• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • ming

Förresten, att det redan finns så många minderåriga som kan köpa öl/cigaretter idag är ju en helt annan fråga! Det är ju en fråga om att butikerna/de butiksanställda inte följer lagarna och reglementen tillräckligt bra.

Kossan af Svammel
  • Vanilj

mjuckisvickis- det handlar inte hur ofta man dricker. jag ska säga dig att jag dricker heller inte alls mycket och inget nu eftersom jag ammar. Men jag tycker att det är fel! och folk har rätt att välja själv.

• Alderia

Men att staten vill ha en del av spritpengarna är ju för att det är den offentliga sektorn som får städa efter supandet - allt ifrån sjukvård och omsorg till saneringe efter skadegörelse och förlorad skatteinkomst pga att folk inte går till jobbet för att de är bakfulla. Tror knappast att t.ex. ICA skulle vara särskilt intresserade av att betala för vården av alla de som blir misshandlade/våldtagna av fulla svin...

• Vanilj

Mjuckisvicki- Vakna! Dem har fått med dig! det är för att du är uppsväxt med det och så van vid det så du ser inte ens felet längre..

• mjukisvicki

vilket fel? jag ser inget fel i det. jag har hellre så här en att vi måste börja betala fullt pris för sjukvården eller måste börja betala av våran utbildning. eller är ni så pass blåsta att ni inte fattar att vi blir av med alla våra förmåner om staten släpper på vissa av monopolen?'

• Merle

Visst får staten in pengar på verksamheten när det gäller alkohol och mediciner, men de marknadsför sig inte för att folk ska köpa mer sprit. Det skulle ett privat företag garanterat göra. Där ligger skillnaden.

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 00:14:40 följande:
    Men att staten vill ha en del av spritpengarna är ju för att det är den offentliga sektorn som får städa efter supandet - allt ifrån sjukvård och omsorg till saneringe efter skadegörelse och förlorad skatteinkomst pga att folk inte går till jobbet för att de är bakfulla. Tror knappast att t.ex. ICA skulle vara särskilt intresserade av att betala för vården av alla de som blir misshandlade/våldtagna av fulla svin...
    Staten förlorar ju bara pengar på bakfylle-sjuka anställda, om de faktiskt är anställda av staten. För min del kan jag vara bakfylle-sjuk flera gånger i månaden utan att det kostar staten ett skit. Min arbetsgivare skulle inte få ta del av dessa spritinkomster som staten har.
    För den delen har ju staten redan ett särskilt momspålägg som borde täcka de utgifterna du pratar om.
    Kossan af Svammel
  • mjukisvicki

merle nej och det behövs väl knappats marknadsföras något mer. eller?
    tycker folk dricker till räkligt mycket redan.

• Vanilj

Jag fattar det inte så ni tror för att vi har öl,vin och sprit i affärena så kommer alla bli alkolister och supa sig fulla varje dag. Ta en titt på Danmark dem verkar ju inte ha några större problem, eller??
    Dem röda har kört ner sverige i diket!!

• Merle

Och så jobbigt är det inte att gå till systemet.. Någon tjänar alltid pengar på en när man konsumerar, varför bli argare för att det är staten?

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!