• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Ninis

God morgon! (Med betoning på GOD!)

I natt har Engla sovit mellan 19:55-06:40 utan att vakna en endaste gång!!! Känns som en dröm. Nu vet jag hur andra har det som inte har så morgonpigga bebisar som Engla. Skulle vara mer än nöjd om hon ville sova till 06:30 varje dag.

• Ninis

För att sammanfatta det där med nattsömnen. I går sov ju Engla mellan 09:30-11:30 samt mellan 15:00-16:30 och i natt sov hon hur bra som helst. Så om hon sover bra på dagen gör hon det även på natten. Det låter ju inte logiskt men så har det alltid varit sedan hon var jätteliten.

• Charlott29
    Singhis:
    Det låter inte logiskt med bra dagsömn = bra nattsömn, men faktum är att min barnmorska på bvc hela tiden har sagt att det är så. Vincent är ju likadan.
    Igår sov han ju dåligt på dagen. 30 minuter på morgonen och 30 minuter vid lunch och sedan 30 minuter på eftermiddagen och vi hade en apjobbig kväll/natt igen.
    Vincent var jättetrött vid 19, men när vi gjort kvällstoalett/välling så var han pigg igen och vägrade sova. Var uppe med oss och höll låda till kl 22 då jag gick och lade mig med honom i vår säng. Så desperata har vi nog aldrig varit. Han somnade på 30 sekunder och jag kunde bära in honom till sin säng (sover mkt bättre själv om jag inte har honom att tänka på i sängen). Klockan 3 vaknade han och fick komma över till oss. Klockan 4 vaknade jag av en päcklig lukt, då var det Vincent som gjort nr 2. Bara att gå upp och byta blöja. Sedan var han pigg och låg och vred och vände på sig till säkert i en halvtimma innan han somnade om och vaknade 6:30.
    Undrar hur länge det här ska pågå??
    Är hur trött som helst...
  • Ninis

Lotta,
    Fy vilken natt ni haft! Jag vet ju hur det känns och man blir så uttröttad av att aldrig få sova på nätterna. De kvällar Engla har haft svårt att somna har vi gjort likadant som ni, dvs lägga sig bredvid henne i vår säng och flyttar sedan över henne till hennes egen säng.

• Carina75

Singhis och Lotta: Tror också dagslurarna är väldigt viktiga. Nathalie har rätt strikta sovtider på dagarna och det bidrar nog mycket till att hon sover så bra på natten.

Amanda: Stackare, hoppas det känns lite bättre idag. Har än så länge aldrig behövt dra ut någon tand men vid mitt förra tandläkarbesök tyckte jag nog att dom var lite pigga på att ta en visdomstand som skaver lite. Men det ska mycket till innan jag låter dom dra ut den.

• Charlott29

Jag tror också dagslurarna är viktiga. Vincent hade strikta sovrutiner ganska länge, men nu är det omöjligt att få honom att sova när jag vill
    Enda sovluren som alltid är densamma är nu på morgonen vid halvåtta-åtta... sedan kan det vara precis när som helst under dagen. Oftast när vi är ute med vagnen. Idag ska jag nog försöka gå ut när han ska sova, så att det blr bra idag och kanske en lugn natt!

Vet ni om typ Farsta/Nacka/Sickla har öppet imorgon? Det är ju röd dag...

• Ninis

Lotta,
    Vincent och Engla har ju haft samma sovtider. Men jag har nu tagit bort sovpasset klockan 8:00. Hon får i stället vara vaken tills hon ätit gröt vid 09:15. Sen får hon sova efter det, ca 09:30. Det funkar jättebra och på så sätt har jag minskat ner från tre sovpass till två sovpass per dag. Kanske vore något för Vincent oxå? Då kanske han sover två längre pass i stället för tre korta?

Så här ser Englas mat- och sovschema ut nu:

05:00-06:00 vaknar
    06:00-06:30 välling
    09:15 gröt med fruktpuré
    09:30-11:00 sover
    12:00-12:30 lunch
    14:30 mellis
    15:00-16:00 (ibland lite längre) sover
    16:30-17:00 middag
    19:30-20:00 sover

• Amanda

Carina:
    I dag är det lite bättre med tanden.
    Har bara ätit 2 tabl med Citodon (gillar inte att äta mediciner och sånt så jag drar på det in i det längsta med att ta det).
    Har haft problem med min tand många många år så det var dags att göra något åt det.

Charlott:
    Nacka Forum har öppet i morgon mellan 11 - 17 www.forumnacka.se/
    Farsta C har öppet 11 - 16 www.farstacentrum.se/
    Sickla mellan 11 - 17 www.sickla.se/Page.aspx

• Ninis

Oj, glömde vällingen kl 19:15 innan läggdags.

• Charlott29

Singhis:
    Vincent sover oftast bara 2 sovpass. Men om han som igår endast sover 30 minuter på morgon så behöver han en nap vid 11-tiden också. Annars ser Vincents dag ut så här:

5-6 vaknar
    6:30 Välling
    7:30-8 Sovdags
    9-9:30 Gröt+smörgås
    12:30-13 Lunch
    14-15 (ca) Sovdags
    16-16:30 Middag
    19:30 Välling
    20:00 Sovdags!

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2