• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Tinette

men dom behöver vel syre samt doppvärmare?

• Polysperma

tänkte jag inte på Generad

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • Diwa

doppvärmare klarar man sig utan(ställde mina på fönsterbrädan ljus och värme i ett)

syre behövs väl inte mer än att det räcker att ha ett decilitermått och skvalpa en stund några gånger per dag samt vatten byte från ett inkört kar varje dag=)

vi har en 2 liters petbox som mina fick bo i en vecka och bytte 1 liter vatten varje dag...
    alla lever fast nu bor de i eget kar

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • LillaLulla

Ingen av mina fiskar har någonsin ynglat av sig och ifall de skulle göra det så skulle de troligen hamna i magen på fengäddan innan jag ens hann få se dem!

• Diwa
    nice...men han blir ju mätt iaf...

såg ett yngel i stora karet men tror inte det har en chans att överleva tyvärr
    har planterat en massa växter som javaormbunke och sessiflora och polysperma i ena kortänden så de ska ha nånstans att gömma sig men hmm var är nu alla stora stygga fiskar?
    jo de är i djungeln

en av fantomenhannarna har mutat in en liten grotta i polysperman som han vaktar avundsjukt...han glömde visst dock att ta med sig en tant(kanske dags för en föreläsning om blommor och bin?)
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • LillaLulla

Diwa - Oj, visste inte att det fanns en växt som hette polysperma!

• IrmelinFraNorge
    LillaLulla skrev 2007-03-07 21:59:29 följande:
    Diwa - Oj, visste inte att det fanns en växt som hette polysperma!
    Det visste ikke jeg heller. Men jeg har jo en i mitt store kar Men det måtte et klokt medlem på fl til for å få meg til å se ljuset...
    Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • Polysperma

hahahahaha erkänn ni tänker bara snusk när ni ser mitt nick

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • IrmelinFraNorge
    Polysperma skrev 2007-03-07 22:27:16 följande:
    hahahahaha erkänn ni tänker bara snusk när ni ser mitt nick *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
    Ja men bare fordi jeg vet hvordan du tenker
  • IrmelinFraNorge

nå har mitt skalare par fått egg to ganger. De er flink til å passe på eggene noen dager. så forsvinner eggene litt etter litt. Ingen yngel. HVa gjør jeg fel eller hva gjør mine fisker fel?

Svar på tråden Akvaristik