• babyblomma

Kläder till hundar varför????

Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska ha kläder eller skor på sin hund...
    Detta är mer en sjuk mode och oftast gör det inte någon nytta på hunden utan det är bara ägaren som går omkring och är glad...
    Jag skrev oftast eftersom det finns raser som kräver täcke m.m pågrund av kyla och dylikt...

Finns det någon som vill förklara detta och ge mig en bra anledning till varför hunden ska vara en mode pryl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-21 23:49:37:
    Ett sjukt mode ska det stå Ursäkta

• Svar på tråden Kläder till hundar varför????
  • Euphorbia

Miafialoppenkorv skrev 2006-12-24 22:57:21 följande:
    Nä, alla hundar har inte samma päls som mina!! såklart!! men om de får leva fritt ute längre tid får de tjockare o grövre päls!! Det är min åsikt iallafall!!

Din åsikt ändrar ju inte på fakta. Jag skulle vilja se exempelvis den bullterrier, whippet, rodesian ridgeback, etc etc som skulle växa tjockare och grövre päls om de får vara ute.Kossan af Svammel

Jag har sett bullar som fått tjockare päls av att vara ute i kylan, men grejen är att väldigt få svenskar håller hund på det sättet.
    Mina hundar bor inne i huset och sover i min säng, och där är det minst 20 grader varmt, då BEHÖVER man inte odla tjock varm vinterpäls.

Flera raser stammar från andra vildhundar än vargen.

Jag tycker det är ett utomordentligt bra sätt att klippa ner en hund som inte tycker om pälsvård, mycket bättre än att hunden ska få panik av borstar eller plågas av tovig päls.

• Gos Mys

cåbra:

"Gos Mys inlägg 105: Din beskrivning av Oliwias beteénde är exakt detsamma som de flesta hundar visar när när man tar fram kopplet alternativt säger ska vi gå ut?"
    Ja!? Och? Hon blir ju glad så de är klart hon reagerar så.. Hon har inte alltid kläder bara för att vi är utomhus...

Du förstår tydligen inte hur mycket jobb det är att sköta pälsen på en pudel.. Om vi rakar av henne så behöver inte vi gör annat än att ge henne ett 10 min bad + 10 min föning en gång i veckan tills vi rakar henne igen om två månader..
    Villket passar henne utmärkt eftersom att hon tycker att det är jättejobbigt att behöva bli borstad varje dag som hon skulle behöva annars..
    Om hon dessutom skulle ha tillräckligt med päls för att hållas varm utan kläder skulle det ta upp till 1½ timme att bada och föna henne, villket måste va jättejobbigt med take på att hon inte tycker om det...

Jag förstår inte varför jag skulle trilskas med att härja med pälsvård som hon inte tycker om, om jag bara kan raka ner henne var annan månad och dra på henne en tröjja istället?

Dessutom har jag tre andra pudlar som tycker det är jättemysigt att bli ompysslade, dessa lägger jag ner mycket tid på dagligen för att dom ska va fräsh och fin i pälsen, dom bär inte kläder med undantag för valpen som jag nämnt tidigare, aprikosa pudlar har ofta glesare päls, speciellt dom som har valppäls..

Jag förstår inte vad problemet är igentligen, jag sköter mina hundar efter punkt och prickar, det är mina barn! Sedan jag fick mina hundar, från den första tills nu har dom ALDRIG behövt vara ensamma i mer än 4 timmar, med undantag som varit ur min kontroll. Vi har flyttat från stan för att det ska va bättre för hundarna, jag är hemma med dem hela dagarna och kommer aldrig ta ett jobb som krockar med mina hundars välmåeende.
    Vi prioriterar våra hundar över allt annat.
    Jag och min sambo är en bra Husse & Matte!

• Gos Mys

"Euphorbia:Jag tycker det är ett utomordentligt bra sätt att klippa ner en hund som inte tycker om pälsvård, mycket bättre än att hunden ska få panik av borstar eller plågas av tovig päls."

TACK!

