• Madeluttan

Barnprogram, förr!

Tänkte bara höra vad ni minns för barnprogram sen ni var små? Är alltid roligt att bli lite nostalgisk!

Det jag minns är:
    Barbapapa
    Alfons Åberg
    Baltazar
    Dr. Snuggles
    Minns inte vad programmet hette, men det var små gubbar som flög omkring i kroppen eller nåt, minns en farbror med långt skägg!
    Televinken

Kommer säkerligen på fler!
    Kika in här föresten och bli nostalgisk: ugis2.arch.chalmers.se/jocke/Nostalgi/TV.html

Ha en bra lördag!

• Svar på tråden Barnprogram, förr!
  • Roisin Dubh

På tal om hatade barnprogram...

Någon av er lite yngre här som minns "Ika i rutan"? *ryser av obehag*

• Pixiepea

Och kommer ni ihag "hebbe lelle"..? Albert och Herbert? Eller ar det bara nar man ar Goteborgare som man gillade den...?

• tinna

Roisin..minns Ika i rutan då mina småsyskon kollade på denna hemska uppenbarelse. Men hon är väldigt bra som Findus i Pettson och Findus.

• Leos mor

Åh jag har läst allas inlägg och bara njutit av nostalgi!!!! Ni vet väl att SVT tar emot önskemål om TV-program via brev? Varför inte plita ner alla dessa (fantastiska) program och höra sig för. En sak är i alla fall säkert: då spelas det in i det här huset!!!!

Vill dock tillägga en liten, liten en...men ack så underbar: "Joelbitar"!!!!!
    Opps, nu damp det ner en till: Nicke nyfiken!!!

Och sist men inte minst: serien där några ungar hamnar i en annan värld då de kliver in i en garderob. Till landet NARNIA där lejonet ASLAN, häxan som förvandlade människor till stenar fanns. DET var spännande grejjer det!!!

Kram på er alla!! //Jenny

• bozzini

Hahahaha, vilken underbar tråd! Man har ju nästan glömt bort alla fantastiska barnprogram. Jag gillade Från A till Ö med Hedvig, Kalles klätterträd (Emma finns bara i fantasin men hon är fin tycker Kalle), Manne och Fem myror.
    Sen tittade jag också en del på Lördagsgodis. Det var en gubbe som satt på engelsk lakritskonfekt inne i en gigantisk godispåse och visade olika kortfilmer m.m.

• nindan90

Bröderna dahl, är det samma program som "professor Drövels äventyr"??

• Tin o Trolls mamma

Bozzini: Jag älskade det där programmet med godispåsen!! Mmm!

nindan: Minns bröderna Dahl med skräckblandad förtjusning. Det var ju så spännande i slutet av varje avsnitt!

Älskade Vilse i pannkakan, men avskydde Lillstrumpa och syster Yster. Tyckte inte om Ika, men det kan bero på att jag var äldre då. Har fortfarande svårt för henne, men sonen gillar Findus..

Svenska sesam ja, *suckar lyckligt*

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh! Lycka!

Hittade ytterligare en favorit!! "Du måste förstå att jag älskar Fantomen"! Gud vad jag älskade det programmet. Ingen av mina kompisar minns det.. Och Kroppen..

Det fanns något om ett dockhus där dockorna blev levande och brände ner hela huset. Minns någon det?

Nån upptäcktsresande som hällde färg i en maskin och så fick man se äventyr och resor i världen, ingick det i "Du måste förstå.."?

Ja, vaaaarfööör sänds inte allt detta i repris så att våra barn får se annat än tecknade skrikiga samurajer??

Ekorren igen.

• Sossie

Oj jag bara överröses med minnen nu när jag läst denna tråden!!

Men jag kommer på två saker jag inte sett nämnas, kommer inte ihåg namnen på programmen, men det ena handlade om stjärnorna och den grekiska mytologin, en gammal kvinna satt med sitt barnbarn i ett stjärnkikstorn och hon berättade.

Sen var det en serie om en kille som hade en CP-skada(?), komer bara ihåg fraser ur signaturmelodin:
    "Kommer du ihåg när vi badade i havet?
    Kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt?"

• Sossie

He he kom på att ett av programen jag skrev om säkert är Joel bitar som nämns här ovanför.

Men sen tillhör jag den lilla skaran som verkligen _älskade_ Ika i rutan och hennes plastsklett i Åke i kundvagnen!!!!

Svar på tråden Barnprogram, förr!