• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Vivs

Nej, Ginger, jag tycker inte det är konstigt att man blir besviken om man inte får föda naturligt. Det blir jag med! Känner mig inte heller speciellt rädd inför förlossningen, ut kommer väl bebisen på ett eller annat sätt

Har läst en del om smärtlindring och känner mig lite förvirrad vad man ska hitta på...det som verkar hjälpa på riktigt kan ju också påverka bebisen och det vill man ju inte och man vill ju inte att förlossningen ska bli längre än nödvändigt.. Tycker jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om det hela!

• Medusa2001

*skrattar*
    Härligt, det är lika mycket aktivitet i den här tråden, som det är i min mage!

Pippil8: föräldraledighet utan uttag av föräldrapenning är ej semestergrundande, utan det är endast dagar som du får föräldrapenning för (dvs max 180 dagar per barn).

Har inte heller fått några bristningar, smörjer in magen morgon och kväll. Däremot tycker jag att mina blodådrerna i mina bröst blivit tydliga, ser nästan marmorerade ut *skratt* Min man tycker det ser coolt ut, jag med. I övrigt har brösten inte vuxit i storlek.

Jag är gärna med på en fika!
    Januari-fika:
    majlinsa kan ej onsdagar innan lunch
    Ginger kan ej före 17.30
    Pippil8 kan ej före 17.30, kan ej 10,12, 15, 17, 26 januari.
    Bianca2, kan ej före 17.30
    Vivs, kan ej onsdagkvällar
    Lillie74, kan ej före 17:30
    SanniXx (Sanna), kan ej 4, 5, 6, 9 o 10 jan
    Emma 3, sista jobbadagen 18 jan så efter det kan jag för det mesta
    Björklöv, kan ej 11 & 18-22 jan
    Medusa kan ej före 17.30

• majlinsa

Det låtar åt en fika efter 17:30 tiden för att så många som möjligt ska kunna

Januari-fika:
    Ginger kan ej före 17.30
    Medusa kan ej före 17.30

• Pippil8

Håller med Ginger och andra om att man kanske blir besviken om man blir snittad. Jag försöker tänka att det är för barnets bästa i så fall, men jag tror ändå jag skulle bli lite besviken.

Smärtlindring - ja hjälp vad svårt! Hoppas få lära mig mer när vi ska på förlossningsförberedande kursen, men egentligen vet jag inte vad mer de kan säga, det är ju som det är, dvs det finns ingen metod som tar bort smärtan utan att på något sätt riskera utdragen förlossning eller att barnet blir påverkat... Lustgas och akupunktur verkar ju i alla fall ok...

Medusa2001 - det låter ju rimligt, men hur håller arbetsgivaren reda på hur många dagar jag har tagit ut av föräldrapenningen? Mysko. Förutom detta - finns det någon nackdel med att leva på sparpengar och spara sina föräldrapenning-dagar till senare? Nån som vet?

• Swenglish

hjälp vad ni skriver, kul!

Inga bristningar här heller - än så länge! Jag var bombsäker på att jag skulle svälla upp och få massor med bristningar (korsning mellan elefant och zebra) men peppar peppar verkar det mesta ha satt sig på magen och den ser hel och fin ut! Vilken tur!

Vi var och hälsade på en två dagar gammal bebis på Sös igår- gud vad söt han var!

Bebisen sparkar som en galning och trycker gärna rumpan upp mot lungorna, inte så skönt... den ligger neråt nu och har ruckbart huvud. Enligt BM är jag fullgången den 7 februari, hjälp! Fast enligt statisktiken är det ju mer troligt att det blir en mars-bebis.
    Kanske ska vi gå någonstans där man kan äta också eftersom det nog blir vid middagstid? Förslag?

Januari-fika:
    Ginger kan ej före 17.30
    Medusa kan ej före 17.30
    Swenglish, kan nog nästan alltid!

• Frill

Inga bristningar här heller än så länge.

Smärtlindring är jättesvårt tycker jag. När man varken har upplevt värkar eller epidural tidigare så känns det svårt att veta vad man föredrar... Personligen hoppas jag på att inte behöva så mycket, samtidigt som jag absolut inte har nån föresats att föda helt obedövat.

