• KatjaS

Peg/knapp??

Hej
    Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
    Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.

• Svar på tråden Peg/knapp??
  • Emmixen

Det gör du rätt i. Du kan känna lite försiktigt och dra lite i knappen, så det inte är så att den är trasig.. För OM den skulle trilla ut när ni sover läker det igen på två timmar.. Jättesnabbt går det. Men jag antar att ni redan fått information om sådant och vad ni gör om knappen åker ut.

Så roligt att höra, jag ställer mer än gärna upp om någon undrar något!

• Tessika

ulricaa... kuffar varje vecka vi och vi sätter in 5 ml och ut kommer 4-4,5 ml och lös är den alltid förrutom när det är baksug (som tydligen kan vara hunger)
    Om ballongen spruckit så är den ute på 3 röda... bara Liam ålar sig lite.
    Men ring du om osäkerhet, bästa sättet!!! du vet

Tess, och p.a.Å som extraknäcker som vampyr hi,hi

• Emmixen

Tessika: Ok, jag tyckte bara att när vi kuffat ur min och skulle dra ut den satt den inte jättelöst. Iofs ålar jag mig inte men ändå. Bäst att ta det säkra före det osäkra och kolla upp det i så fall! Ville lixom bara utesluta möjligheten att den var sprucken. Menar nu om mitt inlägg ovan.

• Tessika

Alldeles rätt "våran" expert Emmixen...
    På Ella pluppa den ut bara hon skrek o rörde sig-men tror hon inte har den optimala storleken, verkar lite lång - kan ruckla den åtm. 1,5 cm.

Men jag har aldrig hört att "hålet" kan växa igen på 2h... uurk tänk om det händer nattetid?? ingen märker -> ny op. -> neeej

Tjohej (barnfri o julfest i helgen )

• Emmixen

Hehe, expert vet jag ju inte precis.. Men jag har lärt mig ganska mycket detta halvåret jag haft knapp.

Jo, hålet drar ihop sig på två timmar. Därför är det bra att alltid ha en extra knapp hemma utifall något händer. Men det har ni väl? Annars kan ni ju ringa in och be om att få ha det. Bra att ha med sig på långa resor och sånt, när man inte kan ta sig till sjukhus så fort.

Om man söker på "gastrostomiport" på google.se hittar man mycket bra information. www.mic-key.com är också bra.

• Jozze

Vi har storlek 2.0 på knappen. Hade 1.7 ett tag, men den satt för tajt. Julia har nått mellanrum mellan knappen och magen på högst en halv cm.

Förresten! Vart beställer ni knapp-grejer i från? Och fungerar det bra?
    Vi beställer genom Westma, men grejerna kommer till vårdcentralen. Och på VC så har dom inte alltid varit så bra på att hitta grejerna som vi har beställt.
    Likadant med om man beställer via apoteket. Där är dom ännu sämre på att hitta grejerna vi har beställt, trotts att det är litet.
    Nu för tiden får vi skicka in receptet till distansapoteket, så det tar en vecka innan maten är framme. Hur är det för er andra?

Kram

• elliot1

Mat tar alltid minst en vecka och vi är inte alltid ute i så god tid.... Så där har det blivit problem flera gånger, framför allt när maten var restad och vi skulle åka bort!!!! De höll på att få köra den med budbil
    Har inte behövt beställa nåt annat ännu, det fixade knappsköterskan åt oss.

• Tessika

En fråga till... är det någon av er knappisar som pureár mat och ger genom slangen ibland (utspädd, så klart!) el håller ni er troget till sondnäring? Skulle ju va så roligt om Ella sku kanske känna någon smak? el vänja magen med annat. Hon totalvägrar nu.. att man sätter något i munnen, el lite på läppen.??

• Emmixen

Jag har bara fått sondnäring, men också lite fil och så.. Men jag äter ju "vanligt" också, så jag får i mig sånt ändå.

• elliot1

Tessika: Jo jag kör pure utspädd med sondnäring. 5-6 mån burkar passar utmärkt, gröt går också bra. Och fullkornsvälling. Oftast får han två mål utspädd mat,( lite beroende på om han ätit nåt själv) mest för att hans mage fungerar bäst då. Var försiktig i början bara så att magen inte får en chock Prova med nån frukt på läppen, mangopure är sött o gott och har gått bra hos oss. Annars så äts det nästan inget självmant just nu och Bus som var så duktig innan knappoperationen....

Svar på tråden Peg/knapp??