• Mi Amore

Vintermammor fr Västerås 3

Kopierar Delphias första tråd och hoppas att aktiviteten fortsätter i denna

"Hejsan. Har varit runt och kollat och de flesta trådarna med Västeråsmammor har snart fått sina små. Själv är jag i v12 (idag) och känner att man hamnar lite på efterkälken där.
    Finns det flera som vill starta en liten tråd med mig här??"

Nu måste vi börja med vår tredje tråd då även tråd nr 2 har stängt.
    Nu är vi många som ska ha eller redan fått barn här i vinter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-05 14:46:49:

Lägger in vår lista

www.familjeliv.se/Forum-2-18/m13870362.html

• Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3
  • MaLi81

Äntligen..Idag är vår älskade lilla Lowa med i VLT =)

Tänkte slänga in en fråga också..vilket fik tycker ni är bäst i barn o amning o barnvagnssyfte??

Vill också ha tips på bra amningsBH:ar=P

Have a nice day..

• Valaina
    Krofnica2002--> Du har naturligtvis rätt! Man måste ju se det så, positivt, såklart men det kan vara svårt när man liksom var så inställd på något annat. Jag är supernöjd med resten av min BB-vistelse, men hade önskat att jag hade få föda vaginalt.

Det är ju inte bara barnet och själva födseln jag tänker på, jag tänker på att det finns vissa risker efteråt med snitt. Man kan få bråck i ärrvävnaden. Och det är inte kul. Har en bekant som är snittad två gånger och som riskerar få stomi/kevlarplatta på magen för att den är så "sliten". Iofs är hon väldigt överviktig och har kanske pandlat lite i vikt, men ändå...Jag hoppas bara att jag inte ska få några efterkomplikationer.

Deighton--> Vad kul att du också hamnade på "vårt" babysim!!! Vi resonerade precis som du, den tiden kan Micke följa med och därmed också Minja.
    Minja och Elis mamma
  • Aran

Trikarn

Hmm kan ej hålla med dig där.. Visst att pappan får första tiden är ju helt ok. Men att jag missa mitt barns födelse pga narkos kommer nog alltid att sitta

Till alla

När ni låg på förlossningen, hur många barnmorskor fick ni träffa då?? Jag hade nog ett tiotal på några timmar.. Kändes ganska så oproffsigt att hela tiden få nya.. Och ligga och skaka hand med nya människor och presentera sig titt som tätt har man ju ingen som helst lust med när man ligger med världens värkar. Kände att dom inte lyssnade på mig heller.. Jag hade så J*ÄDRA ont att jag bokstavlingen skrek igenom mig det sista två timmarna..Men nej ingen bedövning fick jag.. När jag tillslut skrek rätt ut ATT GE MIG RYGGBEDÖVNING!!!! allt vad jag kunde.. Så satte dom kanyl o grejjer då sa jag bara NU KOMMER BARNET.. Va?? sa dom och började känna hur mycket jag var öppen och konstaterade då att jag var helt öppen och att det vara bara att krysta.. Så jag hann ej få någon bedövning, men jag känner mig så ledsen att dom inte lyssna och hörde hur ont jag hade . Ja alla har vi nog mer eller mindre något men efter förlossningen hur den än gick till.. Hur var era barnmorskor med er?? Urgulliga??

• Medusan

Dyker upp från ingenstans och svarar på Arans fråga

Jag hade två olika barnmorskor. Den första var jag inte alls nöjd med, vilket jag däremot var med den sista och det var också hon som hade hand om större delen av min förlossning.

Den första nekade mig bedövning trots att jag hade kunnat fått det (fick reda på det i efterhand). Jag led alltså i onödan i ca 4 timmar mer än jag hade behövt. Då jag låg på avd 69 efter förlossningen kom det fram att hon pratat med personalen där (skulle kolla om jag var intresserad av att gå igenom min förlossning, men vi sov då så det blev inte så). Då hade hon sagt att hon hade lite skuldkänslor för att jag inte fick epiduralen när jag bad om den eftersom att hon insåg i efterhand att jag visst var redo för den. Hon trodde först inte att jag hade tillräckligt effektiva värkar, vilket det visade sig att jag visst hade då hon kollade hur mycket öppen jag var ett par timmar senare.

