• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Polysperma

jag fick cyano med en växt jag köpte så det kan sprida sej även så *morr*

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • fraise

Poly... Gör ett vattenbyte och dosera PMDD enligt originalrecept. Minska ev. något på KH2PO4 och öka något på KNO3.

Say what??? Nä nu hänger jag inte med alls här!

• Polysperma
    www.pmdd.se  ska tydligen va ett toppen växtgödnings grunk som balanserar sånna där saker alger gillar..
    själv kör jag med ngt liknande fast det heter ngt annat (köper lösvikt så jag har noll koll på namnet) men nog katten har jag alger i massor..... fundrar starkt på att göra en alg odling istället
  • Polysperma
    http://www.andreas-akvarium.se/algsorter.html
    där står det lite om cyano oxå.......

så där då var lysröret utbytt mot ett spec rör för växter å bla bla bla och pump är löst för ett tag iaf.
    i morgon går scalarena tbx till zoo.... kampen ser lite piggare ut i kväll och ska få ett vattenbyte till i kväll.......
    har oxå städat karet och rensat cyano alger till ve av förbanelse.... men ngn gång ska jag väll bli av med dom.
  • IrmelinFraNorge

Nå har jag vært og kjøpt en rokk til mitt store kar. Kjempespennende

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • IrmelinFraNorge

Den heter Potamotrygon motoro på latin...

• Polysperma

irmelin: jag googlar genast på namnet och spanar nyfiket....... oooooooo vad avundsjuk jag blev.
    för er som undrar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=398
    men oj irmelin dom ska ju ha 2 meter långt kar och minst 600L det blir att åka och köpa ett större kar då

jag fick hem kolsvart akvariesand i dag....den var så svart så det nästan gjorde ont i ögonen tänk om jag bara kunde få det där förbenade akvariet jag beställt oxå *muttrar*

• IrmelinFraNorge
    Polysperma skrev 2007-03-09 19:52:27 följande:
    irmelin: jag googlar genast på namnet och spanar nyfiket....... oooooooo vad avundsjuk jag blev.för er som undrar: www.zoopet.com/fiskar/fisk.phpmen oj irmelin dom ska ju ha 2 meter långt kar och minst 600L det blir att åka och köpa ett större kar då jag fick hem kolsvart akvariesand i dag....den var så svart så det nästan gjorde ont i ögonen tänk om jag bara kunde få det där förbenade akvariet jag beställt oxå *muttrar* *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
    Jepp større kar kommer når huset er ferdig påbygget Enn så lenge er rokken liten og trenger ikke sååå stor plass. Kolsvart sand har jeg også i det ene karet. Da får du virkelig frem fargene på fiskene.
  • LillaLulla

Så... Hur många watt ska en akvarielampa vara? 15, 30 eller 40, till ett ca 120-150 l akvarium?

Svar på tråden Akvaristik