• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Diwa
    LillaLulla skrev 2007-03-06 19:43:09 följande:
    Diwa - dagsljus? Vilket lysrör är det, då? Vad kallas de lysrör som du har?
    hmm i neptunkaret är det ett kombirör (grow/daylight heter det)

i stora karet har jag ett med blått/vitt ljus(dagsljus) och ett vanligt gult
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Polysperma

sa väll va: 0,5w per liter eller ngt.....
    tyckte jag att en tjej sa som tävlar med växtkar iaf.... fast känndes ju skumt nu när jag räknar, på mitt 54 sitter iaf 1x15w...... så mao skulle det va ett rör för ett 30L å det kan ju stämma eftersom du ska ha "starkare" om du ska göra växtkar med co2 å pmdd å vad katten det nu e

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • Diwa

allt beror på om man ska lysa för fisk eller växter...växterna kräver ofta mer än fiskarna(och annat ljus)

och sen ska det se bra ut å

• Polysperma

japps så 0,35-0,4 är nog ganska rimmligt för ett vanligt trivsel kar

• LillaLulla

Hm, det har väl inte så mycket med w att göra, mer hurudant ljusspektra röret har... Åtminstone enligt vad jag har lärt mig ikväll!

Philips Aquarelle lär vara bra. Det är 36w men lyser med 10 000 K. Jämfört med Sun Glo så har det lägre watt men ger mer effekt, sun glo förbrukar 40 watt men ger bara 4200 K.

Philips TLD 965 verkar också vara bra, men det har jag inte forskat om så mycket än. 95% likt solljuset (?) och 5000 K.

Man blir ju yr!

• Diwa
    japps men för oss hobbyakvarister så duger nog de lysrör man kan köpa i djuraffären gott och väl

men ska man tävla med växtkar osv eller odla så måste man ju kanske välja mer specifik belysning

om växterna växer och fiskarna mår bra har man rätt ljus=)
  • Polysperma

varför får jag inte harmoni i karet?
    man ser ganska snabbt om de fisk man slängt i funkar eller inte och nu vart ju platyna 4 i går och karet känns stressat.
    nä blir nog att tömma det på fisk och sen börja om med scalarena som grund.
    på fredag borde mitt kar komma som jag beställt och det blev mega strul runt (hoppas bara det är helt annars blir jag tokig) så på lördag får kampen och platyna gå ner i det trots att det skulle bli räkkar *morrar i mungipan*

så i morgon går filtret ner i stora karet så jag får in bakterier i det (man kan om man har ett startat kar alltså kicka igång det snabbare) sen fyller jag med 30% från stora karet....

mycket pilli plock i början

• LillaLulla

Diwa - ja, det kan ju vara att det är en hel del "snobberi" kring det hela... Men jag tänkte att när jag nu ska köpa ett rör så är det lika bra att slå på stort!

• Diwa

jag med...fast snablarns vad dyrt det är med allt

vill inte ens fundera över de summor som tickat iväg
  • LillaLulla

Diwa - inte jag heller! Alltid när jag har köpt nåt nytt så får jag så lov att ljuga för maken om priset ("jo, jag vet att det står att maten kostade 7,50?, men jag fick den för bara fyra euro! "), annars kastar han troligen ut hela akvariet med en gång!

Svar på tråden Akvaristik