• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Polysperma

sitter å försöker få ett hum om vad lysrören kostar........

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • IrmelinFraNorge
    Polysperma skrev 2007-03-09 10:20:39 följande:
    sitter å försöker få ett hum om vad lysrören kostar........ *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
    ring zoo dom vet.
    Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • Polysperma

dom öppnar 5 här så det är ju ett tag dit

• Vasen

Vilken trevlig tråd!

Här i Malmö kostar lysrör mellan 50-150 kr i akvarieaffären, beroende på storlek och styrka osv.

Vi har ett akvarie, ca 250 liters med scalarer, guldgurami, praktbotnior (heter de så? orangesvartrandiga med "morrhår" runt munnen, lite malliknande), malar (prickiga), svärdbärare och purpurhuvudsbarber. Det är inte jag som sköter akvariet direkt, därav min okunnighet om namn .

Svärdbärarna ynglar av sig ganska friskt, men de andra är så glupska så det blir inte många kvar. Nu har vi fyra yngel som vi lyckades rädda i ett separat yngelakvarie på 5 l, och en av honorna i en yngelkasse i det stora akvariet då hon nog kommer att yngla ganska snart igen. De "stora" ynglen är ca en månad, kommer de att äta upp de små om man släpper ihop dem tror ni? När vi hade dem i yngelkassen i det stora akvariet kom botniorna och liksom sög ut ynglen genom springorna på ett ganska otäckt vis.

• Polysperma

troligen så kommer dom bli upp ätna, ett tips är att kolla hur stora dom är till förhållande till munnen men det är aldrig en garanti utan bara ett försvårande för en del fiskar....

en haj jag spana på satt i sej en baracuuda i sin egen stl halva baracudan hängde ut genom munnen för hajen fixa inte att svälja hela bytet var nog den dyraste middagen en haj någonsin fått. gissa om jag vill ha den hajen men gubben säger no no no och jag säger jojojo fast hmm den blir typ 4 meter fast då kan jag lägga den i simmbassängen på badhuset

• fraise

Är cyano-alger (eller vad det nu heter) farliga? Har fått sådana i mitt kar nu misstänker jag. En död fisk nu på morgonen. Hur blir man av med den där gröna slemmiga geggan?? *hjälp* Har bytt vatten härom dagen också, men det finns lite kvar trots allt.

• skogstjejen19

håller också med trevlig tråd

jag har ett 375 liters akvarie med doppvärmare och Fluval 405 ytterfilter osv

i detta finns

1 lädersköldpadda (svante)
    1 Skäggmunsmal
    3st gibbiceps
    2st Praktbotia 
    6st Sorgmanteltetra
    3st Rödzebra

sen har vi inte fler det är lite tomt nu men det ska bli bättre  

• Polysperma

nej men dom är äkliga och fula......
    ta upp växterna och rengör dom noga (eller vart du har det) släng i växtgödning och mörklägg karet i 3 dygn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanobacteria

http://www.aquascape.nu/info_pages.php?pages_id=12?osCsid=83bb14104b110e9c77544306838da18f

Cyano-blågrönt slem som sätter sig på växter och över botten.

Orsak: beror ofta på höga fosfatnivåer i förhållande till främst nitrat.

Åtgärd: slamsug bort all cyano, ruska om växterna så att algerna släpper. Gör ett vattenbyte och dosera PMDD enligt originalrecept. Minska ev. något på KH2PO4 och öka något på KNO3.

Andra alternativ att bekämpa cyano är att mörklägga akvariet totalt några dagar eller dosera Tetramedica Fungistop. Fungistop har jag själv mycket positiv erfarenhet av. Dosering sker med 1,5 ml/20 liter akvarievatten, avvakta några dagar och gör ett vattenbyte, dosera Fungistop igen med 1,5 ml/10 liter akvarievatten.

Svar på tråden Akvaristik