• Madeluttan

    Barnprogram, förr!

    Tänkte bara höra vad ni minns för barnprogram sen ni var små? Är alltid roligt att bli lite nostalgisk!

    Det jag minns är:
    Barbapapa
    Alfons Åberg
    Baltazar
    Dr. Snuggles
    Minns inte vad programmet hette, men det var små gubbar som flög omkring i kroppen eller nåt, minns en farbror med långt skägg!
    Televinken

    Kommer säkerligen på fler!
    Kika in här föresten och bli nostalgisk: ugis2.arch.chalmers.se/jocke/Nostalgi/TV.html

    Ha en bra lördag!

  • Svar på tråden Barnprogram, förr!
  • Frejja

    Jag ÄLSKADE Solstollarna och toffelhjältarna! Likaså Trolltider. Varje gång jag tänker på Trolltider så får jag en minnesbild då jag sprang hem i snön från stallet varje kväll, skyndade mig allt jag kunde för att hinna hem och dricka varm choklad till trolltider. Mamma hade alltid gjort i ordning en bricka med ostmackor o varm choklad. Guuud vilka härliga minnen, jag ryser när jag tänker på det. SÅ mysigt!

    Likaså Dr Snugglez, Baltazar, godispåsen,lillstrumpan och syster yster, albert och herbert, Alfons, Staffan o bengt, Bröderna Dahl Mfl. Härliga barnprogram och inte alls som i dag när det bara visas tecknade super robotar med laservapen och spacade rymdskepp på tv.
    /Kram Frejja

  • Fillifjonkan

    Jag kommer ihåg "Manne", jag tyckte han var jättetråkig och "vilse i pannkakan" var hemsk.

    "Fem myror är fler än fyra elefanter" var mitt favoritprogram, liksom Professor Baltazar, Barbapappa och Bamse... och så fanns det fler men det är allt jag kommer på så här på rak arm.

  • Morgana

    Sossie:

    Hjältar o monster på himlavalvet........kan det vara det med stjärnkikaren?
    Den hade jag även på kassettband

    Gillade också Ika förresten........

  • Soya

    Har inte orkat läsa allt, så någon har kanske redan svarat...

    Det tecknade programmet om hur kroppen fungerar, med karaktärer snarlika de i "Det var en gång" (samma skapare) hette "En cellsam historia". MYCKET bra program! Fattar inte att det inte gått i repris (vad jag vet i alla fall...). STörre delen av mitt biologikunnande har sina rötter i det programmet :D

    Sen fanns det ju två svenska program om kroppen som inte var så dumma heller, Urcellen Ellen (som redan nämnts) och ett med en farbror med brunt yvigt hår, glasögon och stetoskop. Minns inte vad det hette...

  • Bergtuva

    Doktor Krall
    Tårtan
    Matilda och Megasen
    Ville, Valle och Viktor
    Kalle Wrångelbäck
    Kråkguldet
    Kroppen (med Jan Bergkvist)
    Kapten Zoom
    Den vita stenen
    Laban och Labolina

  • Jossebell

    haaaatade tåååårtan. Kunde inte titta på det. Förmodligen för att jag alltid varit svag för gosaker och här sabbade man ju allt.

    Gillade dock vilse i pannkakan som alla har sånt agg emot.
    Manne var trist men man såg det ändå eftersom utbudet var begränsat
    Sedan minns jag ett program med bla Gösta Ekman, Det gick i repris och måste ha varit från färgtvns barndom (-69) för de kom upp ur burkar med lock som allt var i mycket klara färger och massor av färger. Det var lite som föregångaren till kultserien 5 myror....
    Beppes godnattstund förstod jag mig inte på, men den tycker jag är gullig nu.
    Bamse... inte så bra tecknat men vem var bortskämd med det då?
    Televiken och Anita
    Drutten och Gena
    Kalla anka under lilla sportspegeln

  • Nanne

    Sossie... Joel-bitar hette programmet om killen med cp-skada......

    Jag har sett ett cellsam historia bara för något år sedan. Det visades på morgonen lördag och söndag tror jag.... Kan ju ha fel.... Men jag vet att jag sett det iaf!

    Ja, godispåsen..... *suckar lyckligt*

    Håller med er andra, varför visas inte de barnprogrammen igen?? Tycker synd om de stackars barnen som måste titta på pokemon och annan skit!! Det är ju bara massa våld....

  • Jossebell

    Jag måste dock säga att om man som vi bara har 1,2 och 4an så är det bättre barnprogram än om man har en massa kabeltv.

    ett mycket bra program nu är REA. Det tittar jag på även fast jag sällan har några barn hemma då. (men vi pratar ofta om programet sedan)

  • Soya

    Vill bara påpeka att Joel i Joelbitar inte har en CP-skada utan Downs syndrom. Så det så :)

    Förresten - är det någon som minns ett barnprogram som var dödens tråkigt (akvareller i bruna toner och en berättarröst typ...), men som hade en bra signaturmelodi med en text som gick ungefär såhär:

    "Sju broar går till min stad, till mig och mina vänner. Sju broar går till min stad, till mig och dem jag känner. Världen är så stor, så stor när man är 15 (??) år, men när Eva i 27:an ler mot mig då tror jag jag förstår. Och imorgon är det sovmorgon, imorgon är det sovmorgon, imorgon är det sovmorgoooon"

    Gillar låten skarpt och skulle vilja ha den på skiva :)

    Någon som minns Mats och Marie förresten? *nynna* "Hej här kommer vi tillsammans! Jag är Mats och jag Mariiiie". Två tecknade barn i röda kläder. Rätt söta :) Den sången fastnade också! Man kasnke skulle starta en egen tråd för bara signaturmelodier? ;)

  • Soffie

    de minns jag med. boktipset och den där soffan han hade. Runt i kroppen med de där små figurena var jätte bra. Såg det i 6an med blev skitglad. Joel bita minns man ju!! Och vad hette de tomtar och troll??

Svar på tråden Barnprogram, förr!