• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • cirpen

Oj det funka visst inte att lägga in så lång länk..du får kolla själv på Ikea...

• Torris

Åh vad alla verkar mysa nu, med inhandling av saker och kläder!
    Även vi har börjat lite smått nu. Vagnen köpte vi ju för ett tag sen, en Brio Kombi, och nu har det även blivit ett barnrum av vårt f d kontor där vi har en garderob och skötbord/byrå i Diktad från Ikea. Tänkte oss den spjälsängen senare, men vi väntar lite med den eftersom vi fått låna en vagga av ett par vänner - så den ska stå i vårt rum från början! KUL!

Annars var det en lugn jul, genomförkyld och är fortfarande förkyld...antar att det kommer sitta i ett tag framöver!

Däremot var vi på ett "studiebesök" på Förlossningen på Annandagen... Har haft jätteont i nedre delen av magen, även när jag vilar osv. Ringde sjukvårdsupplysningen och den jag pratade med tyckte det var lika bra att ringa Förlossningen för att se att allt stod rätt till.
    Kan lika väl vara sammandragningar som foglossning, urinvägsinfektion eller att livmodertappen börjat öppna sig!

Så, in på Förlossningen - och skäms! Jag hade ju inte med mig min journal (som man alltid ska ha när man är ute och reser har ju min BM lärt mig)...men det gick ju bra ändå! Tuuur!

Väl på Förlossningen fick jag och maken göra en kurva över barnets hjärtljud och rörelser osv. Jättefin kurva, pigg och frisk bebis och starka rörelser för att vara i v 30 sa de.
    Inget fel med livmodertappen heller utan det är FOGLOSSNING!
    Puh!
    Fy sjutton vad det gör ont när de trycker på bäcken...
    Så, nu ska jag ta kontakt med sjukgymnast så kanske jag kan få lite övningar att göra, som gör livet lite lättare. Har ett stödbälte också, men det går lite upp och ner. Sämre vissa dagar och mycket bättre andra dagar.

Ska till min BM imorgon, så då får hon ju höra om min äventyr!

Hur länge har Ni tänkt att jobba? Jag ska jobba januari ut och sedan ta semester litegrann och sedan vänta på bebis!
    (BF 6 mars) Är det tidigt att sluta jobba??

• majlinsa

Jag har fått hp beviljat från 8 eller 9 jan minns inte riktigt. och jag tänker utnytja detta och vila upp mig själv och fixa hemma och så..

jag ska börja pyssla med alla bebisakerna hemma och se vad som behövs inhandlas sen. alla stora saker har vi som säng, skötbord, vagn o så men resten..
    vi har fått mycket kläder och så från olika håll och idag började jag kika efter vad som skall tvättas idag.. jag hittade lite filtar från www.snutten.se och tipsar om dom gärna.. snygga färger och underbart material..

• bianca2

Hej på er och gott nytt! Detta är året då våra bebisar kommer!!!!
    Det är så mysigt att läsa om hur ni har det. Själv är jag fortfarande lite sliten efter allt firande. kom inte i säng förrän efter 5 på morgonen.
    har ledigt denna vecka oxå. skönt.
    ha det bra alla!
    kramar

• cirpen

Torris jag har BF 5 Mars(snitt 26 feb) och slutar oxå jobba sista Januari..
    Men jag är såå less på mitt jobb nu eftersom jag är uppsagd.
    Arbetsmotivationen ligger inte direkt på topp!
    Hade jag inte varit uppsagd så kanske jag hade jobbat ytterligare nån vecka..eller kanske inte..det börjat ju bli rätt tröttsamt för ryggen.. Så för tidigt tycker iallafall inte jag att det är. Helst skulle jag vilja sluta nu, men vill inte nalla på mina föräldradagar....

• Medusa2001

Ingen som har gått föräldrautbildning och vet vad som gäller??!

• Torris

Cirpen:

Åh vad skönt att höra!
    Man vet ju aldrig om bebisen tänker stanna ett längre tag heller, så man kanske kommer gå "ledig" ett bra tag...
    Men som du skriver, har inte heller jag någon större lust att längre jobba. Hemskt, men sant!
    Fast å andra sidan är ju inte jag uppsagd...då skulle jag nog ha ännu mindre lust med jobbet. Tråkigt!

Jag har lite sparad semester, sen får det väl bli föräldrapengen. Å andra sidan har man väl ny semester från det här året - fast man tjänar väl inte in någon semester under den tiden man är mammaledig antar jag? Hmm...nu blir jag förvirrad!
    Kan ju inte det här med Försäkringskassan osv.

• Frill

God fortsättning på det nya året alla!
    Jag har haft en lugn och skön jul, och även vi har börjat småköpa lite kläder (jag vill ha allt som är brunt / plysch och min man går lös i Hammarbyshopens barnsortiment) och en suverän (tror jag i alla fall, vad vet jag) skötväska från PoP. Däremot har vi fortfarande inte köpt några möbler / saker mer än den beställda vagnen.

Medusa, tar verkligen föräldrautbildningen hela dagar? Jag trodde det var nån timme då och då på kvällstid. Har tyvärr ingen aning om hur ersättningen funkar.

Jag planerar att vara ledig från omkring 1 mars (BF 14:e), men just nu har jag knappt lyft ett finger jobbmässigt sen i början av december, och det har varit jätteskönt. I januari är jag mer än dubbelbokad och det känns väldigt stressigt att tänka på.

• Frill

Pippil8, jag känner knappt mina sd mer än på att magen blir hård och knölig, ibland med nån slags lite "domnande" känsla, och då i första hand när jag har lagt mig på kvällen.
    Annars kommer de ofta när jag är kissnödig, och då känns det som att kissnödigheten tilltar och det kan värka till lite ungefär som när man har gått och hållt sig för länge.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3