• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Ninis

Dronken,
    Ja, vilken dag du hade förra veckan! Jag berättade för J och han tappade hakan

Engelska är väl inga problem, det är ju bara att byta ut orden du inte vill att Ejla ska
    höra

I morgon börjar mitt nya liv. Jag ska ha en vit månad under januari - ja, alltså hålla mig borta från sötsaker och fet mat!

Hjärtevännen,
    Jag ska oxå sova tidigt ikväll, typ nu!

• Hubba Bubba

God fortsättning!

Efter mycket snoriga näsor, ömma halsar och hostigt så lugnade allt ner sig lagom till jul. Däremot smittade vi mormor och morfar som var här en vecka över julhelgen. De har fått alla baciller vi kunde ge dem.

Vi har firat både jul och nyår hemma. Jätteskönt. Julmaten smakade bäst på juldagen som vanligt.
    Det var lite stressig över maten på julafton då ett barn mitt i middagen var tvungen att sitta på pottan, andra barnet var gnällig och behövde sova och vår morfar hade en tid att passa för att tomta hos grannen.
    När jag dukade av bordet såg jag att sambon fortfarande hade mat kvar på gafflen och både ölglas och snapsglas inte var urdrucket.

Julklappar var det gott om. Leksaker i massor. Som om vi inte hade en hel del tidigare...
    Jag fick också vad jag önskat mig. Ansiktsbehandling och fotvård. Jag ska boka tid i morgon. Härligt av få rå om sig själv. Kan behövas.

Är det något på gång under veckan????

Singhis: Roligt att höra att Stockholmsspelet var kul. Grattis till vinsten. Svärmor har också spelet. Ska låna det av henne någon dag. Hoppas att ha samma "inflyttad"(skånska)tur och vinna över de som är uppvuxna här.

Dronken: Är Ejla röjig??? De är ju härliga våra små men de är otroligt nyfikna, vill ju och kan ju så mycket själv...och NEJ och VÄNTA är inte förståligt. De har ett filter i öronen tror jag. Hoppas att det växer bort. Pust!

• Ninis

Grrrrr, jag är så trött! Nu måste jag fråga. Är det bara jag som har ett barn som börjat vakna mitt i natten och inte vill sova???? Engla vaknade 03:30 och vägrade somna om. Försökte lägga henne mellan oss i sängen men det gick inte. Hon var jättearg och ville varken ligga eller sitta i sängen så vi fick gå upp. De senaste nätterna har hon varit vaken två timmar mitt i natten och somnar sedan om. Antar att detta beror på att hon håller på att lära sig saker och att det påverkar sömnen. Hon har t ex lärt sig att klappa händerna de sensaste dagarna. Hon har oxå lärt sig att prata med nya ljud.

Hubba bubba,

Tack tack! Ja, spelet var kul. Jag var barnvagnsmorsan och J var Värmdöfarsan

Jag har rätt fullbokad vecka. I dag ska jag luncha med en kompis, i morgon in till stan, torsdag på kalas och fredag jobbar J halvdag så då ska vi nog åka och handla.

• Ninis

Engla somnade kl 05:10 och sov till 06:50. Nu är jag ännu tröttare . . . .

• Charlott29
    Singhis: Vincent hade också en sådan period, han vaknade vid 3 och skulle vara uppe 2 timmar och leka! Hyfsat kul... han får återfall ibland men oftast sover han "tiden ut". Vi har dock börjat lägga honom senare på kvällarna, 20 istället för 19. Fast igår var han så trött så han somnade vid 19:30 och vaknade av Ts veckarklocka kl 6:15 imorse.

Nu är han på g att bli trött igen tror jag. Just nu sitter han under bordet och rycker mig i stortån och brummar med sin bil Vet inte vart han lärt sig det, en dag här i julas tog han sin (enda) leksaksbil, började köra över golvet och lät "brrrrrrbrrrrrbrrrr".

Igår filmade vi Vincent av en händelse med videokameran i digitalkameran när han satt och lekte med en av sina bilar som spelar musik. Helt plötsligt börjar han digga loss rejält och headbangar så han nästan slår huvudet i golvet. Herregud vad vi skrattade, nästan så man skulle skicka in den till roliga videoklipp på tv!
  • Ninis

Lotta,
    Hur länge varade den där perioden när Vincent var uppe två timmar på natten? Engla är inne på sin femte natt nu, bortsett från Nyårsafton då det räckte med att stoppa in nappen vid 2 och 2:30.

Vi lade Engla kl 20:00 på nyårsafton. Men hon sov inte längre för det, hon vaknade tidigare! Vi brukar lägga henne kl 19:30 annars.

Ja, det är konstigt hur de kan lära sig saker som man inte har visat dem. Engla började ju skaka på huvudet när hon säger nej och inte vill något. Varken J eller jag brukar skaka på huvudet.

• Charlott29
    Singhis:
    Det pågick nog en månad ellr liknande. Ett tag var det så för oss också att Vincent vaknade tidigare om vi lade honom senare... men det gick också över. Enda skillnaden nu är att han efter att varit vaken 1.5-2 timmar på morgonen tar en lite längre tupplur än tidigare, 1-1.5 timma istället för som tidigare 30-60 minuter.

Sedan sover han bara 1 gång till på eftermiddagen, runt 30-60 minuter.
    Han håller sig pigg på ett annat sätt nu. Innan hade vi hemska eftermiddagar, efter kl 17 var det nästan en kamp mot klockan för att han skulle orka hålla sig vaken till 19. Man fick bära och så på honom, han var gnällig och så. Men sedan julas så har han lekt så fint till 19 och varit hur glad som helst. Sedan gör vi bad/kvällstoalett och ger välling. Då blir han akut trött och när vi lägger honom vid 19:30-20 så somnar han bums nästan. Sedan vaknar han 5:30-6:30 men så är det, det har man lärt sig att tolerera nu, det är liksom helt okay. Han är en morgonpigg bebis helt enkelt.
  • Ninis

Lotta,
    Engla brukar oxå bara sova 2 ggr per dag nu, 1-1,5 timme åt gången. Och hon vill vara vaken längre pass mellan tupplurarna. Förut har hon kunnat sova igen efter att ha varit vaken 2 timmar på morgonen. Men nu måste hon vara vaken 3,5-4 timmar innan hon är trött och vill sova igen.

Jag tycker det är helt ok om Engla sover till 6 och att gå upp då. Men om hon vaknar vid 5 så är det jobbigt. Engla är ju oxå en morgonpigg bebis. Förhoppningsvis blir de lite tröttare och sover någon timme längre sen när de börjar på dagis.

• Charlott29

Och när de är 15 kommer vi få tjata oss blå att de ska gå upp i rimlig tid

• monkan10

God morgon o god fortsättning!!! En fråga har promenaderna slutat, känns som det var länge sen det var någon prommis??

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2