Peg/knapp??
Hej
Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.
Hej
Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.
Igår var de inte säkra på om det var ett granulom.Vad gör man åt ett sådant, läker det själv? Aquacel tror jag kompresserna heter, och så har vi "honungsskivor" (de lite tjockare gulaktiga). Och vi tvättar med koksaltlösning. Jag vill ju inte pilla på såret mer än nödvändigt.
Tova har lite granulom som vätskar sig och blöder lite ibland. Detta behandlar vi genom att lägga klorhexidin indränkta kompresser uppepå. Det har blivit mycket bättre på några dagar.
Ska försöka få tag i vår sjuksköterska imorgon för att höra, känner mig lite snånojig, men vi är inte så vana vid denna knapp ännu. Låter du kompresserna sitta kvar alltså tejpar fast dem, eller baddar du bara?
Vi låter dem sitta kvar, tejpar fast dem.
Kom på en sak nu.. En sak jag INTE rekommenderar är sådana där gummiplattor eller vad man ska säga. Kanske är bra för någon, men absolut inte för mig.. Fick den på sjukhuset, och dagen efter hade det runnit klet under den, så vi var tvungna att ta bort den. HELA dagen tog det, för klister satt fast i såret! Inget att rekommendera då man precis fått knapp!
Angående kompresser.. I början använde jag Aqua Cel, nu har jag ingenting. Men när jag hade det klippte vi ett "streck" in och sen en liten ring så att den satt kvar, man behövde inte tejpa eller så.. Nu menade du ju säkert blöta kompresser elliot1, men ändå.
Hej på er allihopa! Det var länge sedan jag var här, fullt upp i skolan...
Välkomna hit alla nya, kul med fler ansikten!
Oskar sövdes i måndags för att genomgå en gastroskopi och sedan en 48 timmars ph-mätning.
Han vaknade helt full och yrade om att doktorn skulle komma (hade ju sagt att vi skulle till doktorn, det vara bara det att han träffade ju bara sköterskor i "vaket" tillstånd). Sedan började han helt oförklarligt stortjuta, han som aldrig gråter.
Förklaringen var att jag tagit bort sändaren från byxlinningen bak på ryggen, han ville ju vara Karlsson på taket!!! Det var en något dämpad kille som igår lämnade ifrån sig meckapären...
Vad läkaren kunde se under gastroskopin var att magsäcken såg jättefin ut men matstrupen var irreterad. Under undersökningen hade även han haft flera uppstötningar.
Ja, detta trodde vi förvisso redan, men det verkar inte som losecen har hjälpt så mycket. Ska bli intressant och höra vad dom tänker nu...
Elliot1: Oskars granulom behandlade man med lapis. Sedan har vi använt oss av ligasano som kompress för att hålla det torrt runt knappen. Chironsalva har vi oxå, det är en antiseptisk salva till stomier.
Kram Lina
Tova har föresten peg (förlåt)fortfarande. Jag blandade visst ihop begreppen, behandling/skötsel kanske skiljer sig åt? I vanliga fall har vi ingenting på pegen det är bara nu när vi behandlar granulomet som vi har blöta (med klorhexidinsprit) kompresser på.
Tror nog att behandling skötsel är ganska lika oavsett knapp, peg, stomi. Principen är ju den samma o säkert problemen också.
Vi har klippt Aqua Celen ungefär som du skrev Emmixen. Förrut lite blöta med koksaltlösning men från igår torra. Det var när jag tog bort den som blodet kom..... men då var jag kanske dum som tejpade på en honungsplatta nu efter att det blödit
Visste inte riktigt hur jag skulle göra, men att sätta dit nåt torrt skulle ju också fastna i såret...
Men Aqua Celen ska ju bli lite gelé-aktig när den blir kladdig, men är det blod fastnar det gärna i skinnet..
Det med plattan kanske funkar för er, men jag råder dig till att försöka ha den kvar så länge som möjligt, för i alla fall på mig var det minst lika irriterat när vi fått bort allt som det var innan vi satte dit den.. Tyvärr. Men om man låter den sitta mer än ett dygn kanske den lossnar lättare?
har pratat med sköterskan idag.....o det verkar vara ett granulom. Gör det ont???? Svårbedömt om han bara är arg när jag är där ock pillar eller om det gör ont. Skulle smörja lite kortisonsalva på det o sen skulle vi höras på måndag om det inte började bli bättre. Men bättre verkar det ju inet bli av kompresserna, det har ju bara blivit större
Och plattan gick bra att få bort, inga problem alls faktiskt