Den andra barnmorskan var helt underbar. Jag sa till henne att jag var väldigt mån om att hon skulle göra allt i sin makt för att jag skulle spricka så lite som möjligt och jag sprack ingenting. Hon var otroligt kompetent och lyhörd Fast jag blev rätt så sur när hon ständigt kom 5 minuter efter att hon sagt att hon skulle komma (med påfyllning till ryggbedövning osv)

• Aran

Medusan

Jadär ser du, du blev inte heller trodd.. Hur kommer det sig att dom tror att man ligger där och låtsas att ha J*vligt ont?? Nja men du är ju tekniskt sett förstföderska (ett snitt innan) fick jag höra , så det kommer/kan inte gå så fort för dig.. Och VIPS ligger man och krystar.. Jag hade en bra barnmorska när jag kom in till förlossningen, men hon skulle sluta sitt pass nästan precis då.. sen fick jag en som jag avskydde.. usch, hon försvann också efter ett tag.. sen några till som ej minns , kommer bara i håg att olika kom och hälsade plus att min sambo var ju med o klar i huvudet . Den sista som förlöste mig var också bra..

• Medusan

Aran - Skönt att den sista var bra i alla fall. För mig kändes det som att den sista delen av förlossningen var den som krävde mest kompetent personal och arbete från min sida, så därför är jag väldigt glad att jag fick den sämre i början och inte i slutet.

Blir så trött på att många verkar dra slutsatsen att det kommer ta sådan tid bara för att man är "förstföderska" (vilket du inte ens är). Jag känner många som fött barn rätt nyligen och hälften av dem har fött barn väldigt fort och därför missat båda bedövning och samt åkt in försent på grund av att de på förlossningen bett dem att inte komma in för tidigt *suck*.

Tyckte också att det var lite tröttsamt att all ny personal skulle komma och skaka hand och ha sig när man låg där och hade apont

• Aran

Nej. Min lilla snutta hade dessutom bajsat i magen så när vattnet gick på¨morgonen var det alldeles grön/svart. Det har man ju hört att det inte är alls är bra och barnet oftast är stressat om de har bajsat i magen . Så det var tur i oturen att det gick så snabbt ändå, för vem vet hur det hade slutat om hon fick ligga i bajset länge till.

Ja så olika det kan vara, för dig var det viktigt i slutet på förlossningen med kompetent personal. Jag kan säga att på slutet brydde jag inte mig så mycket mer om att jag hade SÅ ONT. Och den där lustgasen slängde jag åt helskotta , den hjälpte ju inte ett dugg. Men fort som attan var det nån där igen och tryckte upp den i fejjan på mig, så nån nytta kanske den gjorde

• Medusan

Jag testade aldrig lustgasen, känns lite trist såhär i efterhand och vet egentligen inte riktigt varför det blev så. Blev inte erbjuden den och kom inte att tänka på det själv heller. Jag testade bara epiduralen och fy fan vad jag älskade den. Kändes så skönt att få en rejäl paus från smärtan för att orska samla nya krafter

Det blev ett ganska så "dramatiskt" avslut på min förlossning i och med att min lilla sötnos hade sin navelsträng två hårda varv runt halsen. Han kunde inte andas själv då han kom ut och det var rätt så brådskande att få ut honom. Det är nog det i kombination med min rädsla för att spricka mycket som gör att jag tycker att det var viktigare med personalen på slutet än i början och i mitten.

Förstår dock vad du menar med att du inte orkade bry dig på slutet. Jag kände också så just då för man var bara så himla slut att man bara ville att det skulle vara över, till vilket pris som helst typ, ville bara få det överstökat snabbast möjligt

• Aran

Jo Annie hade också navelsträngen runt halsen, dom sa ej något om det när hon kom ut. Men hon var dock lite "svårstartad". Kanske därför hon bajsat i magen? . Ja man vet inte mycket..

Hörde av en bekants bekant häromdagen att deras son hade också bajsat i magen, förlossningen drog ut på tiden för att mamman inte öppnade sig som hon skulle. Barnet fick syre brist och "dog" i magen. Det blev ett katastrofsnitt och pojken ligger idag på Astrid Lindgrens sjukhus och är ett totalt kolli. Han kommer aldrig att kunna äta, gå stå ja allt själv. Han bara stirrar rakt ut. Det är sååå sorgligt hur det kan gå, och ibland undrar man varför personalen gör som dom gör. Hade dom plockat ut honom tidigare hade detta inte hänt. Det är såå hemskt

• Medusan

Det kan nog mycket väl vara därför hon hade bajsat i magen. Min bebis mådde bra ända fram till den sista halvtimmen då hjärtljuden började gå ner lite väl mycket. Det stramade väl åt extra kring halsen då antar jag. Tur att det gick bra ändå

Det är verkligen jättesorgligt när det går så illa som med det par du berättade om Man tycker ju att man alltid borde ta det säkra före det osäkra när det gäller sådana här otroligt viktiga saker, och de gör de ju uppenbarligen inte. Troligen på grund av brist på resurser kan jag tänka mig så därför är det ju inte direkt personalens fel heller antar jag, utan snarare politikernas.

Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3