• MrsMurphy

Pladdertråden!

Hej tjejer!

Gjorde en tjattertråd för oss som äntligen fått till dessa plus efter att ha suttit och surat på Bim-listan för oss som har det lite jobbigt större delen av året!

Tänkte att vi kunde tjattra om våra nojjor och grav ångest här så kan våra darlings på listan trippa in efter att dom får sina plus. Istället för att vi terroriserar dem där med just dessa saker!

Nu ska vi se till att det går vägen denna gången! Skrattande

Går allt för lätt blir man fort dum...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 18:31:20:
    Och här är den kära gamla tråden!

www.familjeliv.se/Forum-1-180/m13746119.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 19:40:41:
    Här kommer fortsättningstråden!

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m18625984.html
  • Svar på tråden Pladdertråden!
  • lurksmulan

De verkar ju ha rätt taktik, att avdramatisera det hela. Visa lugnt och pedagogiskt hur det ser ut och vad som händer och vilka alternativ man har.
    Vi var på visning på sjukhuset när jag var gravid förra gången. Men det var inte alls bra, vi fick inte ens vara i samma byggnad! Och för min del klarade jag mig utan all info om smärtlindring (vi hade gått igenom allt det på föräldrautbildningen redan) men jag ville se lokalerna så jag kände igen mig. Men icke.
    Sen fick vi se ett bildband (akut nostalgitripp till skolan, minns ni Pogo Pedagog?!) om en förlossning, men från ett annat sjukhus!

Mamma till Laban 050131 och minigrisen bf 070802
  • MagdaA

Kom å tänka på en grej nu när det diskuteras aurora... Var en artikel i tidningen i förrgår om just auror å så. Tydligen hade alla aurora barnmorskor i hela norrland träffats å diskuterat förlossnings rädsla, hjälp, mm mm. Tycker det är bra att dom träffas å byter erfarenheter. Sen så var det en bild på de bm här i Övik som jobbar med det. Såg då att hon som vi hade som bm på nätterna ingick i den gruppen. Förstod det direkt. Hon var en av de underbaraste bm jag träffat. Passade utmärkt att jobba natt. Hon va alltid så lugn å snäll. Smög in å bytte dropp. Gav en stol-piller utan å göra nå krusiduller av det. Sen om man va vaken å ledsen/orolig/rädd så tog hon sig alltid tid att sitta en stund å prata. Underbar tjej!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Cia o krabaten

Believer: Är det Aurora du varit till?
    Varför?

Jag sak också be om det pga att jag akutsnittades efter ett dygn utan att öppna mig ordentligt så kroppen orkade inte mer.
    Vill inte ha samma scenario igen utan ska vara riktigt ordentligt förberedd först.

• MHoof

lurk: Tråkigt att ni inte fick vara där ni skulle Då är det ju som ingen mening tycker man.
    Jag är inte ett dugg sugen på att gå på föräldrautbildningen. Den börjar 5 mars...bläää. Ska ju till bm på tis å funderar på att säga att vi inte vill. Känns nog med aurora bm och min egna bm tycker jag. Vill inte sitta där å glo på förlossningsfilm med en massa andra och känna paniken välla upp...

• MHoof

Magda: Åh låter som en underbar kvinna Jag tycker oxå det lät bra att domträffas...

Cia: Jag är så rädd inför förlossningen så jag får panik typ...får panik och ångest av att se förlossningar på TV och jag vill inget hellre än att slippa föda egentligen men ja, nu finns det ju som ingen återvändo direkt

• Cia o krabaten

Believer: Jag tyckte föräldrautbildningen inte gav ngt.
    Det hade jag kunnat lära mig på Fl istället.
    Det jag trodde jag lärt mig, dvs andas korrekt eftersom jag fick demonstrera och fick beröm av den bm, visade sig vara helt åt skogen på förlossningen och jag fick skäll där!!!

• MHoof

Cia: Meh, va värdelöst!
    Jst så känner jag med, det som sägs där vet man ju redan. Har hört att det är så iaf. Och andas, det får jag väl lära mig där då...*hehe*

Nu ska jag till skolan1

• Cia o krabaten

Believer: Hojta till om du vill veta ngt om snitt.
    Jag hade en superbra upplevelse av snittet utan komplikationer osv.
    Fick vara vaken och fick vara med familjen hela tiden. Behövde inte åka på uppvak och lämna pappa och barn själva osv.
    Läkte bra och hade nästan inte ont efter.
    Hemma från BB inom 2 dygn vilket är jättesnabbt efter snitt.

MEN jag vill ändå försöka vaginalt nästa gång... Man är nog lite knäpp

• lurksmulan
    Believer: Ja det var helt meningslöst för vår del att gå dit.
    Jag hade en positiv upplevelse av föräldrautbildningen dock. Vi fick höra allt om smärtlindring, hur en förlossning går till etc. Och de visade en förlossningsfilm men man behövde inte titta om man inte ville.
    Andningen sa de nog inget direkt om, jag körde gammal klassisk jogging-andning med in genom näsan och ut genom munnen i djupa andetag, och jag fick jättemycket beröm för det(!!).
    Mamma till Laban 050131 och minigrisen bf 070802
  • jazzy

Nu har jag fått tid för inskrivning & läkarbesök....ska göra KUB testet igen hade jag tänkt!!
    Vul får jag ju i v8

Svar på tråden Pladdertråden!