• Twid

pimp my hyresrätt!

Finns det fler som bor i en hyresrätt och känner att ni vill fixa till den lite!

I en hyresrätt får man ju inte göra exakt vad man vill.. Men man får ofta göra mer än man tror oxå! Så länge det inte blir radikala förändringar som gör det svårt för hyresvärden att hitta nya ägare om man skulle flytta. Ex neon rosa tapeter med senapsbrun bord!

Nu till saken! i den här tråden kan vi tipsa varandra om saker man kan göra för att frächa till sin hyresrätt!

Så sitt inte inne med era tips och trix!! Ös in dom här!!

// Therese!  (3 rum och kök på 98kvm, hyresrätt)

• Svar på tråden pimp my hyresrätt!
  • Squeezetoy
    eilema
    Ett klickgolv är helt enkelt ett vanligt laminatgolv som istället för att limmas ihop har en klickfog som gör att man kan "bryta" upp golvet och ta det med om man vill det. Men å andra sidan finns det väldigt billiga golv av den typen så man behöver inte känna att man blir av med en förmögenhet om man skulle låta det ligga kvar heller. Ett tips är dock att i t ex hall och kök där golvet kommer i kontakt med fukt ska man försegla fogarna med silikon för annars kommer fukten in i träet och det sväller och blir förstört.
  • eilema
    Squeezetoy
    Det lät ju väldigt praktiskt! Vet du var det finns sådant golv? Är det typ bara trägolv då eller finns det som passar i kök och så med?
    Det är en Lillebror !!! (v.23+6=113 dagar kvar!)
  • eilema

Och en till fråga. Vad är fogarna? Generad *ler*

Det är en Lillebror !!! (v.23+6=113 dagar kvar!)
  • suzolina

OJ VILKEN BRA TRÅD, HAR EN trea med min man och sos. vi hade tur när vi fick lägenehten då den skulle totalrenoveras. vi fick välja alla tapeter , kksluckor, skåpsluckor , golvmattor.
    visst var det itne så mycket välja på men blev hyfsat bra..ska se om jag kan ta mig i kragen och ta lite kort...

vi valde ek i köket och en plastmatta imitation av tegelgolv...mycket snyggare än den enfärgade mattan man brukar få ,...sen har vi samma golv i hallen och det blev till min stora förvåning rktigt snyggt..ni kan gissa att det var maken som valde golvet..

sen har vi valt parkettplastmatta i sovrummen ch även där ek i skååsluckor så det blev inte alls farligt med många garderober ..bara lite svårt möblera...
    vardagsrummet är vi nästan klara med förutom att jag inte har råd löpa en 4 meter gardinstång, vätar att den ska vara på rea s åpnu har vi en sned sådan

annars väntar vi nu i dagarna möbler till lillens rum , bara taklampa och gardiner fattas och jag kan knappt sova bar atänker på hur vi ska göra och var allt ska stå...hoppas tråden är aktiv sen n är jag lagt ut lit ebilder så ni kan komma med massa tips...

det tråkiga rummet är sovrummet men det tar vi tag i sen ,,hara bara en säng än så länge utan ram då jag har svprt hitta ngt jag gillar...

men badrummet får mig att gråta..ljusorangeväggar med några konstiga blommor, massa hål i väggarna, ett skårp i brunt och ett i vitt..toastolen är så äcklig , golvet är skadat men det vill de inte göra ngt åt

• Squeezetoy
    eilema
    Numera finns laminatgolv som ser ut som både klinkers, trä och skiffer. Finns i byggaffärer som t ex beijers, woody, cheapy eller byggmax. Finns i prisklassen från 50-400kr/kvm. Sedan finns det ju riktiga trägolv som läggs med klickfunktion också och de kostar väl från 250 kr/kvm och uppåt beroende på vad man vill ha för träslag då.

Fogarna är skarvarna mellan brädorna som man lägger.

www.kanal5.se/templates/page.aspx
  • Lejra

vilken bra tråd!
    Vi har rätt bra hyresvärd här å får i princip göra lite som vi vill, vi får själva bestämma när vi tycker det är dax att måla om å byta golv å sånt, varje lägenhet har en fond man får ta pengar ur, antingen kan man beställa så en målare kommer å gör jobbet eller så köper man material själv å tar ut pengar på fonden! I vår förra lägenhet valde vi att själva måla om vardagsrummet som hade mörkröda tapeter, blev vitt med en sandfärgad fondvägg! Sen gav vi oss på sovrummet som blev ljusgrått med en mörkgrå fondvägg å på golvet la vi in Ikeas billigaste klickgolv i ek. Resultatet blev superfint!

Bara tänkte kommentera det där med klickgolv i kök... kontrollera med era hyresvärdar om ni får lägga sånt golv i kök! Vi fick det nämligen inte pga fukt och om det skulle ske en vattenläcka eller liknande så skulle det förstöra golvet... vi hade väl fått lägga in det men inte få ut det på fonden, vi valde å avstå eftersom man vill ju inte att det skulle bli förstört om det hade hänt en olycka...

Nu har vi flyttat till en annan lägenhet å här valde vi att låta en målare fixa båda sovrummen, då vi kände att vi inte riktigt hade tiden att måla själva + att här där vi bor nu är ett väldigt gammalt hus med snea väggar å liknande så det är svårt å få det snyggt här! Nästa projekt kommer nog bli hallen, som ska bli vit med en kakaofärgad fondvägg där hatthyllan hänger!
    Tror det finns någon bild i mitt galleri på nuvarande lägenhet!

• DecemberLove

Hej får jag vara med?

jobbar på att fräscha upp en trea på 78 kvadrat (dock räknas ett rum bort pga sambons kontor så säg en 2a på 70 kvadrat )

Spisen får vi utbytt i mars gratis för den är supergammal hurra! Sovrummet är fräscht och nytapetserat och luckorna i köket nymålade men resten är BLÄ!!!

• Pockadockan

Eilema: Jag har klickgolv i mitt kök om du kommer ihåg hur det ser ut. mitt är väldigt ljust

• DecemberLove

Vet någon här var man kan köpa "träpussel" som man kan göra golv av?
    Finns grönplast för balkonger men ska finnas i trä med
     Vill ha på toa!

• Squeezetoy

Vi köpte i en plantagen-butik. Finns säkert också på woodybutiker och beijers också. Skulle inte bli förvånad om det finns på t ex coop forums byggmarknader heller.

Svar på tråden pimp my hyresrätt!