• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Issal

Tack för tipset. Ska höra med zoobutiken här om de har ektozon. Alltså det här med akvarier är en hel vetenskap. Ibland kan jag tycka lite synd om fiskarna, när man inser att man inte har så stor koll på vattnet.

Någon som gör tester på sitt vatten? Vilka ska man göra då och hur ska värderna vara? Kan man köpa hem tester och göra hemma? Det blev många frågor på engång.

• Issal

ps. de har 26 grader.... ska jag höja ändå? blir det inte väldigt varmt?

• Maxelina

Issal:
    Det finns speciella stickor man kan köpa och göra tester själv hemma. Man läser sedan av stickan mot antigen instruktionerna eller bak på burken (beroende på vilket test man använder sig av) så ser man om de är bra eller ej.

Själv så är jag bra kompis och har praktiserat på en djuraffär i närheten, så jag får ofta göra mina tester gratis. Annars kostar de runt 15:- per sticka.

• Issal

Maxelina:
    Vilka tester är det du brukar göra då?

• Polysperma

finns en multi sticka på www.firren.se under övrigt/tester 25 stickor för 149kr det testar nitrit, nitrat, ph och 2 grunkor till.
    hur värdena ska va vet i katten då jag inte kör med tester utan kör lite vind för våg för tillfället, mao glömde beställa testerna den här vändan jag beställde där ifrån. *senila jag*

• Gnista

Fast just Platy är känsliga mot salt! Jag skulle inte ha i salt i ett akvarium med Platy.
    Man ska ju tex inte blanda Platy med Mollyfiskar (som ju vill ha bräckvatten).

• Maxelina

Issal: Jag vet inte vad de heter, men det är ett 7 i ett test som testar Nitrit, nitrat, pH och lite allt möjligt Fråga på djuraffären, de vet säkert!

• Polysperma
    Gnista skrev 2007-03-02 21:05:16 följande:
    Fast just Platy är känsliga mot salt! Jag skulle inte ha i salt i ett akvarium med Platy.Man ska ju tex inte blanda Platy med Mollyfiskar (som ju vill ha bräckvatten).

platy känsliga mot salt?
    nää du e säker på det?

räkor är kännsliga mot salt och ska inte ha salt (alltså våra söttvattens räkor som tex cherry och amano)

platy badar man ju i saltbad för svamp, det är salt i medicinerna (därför inte räkor ska va kvar i karet vid medicinering)

• Gnista

Polysperma: när jag blev upplärd i djuraffären jag jobbar i fick jag veta att platys är känsliga mot salt, och att de därför inte gärna ska blandas med Mollyfiskar. Men nu har jag goolgat lite och upptäckt att de flesta menar att det inte stämmer. Detta med akvarium är en djungel, och det verkar som det finns typ 1000 olika läror.

Svar på tråden Akvaristik