• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Marvinna

Ja, och jag har bott i både England och Frankrike och det fungerar inte så där.

• Ciccin3

mjukisvicki

Med det menar jag att vi lever i ett land som vart rött som blod i 100 år. Är det något de röda lyckats utmärkt med så är det att idiotförklara sitt folk, och vi har låtit oss idiotförklaras.

Resultatet av det är att vi idag sitter på rumpan och tror att vi inte klarar av att köpa alvedon och vin på ICA, fast hela världen klarar det utmärkt.

Jag blir matt.

• ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:24:38 följande:
    Sen är insikten betydligt bättre i statens verksamhet än i företag dessutom.
    Hur vet du det? Inget privat företag har nånsin fått chansen att sälja läkemedel eller sprit.
    Merle skrev 2006-12-11 00:23:23 följande:
    Skattefördelningen är en annan fråga, och den kan man önska mer av. Men jag kan faktiskt inte förstå hur man kan vilja att ett spekulativt företag ska stå för spritförsäljningen och håva in alla pengar bara för att man inte gillar staten.
    Jag gillar staten, men jag ogillar när de låtsas bry sig om individen men egentligen vill behålla inkomsterna själva.
    Kossan af Svammel
  • Vanilj

mjuckis-vet du hur mycket skatt man betalar?? Du betalar egentligen 76% skatt av din lön du ser att du betalar 30½ sen betalar din chef 46½, så du får 24% av din lön. Nej jag ser inte det. Jag tycker vården bara blir sämre och sämre och jag tycker att skolan också har blivit sämre än vad den var förut dem bara drar ner på allt och inte tala om vårdboendet!

• miLLus

vadå behålla inkomster själva?
    Pengarna till skolor, sjukvård och äldre omsorg då? vafan kommer dem ifrån?

• ming
    Marvinna skrev 2006-12-11 00:25:42 följande:
    Ja, och jag har bott i både England och Frankrike och det fungerar inte så där.
    Jaså, så många gånger som jag har varit i USA så har jag aldrig märkt att det inte funkar så där.
    Marvinna skrev 2006-12-11 00:23:24 följande:
    Jag tycker att både apoteket och systembolaget är bra. Skönt att slippa springa runt på flera ställen för att få ihop det man skall ha i sprit och medicinväg....för ni tror väl inte att utbudet kommer att vara lika stort i en vanlig mataffär som det är på systemet och apoteket?
    Och idag måste man ju ändå springa runt på flera ställen, för inte kan man köpa sprit och medicin på samma ställe.
    Kossan af Svammel
  • Alderia

Jag har aldrig varit i USA, men jag har bott i Paris och till och med i en av Europas största städer var det krångligt att hitta bra vin- och spritbutiker som inte främst sålde billig dynga. Nej, jag gillar Systemet - brett utbud och kunnig personal!

Med tanke på att ungdomar så lätt får tag i folköl via vanliga affärer, tror ni inte att de skulle köpa sprit lika lätt om det var så att det enbart låg privata vinstintressen bakom försäljningen!?

(Och till er som tycker att vi ska ha det som i Danmark, Frankrike etc: Vill ni verkligen ha deras skrumpleverstatistik också?)

• ming
    miLLus skrev 2006-12-11 00:27:55 följande:
    vadå behålla inkomster själva?Pengarna till skolor, sjukvård och äldre omsorg då? vafan kommer dem ifrån?www.millus.se
    Från något som kallas skatter och moms.
    Inte behöver staten driva inkomstgivande företag för att få in pengar, det får de ju ändå.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!