Januari-fika:
    Ginger kan ej före 17.30
    Medusa kan ej före 17.30
    Frill, helst ej före 17.30, och inte 24,25,26 januari.

• Plutten forever

Får jag bara fråga, ni som håller på att boka ett fika-datum, har ni varit och fikat förut? känner ni varandra allihop redan?

bf 12 mars!
  • Medusa2001

God morgon!

Har börjat med vanan att äta min frukostfralla framför datorn och läsa era inkomna inlägg, skön start på arbetsdagen *ler*

Jag hoppad med i denna tråd för några veckor sedan, och har inte träffat de andra tidigare, men jag tror att flera av er som följts åt sedan start har gjort det? För mig låter middag som ett bra förslag. Jag äter det mesta, har en förkärlek för thaimat och indiskt.

Pippil8: jag tror endast att det är övernitiska arbetsgivare som dubbelkollar om du tagit ut föräldraledighet med eller utan föräldrapenning, med tanke på att man har rätt att vara hemma på heltid i 18 månader med barnet, så borde de 180 semestergrundande dagarna falla inom ramen. Fördelen med att leva på sparade pengar skulle kunna vara att man dels har rätt att vara föräldraledig så länge man har ersättningsdagar kvar hos Försäkringskassan (fram tills barnet är 8 år), dels att efter att barnet fyllt 1 år så måste man ta ut 5 dagar i veckan för att inte förlora sin SGI (eller ha ersättningsdagar kvar för att kunna fylla upp till 100% om man går ner i arbetstid vid återgång till jobbet efter föräldraledigheten, för att behålla samma SGI som innan föräldraledigheten).
    Det är en djungel....

Jag har ialla fall fått svar från Försäkringskassan angående ersättning vid deltagande på Föräldrautbildning: man har rätt till ersättning enligt samma beräkning som för föräldrapenning. Man ta ut ersättning antingen på SGI-nivå eller som lägstanivå. Man fyller bara i datum för deltagande på blanketten om begäran om föräldrapenning och önskad ersättningsnivå.

Jag har även fyllt i min blankett för den "riktiga" föräldrapenningen med, skickar in den idag. Har hört från många håll att det kan ta upp till tre månader innan man får ersättning...

Ha en fin helg allihop!

• Ginger6

God morgon!! Swenglish, vad menas med ruckbart huvud?! Jag tror att min bebis också ligger med huvet neråt nu..i alla fall oftast, och trycker upp under höger bröst typ. Kan tänka mig att det kommer bli rätt jobbigt att va gravid sista veckan...
    Ang smärtlindring, säger som ni andra, hur 17 ska man göra!? Känner mig inte främmande för EDA om man kommer in och är öppen 3 cm och vet att man har en lång process framför sig...har vänner som tycker det har funkat jättebra. Annars känns lustgasen given...
    Jag äter gärna middag nästa gång, men då kanske vi får boka bord nånstans? Har inte heller några preferenser, förslag Grill på Drottninggatan? (Rymmer stora magar...) Karin99, några av oss fikade i november, men häng gärna på denna gången!! Ha en skön dag!

• cirpen

Angående kejsarsnitt:

Ni som är rädda för att bli besvikna för ett ev snitt, vill jag bara påminna om att läsa på innan om snitt även fast utgångspunkten är att föda normalt. Allt för att underlätta så ni inte skall känna er snuvade på konfekten om det händer, samt att det kanske kan bli ett litet trauma efteråt om man inte var så insatt??

Är det fler som vaknar mitt i natten nu och känner sig pigga?
    Själv gick jag upp 4:30 och åt frukost, ville hemskt gärna tappa upp ett varmt bad, men gjorde inte det av hänsyn till min sovande sambo!

Januari-fika:
    Ginger kan ej före 17.30
    Medusa kan ej före 17.30
    Frill, helst ej före 17.30, och inte 24,25,26 januari.
    Cirpen, kan alla helger vilken tid som helst

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3