvider hon när man bara pillar på den. Då brukar jag byta. Efteråt är det som att ingenting har hänt. Inte ett dugg ont.
    Enligt vår SSK så är det omöjligt att hon reagerar så på om knappen har suttit i länge (3 månader) eller om den skulle se ut på nått speciellt sätt när man har tagit ut den... finns inget dokumenterat om detta tydligen.
    Varenda gång vi har bytt så har knappen varit gul/grön... men det ska inte vara farligt. Blir så av att vara i magen, av syrorna som finns där.
    Nån annan som får liknande magknip eller att knappen verkar "fastna" i magen. Alltså att den inte går att vrida runt ordentligt. (Det är då hon har ont och kvider om man petar på den).

• Tessika

Hej!
    ha ni märkt att era barn får ont/rött/irriterar runt knappen när dom är sjuka?

Banky; det går inte alls mera med oralt intag? varför vet jag ej?Hon ha ätit hela mål förrut nu får jag inte i henne mer än 10ml.

Mej; säger som Ulricaa, tyvärr magmedicin verkar behövas. Tror knappen irriterar magslemhinnan.

Jozze: det brukar bli någon form av "baksug" för Ella, knappen drar sig in mot/i magen, tar säkert ont-då brukar jag dra lite i den... pyser till(antagligen från hålet? där knappen är isatt) så är den lösare igen. Vi byter vid stock el 6 månader.? men visst ha den haft konstig färg någon gång (grönaktig.. urk)

Katja: finns det någon förklaring till matvägran?

See you!! Tess

• Jozze

Tess: Precis så är det... det blir som ett baksug, och man måste dra ut den för att det ska gå och snurra runt den. Det verkar vara så obehagligt för dom...

Svar på tråden Peg/knapp??