• babyblomma

Kläder till hundar varför????

Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man ska ha kläder eller skor på sin hund...
    Detta är mer en sjuk mode och oftast gör det inte någon nytta på hunden utan det är bara ägaren som går omkring och är glad...
    Jag skrev oftast eftersom det finns raser som kräver täcke m.m pågrund av kyla och dylikt...

Finns det någon som vill förklara detta och ge mig en bra anledning till varför hunden ska vara en mode pryl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-21 23:49:37:
    Ett sjukt mode ska det stå Ursäkta

• Svar på tråden Kläder till hundar varför????
  • En Dum En

Min hund har en oljerock på sig när det är riktigt kallt eller regnar. Han tycker det är skönt. Han är lite frusen på äldre dar.

• Gos Mys

cåbra:
    Vet inte hur jag ska reagera för jag förstår inte vad du menar med det...

Jag är en bra ledare till mina hundar. Hon trilskas inte, hon mår dåligt, stressmjällar, slutar äta, du vet sånna problem (Olyckligt att hon är född pudel)..

Hon har respekt för mig och lyder min minsta vink, jag skulle aldrig ge efter för en hund som trilskas. Hon ser inte mig mindre som en ledare bara för att jag har bytt typ av pälsvård.
    Hon skulle aldrig smita från trimmbordet, utan hon står lydigt still, även om det tydligt märks att hon är obekväm..
    Dessutom har jag tre andra fullpälsade pudlar som kräver mycket tid med pälsen, det finns ingen anledning för mig att inte raka henne eftersom att hon ändå inte ska ställas ut..

• cåbra

Min boxer darrade oxå som ett asplöv, varje gång jag tog bort honom från "det roliga" Har själv alltid tolkat det som att ville vara med, hundspråk kallas det visst

• cåbra

Tjollabolla: hade inte läst ditt inlägg innan jag skrev mitt. Boxrar darrar som asplöv av alla upptänkliga anledningar. Men allra mest av upphetsning.
    Jag har aldrig sett en Boxer darra av köld, men jag har ju aldrig varit i mörkaste Norrland i typ 20-40 med någon heller så vad vet jag.
    Jag har däremot smörjt in otaliga hundtassar med salva för att skydda mot salt.

• KickStart
    Gos Mys skrev 2006-12-26 00:22:09 följande:
    cåbra:Vet inte hur jag ska reagera för jag förstår inte vad du menar med det...Jag är en bra ledare till mina hundar. Hon trilskas inte, hon mår dåligt, stressmjällar, slutar äta, du vet sånna problem (Olyckligt att hon är född pudel)..Hon har respekt för mig och lyder min minsta vink, jag skulle aldrig ge efter för en hund som trilskas. Hon ser inte mig mindre som en ledare bara för att jag har bytt typ av pälsvård. Hon skulle aldrig smita från trimmbordet, utan hon står lydigt still, även om det tydligt märks att hon är obekväm..Dessutom har jag tre andra fullpälsade pudlar som kräver mycket tid med pälsen, det finns ingen anledning för mig att inte raka henne eftersom att hon ändå inte ska ställas ut..
    I hear you!
    Vi rakar ner vissa av våra också om det inte är dags för utställning. Just nu är tiken nedrakad eftersom att vi väntar på att få betäcka henne
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • cåbra

minus grader skall det givetvis stå.

• babyblomma

alla barnen hade kläder på sina hundar utom jan för han hade en banan

Jag hade/har Fulla poäng i alla betyg
  • KickStart
    babyblomma skrev 2006-12-26 00:46:45 följande:
    alla barnen hade kläder på sina hundar utom jan för han hade en banan Jag hade/har Fulla poäng i alla betyg
    *S*
    DET skulle en av mina jyckar gilla. Han är tokig i frukt
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • ming
    cåbra skrev 2006-12-25 21:41:29 följande:
    Ming inlägg 111: Jag skulle mycket väl kunna tänka mig regnkläder på den gosiga Siberian Husky/Schäfer blandningen jag är delmatte i men inte sjutton för att han skall slippa frysa, för det gör han inte förrän helvetet fryser till is om ens då. Utan för att jag inte orkar torka torka allt underhår (ullen) fyra gånger om dagen. För min bekvämlighet alltså.
    Men som du säkert vet, i och med att du har en sådan själv, så har en korsning siberian husky/schäfer ganska mycket päls och fryser därmed inte lika lätt som en del andra hundraser. Bara för att din hund har den förutsättningen betyder det inte att alla andra hundar inte fryser.
    Sen om du skulle använda ett täcke enbart för din egen bekvämlighets skull och inte för att hunden faktiskt behöver ett, så är det ju synd om dina stackars hundar.

Ingen som tycker att det är löjligt när hästar har täcken, eller är det annorlunda mot hundar? Jag vet ju iaf att veronica är en hästtjej, vi diskuterade ju i en hästtråd här om dagen. Berätta varför du tycker att det är skillnad när hästar med kläder och när hundar har kläder. Eller du kanske inte tycker att hästar har behov av kläder heller?
    Om en häst har ridits varm och svettig så skickar man ju inte ut den direkt i hagen, när det är 2 grader heller! Precis som att andra inte sätter sin svettiga varma boxer direkt i en iskall bil. Man vill ju inte att varken hunden eller hästen ska bli sjuka.
    Kossan af Svammel
  • cåbra

Har aldrig hitintills varit med om att hundar gått i träning 6-7 gånger 40 minuter/ dag med människor på ryggen. Plus blivit handskade av lika många mer eller mindre vana ryttare och sedan blivit stallade i sin ouppvärmda box / stallplats. De flesta som har med hästar att göra vet att hästar är synnerligen ömtåliga ( såvida de inte tillhör vissa raser förstås....)
    Sedan när i denna tråd blev en hund likställd med en häst?
    Och när sa jag täcke?
    Till nöds kan jag tänka mig att skaffa ben och rygg täckande regn (REGN) kläder, bara för att jag blir så jä*la trött på att ta bort all skit

Svar på tråden Kläder till hundar varför????