• Madeluttan

Barnprogram, förr!

Tänkte bara höra vad ni minns för barnprogram sen ni var små? Är alltid roligt att bli lite nostalgisk!

Det jag minns är:
    Barbapapa
    Alfons Åberg
    Baltazar
    Dr. Snuggles
    Minns inte vad programmet hette, men det var små gubbar som flög omkring i kroppen eller nåt, minns en farbror med långt skägg!
    Televinken

Kommer säkerligen på fler!
    Kika in här föresten och bli nostalgisk: ugis2.arch.chalmers.se/jocke/Nostalgi/TV.html

Ha en bra lördag!

• Svar på tråden Barnprogram, förr!
  • Matte

Jag e så gammal att ja redan va vuxen när tv kom till sverige. så nåra barnprogram minns jag inte. Dessutom kan ni va lyckliga att ni hade tv. Jag hade det så fattigt o eländigt att tv inte var o tänka på. VM-finalen 58 fick jag smyglyssna på utanför grannkärringens fönster eftersom hon hade radion på. Jag kommer ihåg att ja alltid kände mig avundsjuk på de barn som hade fått se Vilse i pannkakan.

• Nanne

Per, Ida och Maximum heter den va?

Jag gillade också lillstrumpa och syster yster, trolltider, solstollarna, fragglarna, dr snuggles, professor balthazar, ja och många fler jag inte kommer på....
    Trasdockorna går på svt barnkanalen varje fm......

Dags för sängen.... Kram på er alla!

• Mumu

Nix, den hette Per, Ida och Minimum! Mycket informativ och spännande för en sjuttiotalsunge! Filip frågar var en annan "snuskig" bok för barn.

Men nu var det ju tv-program! Är det BARA jag (född -74) som minns Ballongen spricker? Med människorna i dockhuset? Och den jättestora fågeln? Det var lite kuslig stämning får jag för mig...

Och sedan fanns det ett annat program också, som nästan ingen minns. Det var tecknat, lite orientaliskt, med apor och blommor och bergsmiljö, och jättevacker musik. Apkungen kanske det hette?

• Lady Namárië

Aah, Apkungen såg vi en snutt av på högskolan i höstas. Mycket mer psykedelisk än man mindes..

"Gubbarna som flög runt i kroppen" - ja det var en favorit. Serien hette väl "Det var en gång.." och fanns i tre versioner:
    Stenåldern (eller nå´t liknande)
    Kroppen - en cell-sam historia
    Rymden
    Den sista var absolut den bästa! Minns ni ondinagrna från Cassiopeia, vars rymdskepp hade vad vi tolkade som ett upp-och-nedvänt moderat-M som märke?

Annars hyrde vi mest film. Ingen som minns Candy Candy, Sandy Bell, Silver Fang och Starzinger?

• Tant Green

Doktor Krall och Kapten Zoom.
    Och något som jag har för mig hette något med Kroppen, fast inte det tecknade som flera har skrivit om här. Det var svenskt och med 1 skådespelare som spelade två roller, en som frågade en massa saker om kroppen, och en annan som svarade på det. Någon som minns? (När jag låg på sjukhus för några år sedan låg den skådespelaren (minns inte vad han heter) på samma avdelning och jag tyckte det var vansinnigt lustigt att "Kroppen" låg på sjukhus )

• Morgana

Sudd: det där programmet Kroppen..... visst var det det, att en var typ "professor" o i ett rum (ganska stökigt ) så satt den "andra personen"....o så visade de info-filmer o så....... Gillade också det programmet!

Sen så gillade jag Manne, när han cyklade o fondväggen rullade ...och när han åt banan..... "En banaaaan...." o låg i hängmattan i klätterställningen o läste o åkte utklädd i rutschkanan....

Annars håller jag med övriga inlägg: saknar alla program ni rabblat upp! Varför görs det inga såna nuförtiden?! Nu är det bara tecknat med massa våld på morgnarna

• Tant Green

Just det Morgana... så var det... jag minns speciellt när de förklarade att tunntarmen är 4 meter lång Jag undrar fortfarande hur den kan få plats...

• Nanne

Usch och fy för clownen Manne!!!

Kommer ihåg när Staffan och Bengt hade julkalendern och det berättades olika historier för varje dag. En gång var det om varulvar och vampyrer. Man fick se en hand och hur det växte ut hår på den. Ser den bilden tydligt än idag. Vad rädd jag var.....

Svar på tråden Barnprogram, förr!