• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • mjukisvicki

jag tycker apoteket och systemet är skitbra. är man så sugen på sprit får man väl passa de tiderna. inte som att dom har öppet så sällan.
    här är det mellan 10-20 varje dag och så 10-16 på helger.

vissa affärer på små samhällen har ett apotekskåp där dom säljer alvedon och treo. ja bas grejer. har inte just eran butik det så kan ni ju alltid fråga om dom kan skaffa det.(om ni bor så långt bort från ett apotek)

jag tycker inte att man ska släppa lös det. det är allt för många redan nu som kan köpa det som redan finns på affärerna och som är under 18...

• Merle

Jag håller inte med. Tycker systemet är bra. Tycker tobak borde säljas där också, och bannlysas från vanliga affärer. (Och jag både dricker och röker när andan faller på.)

• Vanilj

Jag hade lättare att handla öl en ciggaretter om jag ska vara ärlig
    när jag var minder årig

• Ciccin3

Såsse-Sverige har bäddat in hela laget Svensson i bomull, och där trivs dom bra.

En röööööd-grrrrön röra.

• Vanilj

Mjuckisvicki- varför ska jag behöva anpassa mig?? Nej dem ska inte bestämma allt det ända dem vill åt är pengarna. Snart kommer dem väll tala om när man ska gå och lägga sig och sova också!

• mjukisvicki

ciccin vad menar du med det?

• ming

Ja, jag håller med! Avskaffa alla statliga monopol, det handlar som sagt inte om att staten bryr sig om oss "stackars lättlurade vanliga medborgare", det handlar ju om att staten vet att det är sådana stora industrier att de vill ha inkomsterna för sig själva!
    Ta spelmonopolet tex, existerar den för att staten är orolig att alla ska gå omkring och bli spelberoende, eller existerar den gör att staten vet att spelbranschen omsätter så mycket pengar?

Kossan af Svammel
  • mjukisvicki

vanilj. vaddå anpassa sig? bara för att andra länder har sin sprit lös så måste väl inte vi ha det? eller hur?
    jag tycker systemet är jätte bra. men sen dricker inte jag så ofta heller så jag måste inte ha spriten tillgänglig på en affär.

• Vanilj

Jag tror ändå att systembolaget åker snart! vi är ju med i Eu. sen kommer det nog oxå snart säljas receptfria läkemedel i affärena.. Längtar! Den dagen kommer att komma. Släpp mig lös! Vill inte leva i fängelse längre.

• mjukisvicki

vilket fängelse? tycker det är bara ren bullshit.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!