• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • IrmelinFraNorge

Nå er det bestemt. I morgen åker mine black molly til zoo. Her i Norge får man faktisk penger for dom. Man får 1/4 av den pris affären selger dom for. Eller så kan man velge å få andre fisker eller utstyr.

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • LillaLulla

Hmm, undrar ifall mina tigerbarber får gå samma väg...? Ingen av de andra fiskarna får någon ro i akvariet som det är nu.

• Polysperma

många butiker föredrar att få lokala fiskar just för att då är dom härdade med just vårat vatten.
    så nu hoppas jag att mina platy börjar kalva så jag får lite mera växter

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • Polysperma

ngn som har tips på nödlyse???
    har fått hem massa växter som inte kan gå ner i det kar som är igång utan som ska ner i det jag BORDE fått för ngn dag sen och som firman jag beställt det från FORTFARANDE inte skickat trots att dom lovade dyrt å heligt å skicka det i tisdags
    det är flytväxter och scalarena vill inte ha det utan sabbar rötterna på dom, nu så håller dom på och blir mega gula troligen för att jag inte har bra ljus.... vad göra?

det här företagets försening har hitils kostat mej blod svett å tårar plus en förlust på dryga 250kr och nu är kampfisken välldigt dålig och troligen måste jag avliva honom jävla skit företag........

• IrmelinFraNorge

Polysperma
    Kan du ha väksterna i litens kar?

• IrmelinFraNorge

Jeg har vært i zoo i dag. Inte den zoo jeg skal levere mine black molly til. Jeg kjøpte tre discusar og fire gurami, to blå og to gule. Så får vi se om de trives her hos meg. Guramiene skal bo i bordakvariet (bilder i mitt galleri for de som ikke vet hva et bordakvarie er) Discusene skal bo i 180 literen med den andre discusen...

• LillaLulla

Polysperma - ställ dem i fönstret?

Jag har också lite lys-problematik. Jag ska alltså köpa ett riktigt fint lysrör till mitt akvarium, men det finns att välja mellan 15 w, 30 w och 40 w. Vilket ska jag ta? Akvariet är väl kanske en 120-150 l....

• Polysperma

dom står i fönstret i en balja med 50% akvarievatten och 50% vanligt vatten, dom har gödning och cirkulation plus värmare......
     vi pratar nu en badbalja med växter och det får jag inte i i litens akvarium (är bara 6 liter plus att kampen är där i)

• Tjofsen

Min slöjfensstjärt dog förra veckan. Han bara tynade bort. Han hade precis fått nytt akvarie, ett 65 liters.....(han hade nog vita-pricksjukan också) och sen dog han bara. Snyft!

• Polysperma

*skriker ut min frustration*

akvarie djävulen har läst en förbannelse eller ngt över mej.
    som om inte det kund bli mera strul med det jag har i kar väg så kan ni hoppa upp å sätta er på att lysröret smällde av
    så nu måste jag jaga lyse *suck*

tjofsan: urk inte kul när dom gör så

Svar på tråden Akvaristik