• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Polysperma
    Gnista skrev 2007-03-03 09:37:31 följande:
    Polysperma: när jag blev upplärd i djuraffären jag jobbar i fick jag veta att platys är känsliga mot salt, och att de därför inte gärna ska blandas med Mollyfiskar. Men nu har jag goolgat lite och upptäckt att de flesta menar att det inte stämmer. Detta med akvarium är en djungel, och det verkar som det finns typ 1000 olika läror.
    japps det som är så svårt när man drar igång som amatör.
    djuraffären som man litar blint på för man tycker dom ska kunna säger en sak, akvarister som kört evigheter säger en sak.
    vet att platy som kommer från asien är saltkänsliga och lite "egna" men sällan man får en asien odlad platy i sve då dom förökar sej som värsta guppy fisken.

så jag gav gansa snabbt upp det där med att fråga djuraffären utan vänder mej dels till en ren akvarie butik och dels till de som hållt på ett tag men man tycker att akvarium har ju funnits så länge som hobby så nog katten borde det finnas tydligare riktlinjer.

min kamp gjorde skumbo i går jag har lärt mej att dom bara gör det om man har honor men tji fick jag tydligen, dom gör det visst även om dom trivs.
    man lär sej ngt nytt varje dag känns det som.
  • Tinette

baby boom här nu
    Här föds det MASSA yngel av Zebra fiskar,Mollys,Guppi,väntar även på att slöjstjärt skall lägga rom

• Polysperma
    Tinette skrev 2007-03-03 11:25:28 följande:
    baby boom här nu Här föds det MASSA yngel av Zebra fiskar,Mollys,Guppi,väntar även på att slöjstjärt skall lägga rom
    wohoooooooo vad kul.

här leker platyparet så vi får väll se om jag får ngn invasion eller inte.
  • Tinette

Vad trevligt.
    Ja min silver molly vägrade lägga bebbar i bebbe akvariumet så vi får vänta ett tag hon lägger väl dom bland de andra fiskarna antar jag

• Polysperma

hur har ni alla löst era akvariebänkar?
    har ni möbelkar eller egen lösning?
    (vill ha tips på egna lösningar )

• Maxelina

Polysperma: Jag har möbelkar. Dock så var jag hem till en vän som startat upp sitt 720 liters i helgen. Han har gjort sin akvarieställning själv av stålskenor.
    Jag skulle vara jättenervös att något sådant skulle gå sönder...

• Polysperma

satt och fundra på:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15600&catalogId=10103&storeId=2&productId=44620&langId=-11&categoryId=16478&chosenPartNumber=90105291

plus

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=2&productId=25733&langId=-11&categoryId=16274&chosenPartNumber=90056506

men frågan är vad benen tål. vill ha en billig lösning som samtidigt är snygg.

• littletiger

Polysperma:

dem bordsbenen har vi på mitt jobb till våra köksbord (Vika Amon bordsskiva). Starka? Hmm, nja, går väl bra till köksbordet, men vet inte riktigt om dem skulle orka med den bänkskivan du hade valt + ett tungt akvarium? . Men hör med Ikea vad maxbelastningen på benen är?

• Polysperma

hmmm får maila och fråga, bänkskivan valde jag för den är så pass tjock så den inte sviktar ner......

• Tinette

ställningar till akvarium kan ni väl ha?

Svar på tråden Akvaristik