• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Polysperma
    japps har stått med rakblad men tycker det kommer tbx så snabbt.
    fast är nog så på ett ganska nystartat kar. har ju bara vart igång i 2 veckor så det är väll nu algerna är som värst.
    *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • Diwa

hmm rakblad?

torkar insidan med lite papper en gång i veckan=)
    klara rena fönster utom baksidan som får gro fritt *host* nästan(platyna älskar det)
    jag är dock lite för petig för att kunna låta bli baksidan när det börjar bli grönt dock

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • M73

Polysperma: Hur många timmar har du ljuset tänt då och står karet så det fåpr mkt solljus? Det av mina kar som gror igen fortast står egentligen lite för ljust... + att filtret är i klenaste laget.

• Polysperma

här är det nog filtret som är för strypt som gör det
    höjer jag det så blir det sjövågor och scalarena blir galna.
    ljuset är tänt ca 10 timmar och nä ingen sol i karet, där emot så har jag ganska varmt i det (26grader) just för fen tillväxt på platyhonan och även på scalaren som fått delad fena i en fight.
    jag tror jag ta mej katten har fått varje alg man kan tänka sej: cyano, toffsalger, brun alger å den där gröna på rutan då........ saknas bara trådallger så kan jag göra karet till ett alg kar
    men algerna har ju en funktion förutom cyano (eller vad den heter) den kväver växterna om jag fattat det hela rätt.

är dessutom fruktansvärt frustrerad i dag: beställde ett 54L som jag skulle göra räkkar av, i dag när vi ringer å frågar om det kommer snart (är ju akut nu när kampen har husarrest i en liten plastskål efter fighten med scalaren) så får jag höra att det är slut för tillfället å dom vet inte när varan kommer utan om jag bet 100kr till så får jag ett likvärdigt kar.
    ööööö brukar man inte informera när en produkt är slut, spec när man tagit betalt för den
    skrev ett låååååångt mail och det innan jag fick i mej kaffet :-/
    vi får väll se vad som händer men jag annser att när det inte skyltas på sidan att varan är slut, man tar betalt, skickar orderbekräftelse + kvitto och varan fortfarande finns att köpa på sidan (det går fin fint att beställa) då kompenserar man kunden för förlusten.
    står tom att om ngn vara är slut så kontaktar dom kund ööööööö nä gör dom inte utan man får själv ringa ett mobilnr och fråga.
    är nog inte meningen att jag ska ha akvarier som hobby, bara strul hela tiden
    så vad katten gör jag med min kamp nu då? tar minst 1 vecka att lösa det här, för kompenserar dom mej inte så måste pengar föras tbx och jag måste beställa från ett nytt ställe och hopas att det inte är samma sak där osv osv.......
    ååååååååååå sorry att jag klagar men är så morrig time för kaffe.

• Diwa

mina kar håller 24-26 grader

fullt blås på alla pumpar(finns säkert nån hotline dit fiskarna kan ringa å klaga )
    strypt syretillförsel på de två pumparna med separat luftslang, ingen syretillsättning i stora karet utöver det som blir när ytan rörs
    pmdd en gång per vecka fulldos(ska köra två gånger per vecka from nu)
    matning 2ggr per dag men inte mängder(varierad kost, flingor, tabletter, frysfoder och grönsaker som fiskas upp efter nån timme)

inga alger att tala om utöver lite grönt ludd (som damm) på stocken i stora karet

alla värden är bra i stora karet (de små är fortfarande i uppstart så lite nitrit finns)

vattenbyte varje vecka 30% med aquasafe

asg tappade tråden vet inte ens vad jag svarat på...återkommer när kaffet gjort sitt

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Polysperma

diwa: hmmm inte en aning men troligen diskussionen om min algodling eller ngt som förvirrar dej

*åter går till städningen*

• M73

fast det är inte hur kraftigt blås man har utan volymen på filtermassan som spelar in...

har sett ett shema för algbekämpning nån stans, skall se om jag kan hitta det igen

• Polysperma

jo men den "suger" ju in mindre vattenmängd eftersom jag drog ner effekten.

• IrmelinFraNorge

Polysperma

Hvilken alge har du?
    Sitter med algebekjempelsesskjema foran meg som jeg håper kan hjelpe deg

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
Svar på tråden Akvaristik