• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Swenglish

Halloj alla!

Tillbaka från England efter en skln jul och kul nyår! Men alltid skönt att komma hem! Vecka 33 imorgon, det börjar verkligen dra ihop sig nu! Vagnen kommer på söndag (PippiL8- den kostade 6000 och så köpte vi till transportväska, åkpåse och parasoll, alltsomallt 8000, så sparade 3000!) och vi ska måla om vardagsrummet nu i veckan, ta ner spjälsängen från mina föräldrars vind osv osv!
    Spännande!

Gott nytt år alla!

• Pippil8

Gott nytt år på oss! Det var klart oundvikligt att på tolvslaget tänka på att detta är året när vi ska bli föräldrar. Ofattbart! Nästa nyårsafton är jag mamma?!! För all del kanske jag är mamma om bara två månader. Fast troligare om tre

Swenglish - vilket kap! Det var ju faktiskt rätt mycket billigare, du får ju alla tillbehören på köpet och kommer ändå under priset utan tillbehör i Sverige. Kul!

Frill - det kan kännas lite mindre också alltså. Jag tror ändå inte jag har haft nån sammandragning. Tror jag kommer bli lite skraj första gången faktiskt.

Nu i januari börjar vi gå på förlossningskurs och profylaxkurs - det ska bli spännande!
    Gott nytt bebis-år

• Emma3
    Torris: Jag har bf 20 mars och har fått hp så min sista dag är 18 januari så nu är det verkligen nedräkning.

Pippil8: Ja jag skulle oxå vilja gå profylaxkurs så jag måste nog anmäla mig och maken snart, ska även gå på de kurser de har på mvc.

Nu har även jag bokat in ett extra ul på sibyllekliniken, de hade fullt då jag är i v32 så jag fick en tid då jag precis gått in i v34 men det går nog ändå.
    Gravid med plutten v29
  • bianca2

Emma! tror absolut att det går br. har hört att man ska vara minst i v 32! själv kommer det bara vara nån dag innan jag går in i v 33! spännande!

• Lillie74

Gott nytt allihopa! Vi hade en mysigt nyårshelg tillsammans med kompisar, två bebisar och två gravida så det var relativt lugnt, stort fokus på mat minst sagt...
    Ang. föräldrarutbildning så håller vår på i drygt två timmar en gång i veckan i fem veckor från och med nu, jag har kommit överens med min chef att jag jobbar in tiden under veckan sen, typ flex, så om ni har möjlighet till det behöver man inte "slösa" på föräldrardagarna.
    Jag känner tvärtom med mitt jobb, jag vill bara jobba och jobba nu när det börjar närma sig hemgång, min vikarie har kommit också och det känns som att hon ska ta mitt jobb i från mig vilket är en ganska märklig reaktion kanske....är det någon som vill/kommer att jobba så länge det bara går?

• bianca2

Jag ska jobba fram till bebben kommer OM det går. Än så länge mår jag så himla bra. är bara i v30 nu så vi får se. jag är ju lärarae och har sportlov v 9. då är jag i v 37-38 har jag för mig. vore super om bebben kunde komma då men sån tur har man väl inte jag ska i alla fall jobba så länge jag tycker det är kul och mår bra. min chef är så snäll och jag har ingen direkt undervisning efter sportlovet. jag hade en rätt jobbig höst men nu efter jul har jag världens lugnaste schema!

• murgrönan

God fortsättning alla på detta spännande år! Nu vill jag bara att tiden ska rinna på så fort som möjligt. Det är tufft att gå till jobbet, det känns som en seeeeg transportsträcka innan det är dags. Jag som bukar trivas så bra på jobbet.
    Hade jag möjlighet till hp skulle jag absolut utnyttja det, men kontorsråtta som jag är är det bara att streta på.

Sov så gott.

• SanniXx

Vem eller vilka var det som gick hos BM på Södra BB?? Har ni fått tider till föräldragruppen? Hamnat i samma som mig?

= Gravid - BF 12 mars - En flicka (Ida?) =
  • SanniXx
    Torris: Jag har BF 12 mars och jobbar mitt sista pass nästa onsdag (10/2).. Har tagit ut hel HP..
    = Gravid - BF 12 mars - En flicka (Ida?) =
  • Medusa2001

God morgon!

Den föräldrautbildning som "mitt" mvc anordnar är två halvdagar mellan 08.15-12.00. Har mailat FK ang min fråga om ersättning, vi får se vad de svarar.

*ler* Jag känner igen mig hos flera av er, jag gillar verkligen mitt jobb och företaget och kollegor, men nu känner jag att jag bara vill härifrån och ta det cool innan barnet kommer. Har bf den 19 mars, men ska på Indigosamtal på SÖS nästa vecka ang kejsarsnitt, så datumet kan komma att bli framflyttat.
    Har pratat med VD:n och sagt att jag jobbar heltid hela januari ut och därefter deltid ett par veckor innan jag går av helt, men vi får se, kanske går jag av helt redan i om 4-5 veckor...Kommer börja ta ut föräldrapenning i samband med det.

Torris: 120 dagars föräldraledighet är semestergrundande, så om du har 30 dagars semesterrätt, så tjänar du in 10 betalda semesterdagar (förutsatt att du kommer vara föräldraledig i minst 120 dagar med barnet).

Lillie74: Förstår om du känner viss oro då din ersättare tillträtt. Även om känslan är irrationell, så finns en rädsla att vikarien kommer göra jobbet bättre än en själv, bli mer omtyckt, ersätta en permanent. Håll dialogen levande med din chef under föräldraledigheten, se till att få veta vad som händer i verksamheten, även om du inte är på jobbet fysiskt. Kan hjälpa dig att mildra rädslan över att bli bortglömd och borträknad.
    Vi kommer inte ta in någon vikarie för mig, utan vice VD och vår ekonomiansvarig kommer ta över de flesta av mina operativa arbetsuppgifter.

Ha en fin dag!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3