Peg/knapp??
Hej
Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.
Hej
Finns det nån mer här som har peg eller knappbarn??
Har en dotter på 3,5 år som har knapp efter matvägran sen dag 1.
Liam har börjat äta mycket bättre nu, sen han började få maten till magsäcken. Han äter helst kalops (6-mån burk o har stenkoll på om man kommer med oxköttspure el nåt annat
Då spottar han ut direkt).
Tidigare fick vi i honom några teskedar, men de senaste dagarna har han ätit en halv burk. Dessutom dricker han lite... men helst saft, vatten sätter han ofta i halsen.
Jag försöker pilla i honom av sånt jag äter men kalops är det enda han gillar. Har bestämt att dagis ska få ansvaret att introducera fler matsorter, så fortsätter vi som vanligt hemma.
De har tidigare försökt ge honom annat, men lasagne, banan eller annat är verkligen döäckligt ![]()
Hej! Har suttit och läst i genom och såg att nån hade problem med granulom.
Dom här salvorna använder jag när Linus får problem med granulom.
När de är som värst och han har ont så använder jag Xyloproct som innehåller Hydrokortison som dämpar svullnaden. Lidokain som är smärt- och klådstillande. Aluminiumdiacetat och zinkoxid är blodkärlsammandragande och desinficerande. kan köpas recept fritt på apoteket....
Vi har oxå Kenacutan som innehåller Triamcinolonacetonid som är en medelstarkt verkande steroid (kortison) som motverkar inflammation och klåda i huden. Halkinol har effekt på flera bakterie- och svamparter.. Receptbelagt 3ggr /dag
Vi har även
Elocon som är ett starkt verkande kortisonpreparat med inflammationshämmande och klådstillande effekt. Receptbelagt får bara användas var 3e dag.
Själv tycker jag Xyloproct funkar bäst eftersom Linus får så ont när han får granulom och de tar bort smärtan...
Från början när Linus hade Pegg och sen knapp så klippte vi kompresser och la runt men nu har vi fått utskrivet färdiga runda kompresser som heter Skin X Absorbent finns i olika storlekar det är Ergo Nordic AB som har dom Vi har även fått Skin X Hudskyddsring från samma bolag. kolla länken. http://www.ergonordic.se/forband.html
Vi får dom på Hjälpmedelskort så dom kostar ju inget
Ops detta vart långt och klockan mycket återkommer en annan dag
Ulrica: Känner igen det där med att inte gilla vissa smaker. Här hemma/på dagis så ska det vara grejer med smak på! Inte banan och sånt. Hellre äpple. Barnmatsburkar har aldrig fungerat. Nu vill Julia ha allt som man själv ska äta och hon påminner en direkt om nått fattas på hennes tallrik. Hehehe...
Favvo är köttfärsås och spagetti och köttbullar. Att doppa saker i sås eller ketchup är också en höjdare.
Jag har börjat fatta varför barn gillar att äta på Mc donalds. Att få äta med händerna och få "pilla" med pommes och ketchup.
Duktiga Julia... vilken drottning
Bonny, minns att jag hade kontakt med dig för "länge sen" ... när allt var nytt för er.... Nu låter du som alla oss andra, som har koll på "verksamma ämnen" i salvor, o en massa annat...
Hoppas DU kunnat landa! Kram på dig, kom ihåg att det finns stöd att få!!!
kram
Hej!
Så lycklig jag blev när jag hittade den här tråden
Vår son Max som snart är 15 mån har haft knapp i snart 1 år och det funkar superbra! Max har en defekt på sina njurar som gör att han inte kan koncentrera sin urin (sjukdomen heter Nefrogen Diabetes Insipidus) och det innebär att han måste dricka mycket mer vatten än andra för att inte snabbt bli uttorkad.
Max åt tidigare inget alls genom munnen men sedan ungefär 7-8 månader tillbaka äter han de flesta målen själv! Vi "knappar" däremot välling och han får vatten genom pump på natten.
Jag har läst igenom alla inlägg i den här tråden och jag känner igen mycket. Max har granulom och trots diverse behandlingar går det inte riktigt bort, vår knappsköterska sa att har man en gång fått det så är det vanligt att det inte går att få bort. Vi håller det i schack med lapis och jag har även blivit rekommenderad hemorrojd salva
men det hjälpte inte oss värst mycket. Max brukar bli röd runt knappen när han har en infektion i kroppen och nu senast fick vi en kortisonsalva som heter kenacutan.
Jag ser fram emot att utbyta erfarenheter med er andra knappmammor!
Emmixen: Jag tror att jag satt och åt lunch mitt emot dig på avd 65 på BUS i Lund när du precis fått din knapp
Underbart att ha dig här och kunna rådfråga när det gäller knapp!
Oj, detta blev visst lite långt men det är inte var dag man "stöter på" andra knappisar
Kram
Hej! Ulrika de var ett tag sen.. landat har vi väl inte än det går upp och ner...
Hinner tyvärr inte skriva så mycket som jag skulle vilja.. just nu är de mest ner Linus är gör förkyld igen spyr som FN...
Måste fråga är de fler än jag som inte har någon direkt Diagnos om varför ert barn inte äter?
Vad vi vet så har Linus reflux, mag och tarmkanalen jobbar inte ihop utan mot varandra... Han har trängre svalg än norrmalt men inget av de ska förklara varför han inte äter eller växer som han ska... eller drabbas av blodförgiftning, svampförgiftning, Lung sammanfall, organsvikt mm...
Måste rusa inhallering på G...
Maxipaxi: Hehe, det kan det säkert ha varit. Jag minns ju att något satt framför mig när det var lax till lunch med ett litet barn, så det kan ju stämma. Var det inte Max som tappade sin bok eller vad det var som min bror tog upp? Eller blandar jag ihop alla barn.
Hej igen.
Bonny:
Min son har en diagnos, och äter inte. Diagnosen brukar innehålla "uppfödningsproblem" som läkaren kallade det, MEN det finns ingen egentlig förklaring till varför han inte äter. Han kan äta. Gjorde det de tre veckorna innan han fick knapp, men efter det så har det varit tvärkört. Så han kan absolut, men det vill sig oftast inte.
Oj nu vakna han, måste kila
Hoho, är det någon här? Denna tråden verkar ha dött ut lite... ![]()
Men för att inte vara allt för OT så får jag väl berätta lite...
Det går bra med mig och knappen nu, förutom att den skaver lite
blir nog bra så småningom.. Har sedan i somras bytt knapp 2 gånger.
Vet inte hur ofta man brukar byta den???
Hej
här går ätandet framåt så jag hoppas vi blir av med knappen nån gång detta året
Sara har ju ingen direkt diagnos till sin totla matvägran...en del barn med ds har uppfödningsproblem men de flesta är matvrak :) sen kommer det nån som sara som hellre dör än stoppar nåt i munnen...våran knappsköterska vet om ett barn till som är likadant..
Vi fick knappen i somras...har bytt en gång..ska väl byta nu i januari...byte var tredje månad.
Hur många knappar har ni andra hemma??? man måste ju alltid ha minst 1 . Vi har två..*av misstag* men fick reda på att inte mer än 1 eftersom det är såå dyrt...
Hur ofta byter ni slang och sprutor (om det används)??