• KatjaS

Peg/knapp??

Hej
    Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
    Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.

• Svar på tråden Peg/knapp??
  • Zkruttan

Hej!
    Vi har inte peg ännu men skall sätta in en på onsdag. Min lilla skrutta är 13 månader och har haft nässond hela sitt liv. Det skall bli sååå skönt med peg i stället. Tova har också ds så det skulle vara roligt med kontakt!!!

• anime

Har inga barn men läser till dietist och har precis haft föreläsningar om knappar, sonder, pegar och välling...så fråga på så ska jag se om jag kan svara!

I ♥ poptarts
  • Tirra

Hejsan!!! Ja våran dotter har knapp och det fungerar super bra!!!!!!!! //Kramar!!

• kerstin71

Hej,

Markus hade nässond tills han var 3 månader (blir snart 10 mån), då bytte vi till knapp. Hans sväljfunktion fungerar inte alls så han får sin näring enbart genom knappen. Just nu kör vi Enfamil- AR, som är en specialvälling för refluxbarn. Troligtvis så kommer snart Markus att opereras då han har en helöppen magmun=svårt att behålla maten.

Zkruttan: har ni haft nässond så här länge??? Men då kanske din dotter kan äta även genom munnen? Markus nös, drog ut & kräkte ut sin nässond flera ggr om dagen så beslut om knappen togs snabbt för oss. Har aldrig sett ett mer belåtet barn än när nässonden äntligen togs bort. Måste vara fruktansvärt att ha en sån i näsan. Sen ser ju barnet så mycket sjukare ut och folk tittar och frågar. Tyckte det var jätteskönt att slippa den biten.

Du/ni får gärna höra av dig om du har några frågor angående knappen. Jag har enbart positiva erfarenheter av knapp.

Kram Anna

• Zkruttan

Hej!
    kerstin71: Ja Tova har haft nässond alldeles för länge men hon kan äta lite genom munnen. Hon kanske får i sig en tesked. Hon har inga fysiska hinder men är van vid att få i sig maten utan att behöva anstränga sig. Hon vet inte heller vad hunger är eller vad det är för mening med att äta.

Visst får vi sätta tillbaka sonden ofta men det går lite i perioder tycker jag. Det skall bli väldigt skönt att slippa den nu. Allt kommer att bli enklare och som sagt slipper man att folk tittar och frågar. Sedan är hon ju så mycker finare utan!!!

• Jozze

Hej! Julia har knapp och är 2,5 år. Hon har inte kunnat äta sedan hon föddes.
    Hon är mer intresserad nu, men det går långsamt framåt. Hon har haft problem med att kräkas så mycket matvägran kan nog hänvisas till det.

Kram på er alla!

• Gorban

Såg en intressant dokumentär på fyran eller om det var femman om en tjej från England som hade haft sond direkt till tunntarmen sedan hon var nyfödd och nu var hon sju år. Dom hade länge försökt få henne att äta normalt men hon kunde/ville inte. Till slut åkte familjen till ett sjukhus i Österrike som hade specialicerat sig på att få barn att äta efter att de haft sond eller knapp. Efter tre veckors behandling kunde hon i alla fall dricka och få i sig milkshakes.

Jätteintressant program men behandlingen var lite speciell då man lät barnen svälta under kontrollerade former under några dagar för att de skulle vilja ha i sig vätska och mat.

Min son som har DS fick ha nässond i ett par månader men sedan fungerade amningen bra så han slapp den. Var lite nervöst första gången jag skulle stoppa ner den själv för att han hade slitit ut den.

/Gorban

• Banky

Hej!

Vår Elin som är 9 månader ska få peg på fredag. Hon har haft nässond ända sen hon föddes. Anledningen till att hon har det är att hon har gomspalt och Pierre Robin syndrom, som innebär att man har liten haka.

Är lite nervös för op på fredag, då mjuka gommen ska slutas och en peg sättas. Mest nervös för peg:en, vet inte riktigt hur det funkar.

Skönt att hitta andra med knapp/peg.

Kram

• menu

Gorban, tyckte faktiskt inte det var nått speciellt med programmet, vart besviken hade hoppats på tips om hur flickan började äta mat, tugga osv men de fick man ju inte...
    att svälta å testa barn har vi gjort både hemma å på sjukhus i sverige, även alla undersökningar å program som behandlades i dokumentären...

• ulricaa

Hej Banky
    Hoppas allt går bra och att du kan hålla dig lugn... det kommer vara bästa medicinen!!!
    Liam fick PEG när han var 8-9 mån, o det har funkat jättebra! Ni kommer nog få träffa en PEG-sköterska innan (borde ni ju iofs redan ha gjort). Be om det annars!

Liam har PEG och i den ligger en sond som går vidare, via magsäcken, till tunntarmen. Om en månad ska vi byta till knapp med dubbla "öppningar" så att vi på allvar kan börja ge honom mer o mer mat i magsäcken, men ändå ha tarmmatning om det krävs.

stolt mamma till Dancing Soul Liam
Svar på tråden Peg/knapp??