• babyblomma

Kläder till hundar varför????

Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska ha kläder eller skor på sin hund...
    Detta är mer en sjuk mode och oftast gör det inte någon nytta på hunden utan det är bara ägaren som går omkring och är glad...
    Jag skrev oftast eftersom det finns raser som kräver täcke m.m pågrund av kyla och dylikt...

Finns det någon som vill förklara detta och ge mig en bra anledning till varför hunden ska vara en mode pryl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-21 23:49:37:
    Ett sjukt mode ska det stå Ursäkta

• Svar på tråden Kläder till hundar varför????
  • cåbra

veronica......: Ditt svar är välkommet och så men jag ställde frågan till Ts och vill gärna ha det svaret, ok?

• veronicaermanbriks
    cåbra skrev 2006-12-24 02:24:05 följande:
    veronica......: Ditt svar är välkommet och så men jag ställde frågan till Ts och vill gärna ha det svaret, ok?
    okej. men hon är offline och jag vet att jag kan svara för henne.
    Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • veronicaermanbriks

inte ok antar jag då!

Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • Jag är Dinah

Förstår inte varför det spelar någon roll egentligen, hundarna lider inte. De tycker nog snarare att det är mysigt att bli ompysslade.

• Gos Mys

cåbra:

Pedro, som har gles valppäls fryser när det blåser och är låg tempratur ute har en vindtät fodrad jacka. Han har den när han behöver den. Han gör inget som tyder på att han varken är överförtjust eller missnöjd med kläder. Han är helt som vanligt ångar på och busar och härjar vilt, har han däremot inte jacka när det är kallt ute blir han kall och vill in direkt.

Det är Oliwia som gillar kläder. Hon är helt nerrakad eftersom att hon inte tycker om pälsvård och har kläder när det behövs för att hålla sig varm.
    När jag tar fram hennes tröjja och visar den för henne visar hon tydligt att hon blir glad, hon springer raka vägen till mig och viftar på svansen, och studsat omkring. Ungefär som när vi kommer hem och dom varit ensamma, vem som helst kan tydligt se att det är något som glädjer henne. När jag hukar mig ner och håller fram tröjan med huvudhålet så ålar hon gladeligen i själv utan någon som helst uppmaning från mig.
    Jag har då svårt att tolka det som något annat än att hon trivs med sina kläder...

Dom andra två är fullpälsade och behöver inte kläder. Jag vill också göra det klart att mina hundar inte förmänskligas eller pjoskas med, dom är väuppfostrade och väldresserade. Det är inget vi har som soffprydnader eller har i en väska när vi går på stan, utan vi aktiverar våra hundar på ett riktigt sätta och tar dom ut i skog och mark och busar loss regält som hundar ska göra..

• JeckaH

Vill bara påpeka att Chihuahuan inte är kommen av vargen. Är en mexikansk vildhund från början och är byggd för ett helt annat klimat än det svenska. Därför är det många chihuahuor som fryser och behöver kläder på vintern.

Chihuahuan är en av de äldsta och friskaste hundraserna som finns idag.

• JeckaH

Det är iofs den officiella teorin om chihuahuan, precis som den officiella teorin om vargen och schäfern.

• 1978nettan
    har inte läst hela tråden men undrar en sak:  alla hundar ska väl klara kyla? det e väl inte meningen att man ska klä på dom?? för ett par år sen fanns det väl ingen hund som hade kläder?? 
    men man får ju sig ett gott skratt varje gång man ser en hund med kläder, det ser verkligen idiotiskt ut!
  • ming
    veronicaermanbriks skrev 2006-12-24 01:21:11 följande:
    men varför ha det på en dullt frisk hund av dessa raser??? bara en stilla undran.
    Finns det verkligen särskilt många som verkligen har kläder på en fullt frisk hund som inte fryser eller har annat behov av kläder? Inte många som jag känner till iaf. Jag kan tänka mig att ts tror att folk som har kläder på hunden har det för att de tycker att det är snyggt, speciellt om kläderna är lite snyggare och inte bara två hopsydda tygbitar. Tydligen är det skandal att ha snygga hundkläder med en funktion, men inte att ha fula hundkläder med en funktion.
    De flesta har förresten kläderna av en funktion, antingen för att hålla värmen, hålla vinden ute eller som regnskydd.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Kläder till hundar varför????