Peg/knapp??
Hej
Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.
Hej
Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.
Tessika:
Mitt råd är att inte lyssna på läkarna allt för mycket. Dom känner inte ditt barn. Och det är ju bättre att hon äter och behåller maten än att proppa i henne mat och sedan spyr hon som en fontän.
Det jag hör är mycket mycket likt vad Julia (2,5 år) fick gå igenom. Och hon gick inte upp i vikt. Hon spydde ju upp allt när man tryckte i henne för mycket.
Vi bytte mat efter sommaren. Till frebini... har fungerat suveränt! Hon har knappt spytt någonting. Kan komma upp lite i mungipan ibland om hon inte vill sitta still när hon äter.
Jag har bara postivt att säga om frebini iaf. Och vår dietist sa att nutrini gör så att barnen kräks lättare. Inte så smart av läkarna att skriva ut det till min dotter som kaskadkräktes för minsta lilla... Ta kontakt med dietisten om läkarna bråkar. Dom vet ju oftast bäst när det är grejer med maten.
Kräv också att få spypåsar utskrivna, om ni inte har fått det redan. Guld värt!!! Hänvisa till oss om dom nekar.
Kram
Tessika: Jag hade inte heller fortsatt på ett sätt som inte fungerar... Jag skulle gått tillbaka till det som fungerade!!! Det är ju mycket bättre att få behålla lite för lite än kräkas allt!!! O kräkas är ju sååååå jobbigt för både Ella o dig. Gå på din magkänsla!!!!
Här är det knappoperation nästa vecka... känns lite läskigt att söva han igen.. Just nu har vi ett lite delikat problem,
HAN ÄTER
Inte alls mycket om man jämför med andra, men för Bus är det helt ok. Känns ju fel att störa det just nu
Men som vår dietist sa även fast det är bra o han är pigg o så så kanske det bara är 80-90 % vad han behöver och då går han inte upp i vikt som han ska och så svänger det nog när han blir sjuk. En bra backup ska vi se det som. Och han har ju bara ätit ok i en vecka, men för oss är det väääldigt länge
MEN det märks att det är en fillifjonk jag har till son också
Just nu fungerar det bara om maten är på burk!! För då ka han stänga o öppna locket mellan varje tugga!!!! Så just nu äts även gröt på burk
Men vad gör man inte
Visste inte riktigt precis vad det var TS undrade över, men min syster fyller snart 20 och har haft knapp hela livet och det kommer nog att förbli så. Svarar gärna om det är något speciellt...
Ojojoj, operation imorgon... Usch o fy, men det blir säkert bra när det är klart... Men oroligt nu
Jag har knapp på magen och vet hur det känns. Jag fick min knapp 13 juni i år, fjorton år gammal. Om det är någon som undrar ngt om hur det känns eller liknande är det bara att fråga!
JA, emmixen, berätta allt om hur det känns.... känner mig så liten som mamma eftersom jag inte har nån aning om hur knappen känns... mitt barn kan ju inte heller säga till om något är obehagligt..... han fick knapp igår, har haft PEG med sond till tunntarmen innan dess. Berätta gärna allt du vet!!!
kram, en otillräcklig mamma
Tessika: det är DITT barn, inte sjukhusets... minns att det kan vara lätt att glömma det när man är mitt upp i allt!
DU bestämmer, för DU vet bäst!!! Ta råd av läkarna, men lita ALLTID på din instinkt!!!
P.S önskar så att Ella bodde här i Barnarp (Jönköping) o hade dr Johan som läkare!!! Vi har rum, bara så du vet....
STORA KRAMAR
Ok, visst!
När man snurrar på knappen känns det ungefär som om man snurrar på ett örhänge, fast på magen då. Det gör alltså inte ont.
Ibland kan det kännas som om knappen "drar in sig" och det händer bara när man är hungrig. Så har i alla fall jag haft det.
Att byta knapp ska inte göra ont, sist jag gjorde det gjorde det lite ont med jag var jätteirriterad runt om och det var därför vi bytte.
När såret är helt läkt gör det inte alls ont att tvätta runt knappen.
Att man får mat känns inte alls om man tar det i lagom tempo och om det är i rätt temperatur. Jag blev själv förvånad, jag trodde att det åtminstone skulle kännas någonting, men nej då, inget alls. Bra!
De första dagarna när jag hade fått knappen (fick knapp direkt, hade alltså ingen peg) hade jag ju ont och det varade sig länge, men nu några månader efter (fick den 13 juni i år) ser det faktiskt jättebra ut och gör inte ett dugg ont!
Säg till om du undrar något mer!
Emmixen:
Kul att du har hittat hit! ![]()
Jag har fått svar på en fråga som jag har undrat mycket över, bara genom att läsa vad du skrev här. Min lilla tjej Julia har ju knapp, och det är ganska ofta som knappen åker in lite mer i magen. Nästan som att den fastnar där. Och när man petar på den då så skriker hon mycket.
Kanske är om hon är hungrig då? Det är oftast i samband med att hon ska äta.
Får du äta något via munnen?
Ha det gott!
Kram Josefin
Ja, den kan dras in ganska hårt tycker jag, om man är hungrig. Kan ju vara det. Blir det bättre sen när hon har ätit då?
Nu när jag får 1000 ml från morgonen till ca 15.00 kontinuerligt och inte får ngn sondmat på kvällen (ja, jag äter "vanligt" också)kan jag bli hungrig snabbt och efter en stund då få jätteont i magen. Då dras ju knappen också in jättemycket. Alltså när jag blir så hungrig att jag får ont i magen.
Annars vet jag inte varför hon skriker pga det, men klart, det kan ju göra ont i såret om det inte är läkt, jag vet ju inte när din dotter fick sin knapp..
Likadant, när man är proppmätt står knappen ut!
Men det är ju egentligen inte så konstigt att den drar in sig när man är hungrig och står ut när man är proppmätt...