• Miafialoppenkorv

ja!! precis!! En hund som lever med människor inne behöver inte tjock päls!! Därför fryser de ute och vi människor klär på dem !! Det va de jag försökte får fram! skulle vi låta våra hundar i flera genarationer vara ute skulle de utveckla mer päls. Det tror jag. Det vad det jag har försökt säga hela tiden..hundar behöver "igentligen inte kläder ... det har vi skapat med vårt sätt att leva"! Låt några sk draghundar i flera genarationer leva inomhus så kan vi se hur tjock päls de har..

• Skogshallon

Har dock ingen hund själv men en bakants hund har tröja på sig ibland på grund av att han fryser så otroligt mycket på hösten/vintern och han vägrar i stort sett gå ut utan tröja... Så, för hans del är det knappast någon  modegrej.

• cåbra

Miafia.. + Gos Mys: Min åsikt är då att ni inte skaffat er hundar för att ha det som hundar är, nämligen djur.
    Ni har skaffat trevliga små accessoarer till till erat liv och ni gör om dom så som det passar er.

• Gos Mys

Jag formar ju hela mitt liv så att allt ska gå ihop med hundarna! Jag skaffade min första egna hund innan jag ens viste vem Paris Hilton och hennes jävla Tinkerbell (eller hur fan det stavas) var! Hur fan kan du påstå att jag använder mina hundar som en pryl när jag gör allt för dom!
    Förövrigt så är jag uppväxt med jakthundar och uppfostrad av min far som var hundinstruktör innan han fick mig.
    Kan du inte se att jag har hundar för att jag är hundintresserad så är du förmodligen ute efter att provocera, får det dig att må bra av att trampa på folk så grattis! Du har säkert lyckas att få många att känna sig som en skit trots att dom bara vill väl, med din jävla "jag vet bäst för jag läste i aftonbladet"- attityd...

• KickStart

Gos Mys:

"Jag förstår inte varför jag skulle trilskas med att härja med pälsvård som hon inte tycker om, om jag bara kan raka ner henne var annan månad och dra på henne en tröjja istället?"

Pälsvård är en viktig del i ett ledarskap. Även om hunden trilskas så är det "alfa" d.v.s. matte/husse som bestämmer
    Så lite trilsk är inget skäl att låta bli pälsvården snarare tvärtom!

Sedan tycker jag att det är helt OK att raka ner en hund ibland- och om behovet finns sätta på ett täcke etc.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • cåbra

Gos Mys: så har äntligen intelligensen och klokheten fått tala.

• Tjollabolla

Har en pudelflicka som har massor kläder. Hon ÄLSKAR sina kläder och vägrar gå utanför dörren utan dom på vintern. Surar som bara den när man kommer in och ska ta av henne kläderna

Hon har 2 st olika regnoveraller som är jättepraktiska för henne päls. Då blir hon bara lite skitig om magen och tassarna och det är lätt att spola av/torka av tillskillnad från om hon inte har något på sig alls. Då får man duscha hela henne och det avskyr hon, dessutom blir pälsen så dålig om den duschas flera gånger i veckan. Att hon sen avskyr när regnet rinner ner på ryggen är en annan sak som hon slipper när hon har sina regnoveraller på sig. Hon vägrar gå ut och ens kissa i regn utan dom.
    Täcken/jackor har hon oxå en del, hon fryser väldigt mkt när det är kallt ute och hon är nyklippt. Hela hunden darrar. Och när det är kramsnö ute fastnar det i hennes päls och till slut kan hon inte gå om hon inte har kläder på sig.

Sen har hon en tomtedress oxå, den har hon bara på julafton och den är superfin Den är nog mest för Mattes skull, men hon älskar alla sina kläder och blir så stolt när hon får det på sig. Då trippar hon lite extra och sträcker på sig

Vi har en boxer oxå, han har ett värmetäcke. Han sitter ofta i bilen och har absolut inget underhull alls. Darrar som ett asplöv. På samma sätt som han blir jättelätt varm på sommaren blir han jättelätt kall på vintern.

Så ja, det finns goda orsaker till ha kläder på sina hundar. Hästar har ju täcken? Du har ju jacka? Klart att hundarna oxå känner av temperaturskillnaden.

Svar på tråden Kläder till hundar varför????