• Twid

pimp my hyresrätt!

Finns det fler som bor i en hyresrätt och känner att ni vill fixa till den lite!

I en hyresrätt får man ju inte göra exakt vad man vill.. Men man får ofta göra mer än man tror oxå! Så länge det inte blir radikala förändringar som gör det svårt för hyresvärden att hitta nya ägare om man skulle flytta. Ex neon rosa tapeter med senapsbrun bord!

Nu till saken! i den här tråden kan vi tipsa varandra om saker man kan göra för att frächa till sin hyresrätt!

Så sitt inte inne med era tips och trix!! Ös in dom här!!

// Therese!  (3 rum och kök på 98kvm, hyresrätt)

• Svar på tråden pimp my hyresrätt!
  • Fru Indosaurie

vi är lyckligt lottade och får göra vad vi vill i våran hyresrätt.
    dom rekommenderade inte att man målade svart i taken dock

• mama77

FRU-inte svart , fast de kan vara snyggt om man skulle vilja.
    Bra hyresvärd du verkar ha.

• Twid
    Secrets skrev 2006-12-08 22:06:46 följande:
    vad kostade den vita fogen?Blev sugen på o fixa de direkt
    jag köpte rägen för 114 kronor för en flaska! kanon! håller på för fullt nu!;) har målat 2 ggr nu!

sen sitter det ju en skummgummi applikator på flaskan! men jag drog med en liten pensel nu andra varvet! vär våran fog var lite ojämn så jag tyckte att man kom åt lättare!
  • Twid
    Fru Indosaurie skrev 2006-12-08 22:08:45 följande:
    vi är lyckligt lottade och får göra vad vi vill i våran hyresrätt.dom rekommenderade inte att man målade svart i taken dock
    låter härligt! vi har fått lite linjer att följa! dom är inte så pigga på att man sätter en bord på mitten av väggen lixom.

vi har funderat på att lägga ett klick golv i köket och matrummet! för när vi flyttar sen är det ju bara och montera ner och ta med sig! om man är snål:P annars om dom som kommer efter vill ha det kvar så får dom ju självklart det!
  • Sjöstjärnan

Vi bor i hyresrätt och jag ska fixa massor här

Just nu håller jag på att måla om i köket i grå färg. Ska sedan byta ut knopparna på köksluckorna också. Nu är det fula stora mässingfärgade knoppar och jag ska köpa små gråa på IKEA, hade jag tänkt mig.

Så småningom ska jag måla om alla fula mörkbruna innerdörrar, så de blir vita i stället, samt byta dörrhandtagen Det gör jättestor skillnad när man fräschar upp dörrarna!

Klickgolv vill jag också lägga in i ALLA rum, men dotterns rum kommer att prioriteras, för där är det nu ett mörkgrönt, otroligt anskrämligt golv

Jag tycker bara det är kul att fixa och göra fint, så jag ser inget problem att det är hyresrätt (så länge man inte gör något drastiskt som hyresvärden inte gillar förstås)

• cid

Ett stort tips är som ovan skrev a tt byta ut knopparna på köksluckorna! En grym förändring!
    Annars gör ju nya golv en hel del... lite färg på väggarna likaså..

Vi ska flytta snart och jag tänkte fräscha upp kaklet med kakeldekor... borde man ju få göra? Är ju "bara" att ta bort sen när man ska flytta.... och så tänkte jag måla en liten del av köket i magnetfärg och så på det samma färg som kakeldekoren (vinrött) så blir det en snygg "färgklick" + att man kan sätta lite snygga vykort eller så med magnet..

Andra tips mottages tacksamt...

• Oligo

Vi hade turen att få välja tapeter till alla rum när vi flyttade en. Lägenheten var helt hemsk innan, med tapeter från 40-talet. De lade också in ett nytt plastgolv i köket och slipade alla parkettgolv, så de blev jättefina...eller de var fina ett tag i alla fall. Nu är de repiga igen!

Vi har bytt kökskaklet mot mosaik och målat om köksluckorna i köket själva. Luckorna är ju inte lika fina som om man skulle ha lämnat in dem för sprut-lackering förstås! Men, huvudsaken är att det känns mycket fräshare med vita luckor än med orange-gula....
    Nya, snygga handtag införskaffades på IKEA.

Nu har vi fått veta att det ska bli stambyte, och nyrenoverade kök och badrum i vårt hus nästa år. Det ska bli toppen! Badrummet ser vidrigt ut. Köket har vi högst lagt ett par tusenlappar på, så det känns inte som bortkastade pengar.

• Oligo

Jag kom på ett jättebra tips!!!
    Måla en fondvägg! Det är bara att smeta på den gamla fula tapeten och gör stor skillnad. Det är jättelätt, men man får vara lite uppmärksam på att tapeten inte blir "bubblig".

• f i a

En sak som vi tycker är jättebra; köpte en designroller. När vi flyttade in i vår lägenhet (ca 6 mån sen) gjorde vi om MYCKET! Köket var gult, sambon ville köra på svart/vitt. Målade hela köket vitt, köpte svart färg som vi målade med designroller på en vägg. Rollern har ett medaljongmönster, mycket snyggare än tapet och roligare än en enfärgade fondvägg!
    Har planerat på att köpa nya knoppar till köket, måste få tummarna loss och göra det också bara!

I det ena sovrummet målade vi två väggar vita och två gröna och i det andra två väggar vita och två väggar vinröda. Vardagsrummet blev brunt/beige/vitt och hallen vit.

Vi har vävtapeter i hela lägenheten så när man känner för en förändring så kan man bara måla om!

Twid: Jättebra tips med fogen, ska nog prova!

Svar på tråden pimp my hyresrätt!