• babyblomma

Kläder till hundar varför????

Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska ha kläder eller skor på sin hund...
    Detta är mer en sjuk mode och oftast gör det inte någon nytta på hunden utan det är bara ägaren som går omkring och är glad...
    Jag skrev oftast eftersom det finns raser som kräver täcke m.m pågrund av kyla och dylikt...

Finns det någon som vill förklara detta och ge mig en bra anledning till varför hunden ska vara en mode pryl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-21 23:49:37:
    Ett sjukt mode ska det stå Ursäkta

• Svar på tråden Kläder till hundar varför????
  • veronicaermanbriks

Om man läser igenom trådstarten så står det ganska tydligt att detta inte gällde de hundar som behöver täcke pga att de lätt fryser, tex en cihuahua.

Jag tycker själv att det är hemskt att se hundar som har nog med päls och som är av en ras som inte är frusen, vara påklädda i en massa atteraljer så som glittriga tröjor, parkas, vinterskor(!), kepsar, mössor och jag vet inte allt. Det är hundar inte dockor.

Nu handlar detta absolut inte om de som kräver extra för att hålla värmen (nakenhundar, chihuahuaor mfl). Men när en schäfer, labbe elle liknande kommer i stickad polotröja, då dör jag!

Täcke är som sagt en bra grej om man är iväg på tex träning och hunden ska vara i bilen en stund eller om det är riktigt skitväder.

Men jag har aldrig behövt täcke på mina dobermanhundar trots snöstorm eller ösregn.

Shit happens and then you die...God jul
  • Pallas Athena

Det finns ännu en anledning att ha kläder på sin hund: På sommaren kan en nakenhund bli solbränd om man inte skyddar den från solen! Och då räcker faktiskt inte bara ett täcke på ryggen eftersom solen bränner lika mycket även på benen och halsen!

• veronicaermanbriks
    Pallas Athena skrev 2006-12-23 19:12:22 följande:
    Det finns ännu en anledning att ha kläder på sin hund: På sommaren kan en nakenhund bli solbränd om man inte skyddar den från solen! Och då räcker faktiskt inte bara ett täcke på ryggen eftersom solen bränner lika mycket även på benen och halsen!
    Ja, som sagt så finns det det hundar som kräver att täckas och det måste man ju göra då för hundens bästa!
  • veronicaermanbriks

Hämtat från Royal Canins sida:

"På vintern kan man sätta på hunden ett täcke om den fryser. De flesta hundar (förutom rakade och naturligt nakna hundar) klarar dock kylan ganska väl, och om de vänjer sig vid att ha på sig täcke kommer de till slut inte att kunna gå ut utan det"

• cåbra

Som några redan påpekat, det finns VISSA raser som behöver täckas på något sätt när temperaturen ute är minusgrader. Dock är dessa raser väldigt få och de temperaturer vi normalt har här i landet drabbar dem inte på något riskfyllt sätt, det är mig veterligt i alla fall ännu inte riskfyllt att frysa när det är kallt. Dessutom är det djur det handlar om ifall någon inte begripit det ännu.
    Normalt sett så föds de ute, lever ute, och har aldrig hört talas om vare sig skor halsband eller klänningar/overaller.
    För allt vad jag vet så kan hundar ibland få problem med köld/salt-sprickor i tassarna och det löser jag personligen med hjälp av försvarets hudsalva. Har fungerat utmärkt hittills. Salt är numera inte ett så stort problem eftersom det inte används särskilt mycket, tack o lov.
    Min åsikt är att om man som hundägare anser att det är "viktigt för hunden" att den har kläder och skor för att "skydda sig mot väder" då har man inte köpt sig en hund för att man gillar hundar utan en pryl och ett pynt för att framhäva sig själv.

• DalaPetra

Har en långhårig tax som är väldigt fryssen av sig och hatar regn. Har haft ett Rusta täcke på honom när det ösregnat och han verkar ha trivts med det då. Hade aldrig tänkt mig att jag öht skulle ha täcke på en av mina hundar är ju uppväxt med polishundar och bara schäfrar men men nu blev det så eftersom det behövs.

Nu har taxen fått diagnos halsdiskbråck och ska hållas varm så nu har vi köpt en overall, en stickad tröja på Rusta och ett fodrat regntäcke på ÖB. På vintern får han dessutom fullt med knytnävsstora snöbollar som fastnar under magen på honom så han inte kan gå, så det slipper han ju med Rusta täcket och overallen som täcker magen.

Enbart för hundar som behöver "kläder" av någon anledning, annars tycker jag det är så löjligt så det är inte klokt....med paljetter coh bling bling huvaligen...

• veronicaermanbriks
    DalaPetra skrev 2006-12-24 00:34:08 följande:
    Har en långhårig tax som är väldigt fryssen av sig och hatar regn. Har haft ett Rusta täcke på honom när det ösregnat och han verkar ha trivts med det då. Hade aldrig tänkt mig att jag öht skulle ha täcke på en av mina hundar är ju uppväxt med polishundar och bara schäfrar men men nu blev det så eftersom det behövs.Nu har taxen fått diagnos halsdiskbråck och ska hållas varm så nu har vi köpt en overall, en stickad tröja på Rusta och ett fodrat regntäcke på ÖB. På vintern får han dessutom fullt med knytnävsstora snöbollar som fastnar under magen på honom så han inte kan gå, så det slipper han ju med Rusta täcket och overallen som täcker magen.Enbart för hundar som behöver "kläder" av någon anledning, annars tycker jag det är så löjligt så det är inte klokt....med paljetter coh bling bling huvaligen...
    Jag hade oxå täcke på min tax för hon var en frusen dam, särskilt på äldre dar. Tanten blev 17 år.
    Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • mariiah

Har täcke på min cane corso.. hon är en mycket bestämd dam, och vägrar gå ut utan täcke om det är kallare än -10 grader..
    sen har hon höftledsfel och blir dålig om hon fryser, men skulle aldrig klä på henne kläder för att hon skulle vara snygg..
    rottisen jag har älskar vintern, så han behöver inte heller kläder. ligger tom ute i snön i 20 minusgrader och myser ibland.
    tänk vad olika som är djuren !

• Löööv

Att klä ett djur för mode är larvigt enligt mig .

Men om djuret fryser så varför inte?. Gå naken själv och ta en till funderare

• babyblomma

Vem går naken??Möjligen en kinesisk naken hund men ingen annan....

Svar på tråden Kläder till hundar varför????