• babyblomma

Kläder till hundar varför????

Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska ha kläder eller skor på sin hund...
    Detta är mer en sjuk mode och oftast gör det inte någon nytta på hunden utan det är bara ägaren som går omkring och är glad...
    Jag skrev oftast eftersom det finns raser som kräver täcke m.m pågrund av kyla och dylikt...

Finns det någon som vill förklara detta och ge mig en bra anledning till varför hunden ska vara en mode pryl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-21 23:49:37:
    Ett sjukt mode ska det stå Ursäkta

• Svar på tråden Kläder till hundar varför????
  • Ms Jones

Jag håller med till fullo!!

Som ägare till en liten hund (chihuahua) så får man utstå mycket skit och fördomar ska jag berätta. Sune (hunden) är väldigt frusen av sig, och då har han på sig ett täcke, eller stickad tröja när det e kallt. Visst, jag tycker att det kanske e roligare om det är ett snyggt "plagg" han tar på sig, men det finns ju gränser... Sen har han snygga halsband (mest för att jag tycker att det e fint) och en "fluga" som jag har använt en gång för att fota honom.
    Skor använder vi inte. Skor på såna små hundar ger ledbesvär om det används regelbundet, och jag har ännu inte sett en hund gå "riktigt" i dem. Vi använder en tasssalva mot saltet och kylan och skulle han få tasskramp så tar jag upp honom och masserar tassen varm, sedan fortsätter vi.

Jag blir jättesne när jag ser andra "spöka ut" sina hundar "utan anledning". Det är ju såna hundägare som spär på fördomarna för min del och då skäms jag faktiskt för deras skull. Tycker synd om min lilla hund som faktiskt är mycket hund, trots sin lilla storlek. Vi har gått i 2 lydnadskurser och agility.

• jenni84

jag har en lite jack russell...strävhårig,inte så tjock päls,stackarn skakar som ett asplöv i minus grader och snö utan sin lilla tröja(finns på bild i mitt galleri)och dessutom så hämtar han både tröja och koppel själv när han vill gå ut så jag tror på att tycker ändå om att ha den på sig när han vet att det är kallt ute....visst vovvarna är ju grymt söta med kläder på men våran andra(somgick bort idag tyvärr)en lurvig labb skulle jag aldrig sätta kläder på pga massor med päls......

• majzzan

Min lilla wilma har en stickad tröja... hon har bara behövt den 2 ggr nu i höst/vinter... hon har inte sååå mycket päls så när man är ute lite på längre sträckor så fryser hon inte....

en liten kaske en dum jämnförelse... varför har vissa hästar täcke???

• JeckaH

Kläder till hundar, varför?

Därför att vissa hundar fryser.

• babyblomma

Ja jag förstår att visa hundar fryser, men varför kläder då det finns täcke som fyller den funktionen..
    Kan inte förstå varför man smyckar ut den som en baby och tror att hunden tycker om det...Visa kläder som hundägaren använder är bara så kallat söta och fyller ingen funktion över huvudtaget..
    Om man nu vill hålla på att smycka ut sina djur så kan köpa sig en docka och leka den istället.
    Täcken förstår jag men inget annat

• mallansprallan

Om min hund fryser och behöver något plagg på sig så ser jag gärna att det är snyggt också. Vad spelar det för roll? Det fyller ju samma funktion. Säg så till alla som har barn då också. Varför har inte alla barn bruna likadana kläder på sig för. Det borde ju vara det smidigaste.  Inte behöver flickor i 1 årsåldern jeanskjol på sig, eller?

• babyblomma

Hur kan du jämnföra kläder på ett barn och hund???
    För mig är det patetiskt om man klär på sin hund och tror att det är en mode accesoar....
    Jag är emot att pryda sin hund med kläder och annat då det faktiskt är ett djur och ingen docka....

• mallansprallan

Läs mitt inlägg igen..... om hunden ändå måste ha något på sig för att frysa varför kan då inte vara snyggt också?

• Nynne

Jag har två fryslortar och har täcke på dem ute. Puttinuttsaker betackar både jag och mina hundar oss för.

DOCK förstår jag inte varför folk stör sig på de som har utklädda hundar. Så länge hunden inte skadas så låt dem hållas. Folk spökar ju ut sina ungar i en massa puttinuttiga saker som faktiskt är helt i onödan. Rosetter o allt möjligt skit. "Ja, hon är ju så söt i den." Ja, men det är väl hunden också? Lider hunden mer än barnet?

• babyblomma

Då kan du läa mitt inlägg igen
    Om du nu använder din hund som en mode accersoar och pryder den med en massa docksöta kläder så JA jag tycker det är fel...Hundar inte föda för att användas till en mode pryl då det fáktiskt är ett djur...Jag tycker inte att tröjor är snyggt på en hund utan täckena är både snygga och fyller en bra funktion....MIn åsikt

Svar på tråden Kläder till hundar varför????