• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Issal

Ja, det är ett problem med det där med möbel till akvarium. Vill nog ha ett större akvarium i framtiden när jag hittar en möbel som kan klara sen sån tung belastning. Tycker personligen att benställningarna till akvarierna är fruktansvärt fula (dock väldigt bra har jag förstått) och möblerna som säljs ihop med akvarierna är ju inte så granna de heller. Jag har mitt på en kista just nu, men får inte plats med ett större än 100L på den.

Så jag vill oxå ha tips om snygga möbler till akvarium....och några lecablock vill jag inte heller ha.

• Polysperma

ja urk stålstativen är så fula........
    hade en gång ett gammalt linneskåp som tålde 400L, tror det var modell 50-tal men dom är ju apdyra nu mera......
    vill oxå ha upp karet i höjd.... hmmm

• Maxelina

Polysperma: Glöm inte en frigolitskiva lr liknande så trycket jämnas ut

• Polysperma

japps frigoliten är min bästa vän, fast just nu kör jag med en kaserad anslagstavla Fot i munnnen
    har inte hittat ngn frigolit i denna stada......

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • shakatak

Det behöver inte vara frigolit, köp ett liggunderlägg :)

• Issal

Måste säga att detta är en härlig tråd. Har inga att diskutera mitt fiskintresse direkt annars med. Man får ju stämplen som lite tråkig lätt.

Nu till min fråga. Någon som använt foderautomat? Hur många dagar kan man programmera en sådan för?

• Diwa

hittade en som tog 14 utfordringar

hur långt det räcker beror ju på hur mycket man matar?

vi fundrar på det till sommaren när vi blir borta en vecka, men annars är ju matningen  det som resten av familjen tycker är roligt(stödning och skötsel fick jag )

jag matar två ggr per dag av både flingor och maltabletter samt en fri dag i veckan i stora karet(är ju iaf 30+ fiskar i det)

matar pyttelite 2-4 ggr per dag i yngelkaret(beror på om jag kommer ihåg det, samt hur många gånger de tjuvmatas av ungarna, gäller alla karen )

kampkaret(pansarmalar och kampfiskar) får lite flingfoder morgon och maltablett kväll och en fri dag i veckan

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Issal

Ja det vore ju toppen med en som kan utfodra två ggr om dagen i i alla fall en vecka. Får väl leta på nätet, men tycker det står dålig beskrivning om dem.

Svar på tråden Akvaristik